Dit is niet mijn theorie, maar toch wel interessant!Een paar van mijn hersenspinsels:
De laatste uitzending, is op
17 maart. 17 maart, is St Patrick's Day (ook wel kortweg
Patrick's Day genoemd). Hoewel St. Patrick niets met El Salvador (als land) te maken heeft, wordt St. Patricks Day in Amerika nogal uitbundig gevierd.
Nu zijn er wel erg veel aanwijzingen die naar St Patrick en ook naar mol Patrick wijzen.
St Patrick's Day staat in het teken van de kleur
groen, net zoals groen de kleur is van de Mol.
Een symbool voor St Patrick's Day, is de shamrock (een klaverachtig plantje, met 3 blaadjes aan 1 steeltje). De shamrock beeldt de
christelijke 3-eenheid uit van Vader, Zoon en Heilge Geest. Patrick draagt steeds bloesjes, met daarop klaverachtige motieven.
[
afbeelding ]
Na de eerste opdracht in aflevering 1, is Patrick benoemd tot penningmeester, hij
beheert de pot. Bij opdracht 2 moeten de kandidaten met
6 kleuren letters naar elkaar overseinen, daarvoor wordt
vuurwerk gebruikt. St Patrick's Day is een feestdag, en daar hoort vuurwerk bij. Maar meer dan dat!
Iedereen heeft wel eens gehoord over die
pot goud die aan het eind van de regenboog staat. Dat verhaal kent zijn oorsprong in St Patricks day:
"I'm a little leprechaun
Dressed in greenThe tiniest man that you have ever seen.
If you ever catch me,
So it's told,
I'll give to you my pot of gold."
[
afbeelding ]
In de intro van WIDM, zie je steeds een fragment uit de komende afleveringen, waarna 1 van de spelers recht in de camera kijkt. Behalve Patrick, want die
kijkt de lucht in, en hij ziet een
bliksemschicht. Nu heeft St Patrick een beroemd gebed geschreven, genaamd "St Patrick's breastplate" een fragment daaruit:
" I arise today
Through the strength of
heaven:
Light of
sun,
Radiance of
moon,
Splendor of
fire,
Speed of
lightning,
Swiftness of
wind,
Depth of
sea,
Stability of
earth,
Firmness of
rock. "
Al deze elementen komen in de komende afleveringen voor, 1 aflevering gaat zich afspelen aan zee (zie het molboekje wat je bij de VARA kunt downloaden).
De
contactadvertentie van Patrick, vond iedereen maar vaag. Het leek of hij zomaar wat aan het raaskallen was, wat nergens op sloeg.
Maar wat nou, als Patrick zijn advertentie heeft geschreven vanuit de visie van St Patrick?
Patrick's contactadvertentie:
"Gedachten en krachten sturen mij bij, niet zweverig, maar geaard en krachtig.
En met mij kun je lachen, ik heb humor, althans dat probeer ik."" I arise today
Through a mighty
strength, the invocation of the Trinity,
Through belief in the
threeness,
Through confession of the
oneness,
Of the Creator of
Creation. "
De laatste zin van Patrick's contactadvertentie, refereert dan aan de feestdag die aan St Patrick is gewijd.
St Patrick is overigens de
beschermheilige van kuipers,
mijnwerkers, smeden en het
vee.
Er zijn nog wel meer aanwijzingen te vinden, maar ik laat het voor nu hier bij