Idd goed uitgespit. Maar de verklaring is dan toch niet zo heel moeilijk? Als hij volledig op Art zat, en Art is niet de mol, dan heeft hij iig 1 vraag fout (en waarschijnlijk nog wel een aantal). Verder hebben een aantal andere kandidaten wel jokers ingezet. Verschillen zullen hoe dan ook klein geweest zijn...
Dat van die jokers is maar zeer de vraag hoor. Er waren niet zoveel mensen met jokers op dat moment. De enige jokers die er te verdienen waren geweest, waren die jokers bij het mandjesspel uit aflevering 1. Volgens mij hebben toen jokers verdiend:
- Horace: 4 jokers voor aflevering 2 (later geeft hij hiervan 1 aan Pepijn als verjaardagscadeau)
- Art: 5 jokers (waarvan 1 aan Jan gegeven)
- Jan: 3 jokers
- Patrick: 4 jokers voor aflevering 4 (waarvan later 2 aan Art gegeven)
Dit betekent dat in aflevering 5 alleen Art en Jan nog jokers konden hebben (want de andere jokers waren alleen geldig in eerdere afleveringen).
Pepijn en Karin hadden dus sowieso geen jokers (meer) en stemden - voor zover we denken te weten - niet op Patrick of Art. Volgens mijn redenering zouden zij dan hoe dan ook meer vragen fout moeten hebben gehad dan Jan, die 'vol' op Art ging als mol. Ongeacht de vraag of Art of Patrick nu uiteindelijk de mol blijkt te zijn. Dit omdat voor beide (Pat en Art) dezelfde antwoorden golden m.b.t. de vragen over de opdrachten die aflevering.
Maar dat gaat natuurlijk wel alleen op als je er vanuit gaat dat iedereen de vragen goed beantwoord met betrekking tot zijn of haar mol. En dat zal lang niet altijd het geval zijn. Ik denk dat dat Jan genekt heeft. En dat Pepijn en Karin nét gunstig gespreid hebben en/of per ongeluk een paar vragen goed gehad hebben (maar eigenlijk dus 'fout' met betrekking tot hun mol van dat moment).
-edit- Eigenlijk is dat hele verhaal waarom Jan niet kon afvallen redelijk offtopic in het Art-topic. Wat overigens mijn eigen schuld is. Want het gaat er dus om dat Jan sowieso nooit had moeten kunnen afvallen in afl. 5.