Goed..
Nadat ik toch herhaalde malen vooral mbt Patrick (ik neem aan vanwege zijn achternaam die zich ertoe leent..) het onderwerp 'anagram' naar voren heb zien komen moet me toch e.e.a. van het hart.
Dit zal me wellicht niet in dank afgenomen worden door deze of gene hier. Ik wil om het in perspectief te plaatsen wel aangeven dat Patrick tot een van mijn 'molverdachten' behoort, zelfs momenteel de tweede plaats na mijn hoofdverdachte.
In serie 9 waren anagrammen idd een molhint.
Maar dat hadden we kunnen weten doordat de zin die de mol destijds uitsprak idd vrij
gekunsteld en onnatuurlijk overkwam. Bovendien was het een anagram dat
eenduidig verwees naar hem. De mol gaf dus een hint die ondubbelzinnig uit te leggen was naar hem en ook opviel doordat de zin onnatuurlijk en gekunsteld overkwam.
Ten eerste is het mi onwaarschijnlijk dat exact eenzelfde hint herhaald wordt 2 series later. Dat zou wel erg fantasieloos zijn m.i. Als je toch iets met een taalhint wil zijn er iig genoeg andere opties sws.
In principe worden hints nooit herhaald, alleen cijfer en getalhints komen wel terug. Die zijn namelijk 'neutraal' en kunnen mits in bepaalde combinaties en aan bijvoorbeeld bepaalde gebeurtenissen die in de serie voorkomen gekoppeld, prima 'hergebruikt' worden.
Voor wat betreft 'taalhints' wordt het lastiger. Mensen zijn er volgende keer op bedacht sws. Het
werkt dus niet omgekeerd! m.a.w. we hebben een willekeurige zin, laten we eens kijken of we iets kunnen vinden wat we zo kunnen ombuigen tot het onze mol 'past'. Dat valt onder de noemer 'doelredeneren'.
Natuurlijk kan er best een taalhint inzitten maar er zijn zoveel manieren om met taal te spelen waarom zouden het per se weer anagrammen moeten zijn?? ( met 'Stoof' valt ook best het eea te doen zonder een anagram maar met wat fantasie of andere stijlfiguren..
)
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik denk dat het naarstig zoeken naar anagrammen me eerder tot allerlei dwaalsporen lijkt te leiden omdat je net zo lang zoekt tot iets past bij je model (onder het motto 'zoekt en gij zult vinden'.. natuurlijk vind je wat je wilt op die manier en kan je het passende krijgen).
Ongetwijfeld kan ik of wie dan ook wel een 'frase' in de serie vinden die 'opvalt' en die we kunnen 'linken' aan onze 'verdachte'. Het gaat juist om het omgekeerde imho.
Wat zit in de serie, wat valt op, wat vertoont een patroon, wat is relatief eenvoudig maar vooral ook eenduidig te linken aan de mol. Ik hoop dat de Patrick-verdenkers dit zien als constructief meedenken - niet meer of minder dan dat.