Ik kijk nu aflevering 1 nog eens terug, maar los van de verdachte opmerking van Pepijn over het laatste mandje: waarom reageert ie eigenlijk niet blij als ie zijn vrijstelling voor aflevering 1 pakt? Dat is toch de hoofdprijs?
edit: op de joker die hij van Horace krijgt reageert ie dan weer iets enthousiaster.. (Ja, inmiddels kijk ik aflevering 2.)
Tja dat kan je natuurlijk op meerdere manieren uitleggen.
Ongeacht of hij de mol is of niet, hij had feitelijk weinig controle over zijn keuze. Deze werd hem 'toebedeeld' door Horace, en wie dan ook die vrijstelling had gekregen, ik denk dat iedereen op zich wel iedereen in het spel had gehouden.
De 'afgang' van een allereerste exit wil je de andere kandidaten echt wel besparen - als kandidaat en als mol, beide. Als je dat niet doet kom je meteen over als iemand die voor eigen gewin gaat en zoiets harteloos doet - dan gunt de groep je meteen bijzonder weinig meer en je bent voor een groot deel afhankelijk van de groep voor informatie en de 'gunfactor'/vriendjespolitiek.
Iedereen de kans gunnen om door te gaan is natuurlijk een klein offer dat er tegenover staat, maar je krijgt er ook wat voor terug (hetzij een joker van horace, hetzij goed liggen in de groep en dat je gegund wordt bijv bij de snipers als een van de laatsten te kunnen gaan). It's all give and take, tit for tat.
Zowiezo is het natuurlijk een wat benarde positie omdat alle ogen op je gevestigd zijn. Dus zijn spanning cq 'gebrek aan blijdschap' met dit in zekere zin vergiftigde geschenk is wel begrijpelijk.
De blijdschap met de moljoker voor afl 2 kan ook niet anders, mol of kandidaat. Als hij zich daar lauw betoont had tov Horace was hij onmiddellijk door de mand gevallen als mol (Horace gaf ook aan dit deels te hebben gedaan om zijn reactie te toetsen) - en als kandidaat kan hij zijn vreugde sws wel tonen naar zijn makker.
Ik denk dus niet dat we veel kunnen afleiden uit deze reacties.