Het stomme is dat ik toen metéén dacht: Patrick is de mol. Maar na het forum gelezen te hebben met alle getallenhints enzo ben ik geswitcht. Ondertussen zit ik gelukkig veilig ( ) en wel in de Patrick-tunnel
In ieder geval dan nog voor 1 aflevering..
Heb ook mijn bedenkingen bij Patrick. Maar ik twijfel vooral aan zijn nogal chagarijnige gedrag en houding. Alles kan een act zijn natuurlijk maar dan dient zich bij mij vooral de vraag aan , waarom?
Functioneel lijkt het in ieder geval niet erg..
1. Hij komt niet bij de plakkers maar bij de schilders. Heeft dan vervolgens een potentieel heel mooie molsactie ('2008') die idd ook goed uitpakt - maar gaat dan alsnog chagrijnig staan doen als de dames niet mee willen gaan in zijn Elvis suggestie?
Op zijn minst was dat wel een erg in het oog lopende actie, hij komt er iig zelf mee en probeert dit door te drukken. Als er al 2 (en met soundos erbij eigenlijk 3) van de vijf voor de (weliswaar juiste) suggestie zijn, waarom dan verdenking op je richten door er falikant tegenin te gaan?
2. Probeert per se bij de wervingsgroep te komen. Maar waarom?
Sabotage in opdracht 1 was dan prima gelukt, kans van slagen in opdracht 3 sws heel gering - en sabotagekansen in opdracht 2 waren gering. De mol gaat sws niet elke opdracht saboteren, anders valt hij / zij binnen no time door de mand..
Bovendien spreekt hij geen Spaans en is evenmin een echt aantrekkelijk of charismatisch iemand die alleen op basis van zijn looks iemand kan overtuigen of meerwaarde heeft.
Zijn meerwaarde lag duidelijk on stage - die suggestie door hem werd dan dus ook onmiddellijk van de hand gewezen (hetgeen wel in de lijn der verwachting lag gezien de afwegingen die de kandidaten maakten). Waarom zou de mol dit doen?
3. Bij de hotelkamer per se alleen willen zijn. Kan mols zijn uiteraard.
De vraag is alleen waarom je dat zou doen als mol aangezien de kans dat alle kandidaten binnen die 15 minuten buiten zouden staan slim to none is.
Vervolgens is de opdracht duidelijk aan wie er ook alleen in de kamer was: halveer alle bagage.
Negen stuks bagage in 10 minuten is zo goed als onbegonnen werk. Het verhaal erna over het terugkopen is mogen we aannemen van te voren wel bedacht - en sws zal er iemand wel een keer alleen willen slapen (Horace is daarvan een duidelijk voorbeeld). Dus met of zonder mol op die positie zou er naar alle waarschijnlijkheid wel bagage teruggekocht gaan worden.
De mol kan hier mijns inziens net zo goed gewoon hard hebben geroepen om het afkopen - of instemmen ermee - en dat was eigenlijk iedereen behalve Horace (en ergens zelfs Patrick).
De hele bombarie erna slaat volgens mij sws nergens op als mol, want dan stem je toch juist in met al die dames die maar wat graag de koffers afkopen..
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik Patrick niet verdacht vind, hij staat momenteel nog steeds als tweede op mijn lijst - maar als hij de mol is stelt hij zichzelf wel erg primair in plaats van te kijken of iets ook kans van slagen heeft vanuit molsoptiek, i.e. of het een meerwaarde heeft om te proberen per se ergens in een bepaalde positie te komen terwijl er niet per se betere molskansen liggen. Dat doet toch vraagtekens stellen bij de afweging die hij dan als mol maakt imho.