In het 'Aflevering 4' topic is het e.e.a. geopperd aangaande een veronderstelde montagefout (ofwel, mix) tussen het oude en het nieuwe logo aan het einde van de serie. Onderstaande is een reactie daarop.
Omdat wat ik daar schreef eigenlijk mogelijk juist betrekking heeft op Pepijn (en het afl 4 topic wrsch over een week ver weggezakt is) wilde ik het hier toch ook even vermelden aangezien - mocht Pepijn de volgende ronde overleven en we hier verder kunnen speculeren over zijn mogelijke molschap
- dit misschien een interessant idee zal zijn om verder uit te werken. (Afhankelijk wat er verder gebeurt mbt 'de hulpmol' in de serie uiteraard) :
Hmmm...
Ik vind het eigenlijk onwaarschijnlijk dat dit een 'montagefout' is.
Maar dit is sws een afl die afwijkt tov de vorige 'nieuwe stijl' omdat ook het deuntje van de exit ineens hetzelfde was als voorheen (niet datzelfde 'aanloop-deze-persoon-gaat-exit' als bij de vorige twee exits).
Ze hebben duidelijk aangekondigd dat ze een nieuwe stijl en frisse look wilden hebben na 10 seizoenen Mol, dus dan is dit combilogo des te opvallender. Een programma dat met zoveel zorg gemaakt is, een hoop aandacht besteedt aan het 'nieuwe uiterlijk' en dan daarin ineens een 'foutje'?
Aangezien de logo's 'blenden' en het verschil subtiel is, lijkt het me waarschijnlijker dat het opzettelijk gedaan is.
(By the way: Zoek de verschillen, vind de mol?
)
De titel van de aflevering is 'Iets is wat het lijkt'.
Dat kan natuurlijk op veel verschillende manieren opgevat worden en naar wie je wilt uitgelegd worden.
Toch moet ik terugdenken aan die eerste aflevering waarin PJ zegt dat 'de mol jullie hulp nodig heeft'. Dat suggereert een hulpmol idee en toch is dit er tot nu toe niet van gekomen. We hebben een aflevering meer dus misschien komt het nog, maar het is wel vreemd dat het in afl 1 aangekondigd wordt en dat we er tot nu toe niets van hebben kunnen merken?
Wat als het nu een soort combinatiehint is. 'Iets is wat het lijkt' - de enige serie van de 'oude stempel' (i.e. oude logo) waar de hulpmol voorkwam was uiteraard serie 5 met Yvon Jaspers. Daar was de hulpmol een mooie cover voor de mol.
Inmiddels zijn we zes series verder. Zou het niet wat vreemd zijn om exact datzelfde idee terug te brengen na alle veranderingen die we inmiddels sindsdien hebben meegemaakt (jokers, topito's etc - ik zie de 'hulpmol' ergens toch een beetje als een voorloper ervan), in exact dezelfde en voor ons en de kandidaten inmiddels voorspelbare vorm??
Dus ofwel het komt nog terug misschien in komende afleveringen in mogelijk een andere vorm dan we tot nu toe gezien hebben, ofwel je zou het kunnen zien als een symbolische hint zowel naar de kandidaten als naar de kijkers toe:
Ergens heeft de mol zich opgesteld als 'de hulpmol' (aka Yvon Jaspers en haar 'throw off the scent' - actie in de stoomtreinopdracht) - Miryanna maakte een soort commentaar bij Roodshow dat ze juist door Pepijn's actie op dat koord dacht dat de echte mol dat niet zou doen. Dit soort over-the-top actie van Pepijn past natuurlijk wel precies in zijn straatje, en zou mogelijk een prima manier zijn om verdenking van je af te krijgen ('Iets is wat het lijkt'..?)
Daarnaast benadrukt PJ in zijn intro van aflevering vier 'de echte mol'.
(i.t.t. 'nepmollen').
Het kan natuurlijk ook op iemand anders slaan, in combinatie met 'iets is wat het lijkt' en PJ's intro helemaal aan het begin van de serie lijkt het me iig wel de moeite waard om in gedachten te houden.
Natuurlijk kan de 'hulpmol' ook nog letterlijk terugkeren in de serie wie weet, dan kunnen we lekker verder speculeren.
Het is in ieder geval zeer opvallend (mijns inziens althans) dat deze oud-nieuwe logo combinatie precies plaatsvindt tussen afl 4 en afl 5, (even het aantal afleveringen van de mol dit jaar symbolisch nemend voor 'de geschiedenis' van de Mol) aangezien dit precies de wisseling was van onbekende en bekende Nederlanders - en in serie 5 de 'hulpmol' geintroduceerd werd.
In ieder geval lijkt me de combi nieuw-oud logo geen toeval. Alles kan natuurlijk maar een dergelijk duidelijke montagefout in een programma dat met veel zorg gemaakt is vind ik op zijn zachtst gezegd opvallend.