Deel 2Daarna Wenen dus, die stad vind ik echt over de top en ook echt voor oude mensen, dus dat vooroordeel van mij is wel een beetje bevestigd. Het ene imposante grote gebouw na het andere en ontzettend veel musea ( die we niet allemaal gedaan hebben natuurlijk). We waren er ook maar 1 nachtje omdat het ook heel duur was, en zo een dagje langer in Krakau hadden hierna. Toch vond ik de kerk wel heel mooi van buiten en was het grote paleis zeker de moeite waard! En ook hier weer lekker gekaart in een parkje.
Daarna de nachttrein naar Krakau, eigenlijk best prima geslapen alle keren in de nachttrein dus dat viel niet tegen. Polen wist ik van mijn schoolexcursie al dat het spotgoedkoop was en dat ze er heerlijke nutellawodka hebben
Eerste dag in Krakau zijn we naar de zoutmijnen van Wilieckza geweest. Die vond ik echt heel indrukwekkend. Ontzettend grote zalen en kapellen waar alles uit zout bestond. En voor de LOTR liefhebbers zijn hier delen van "The mines of Moria' opgenomen
. Het mooiste was deze grote kapel waar ze zelfs het schilderij van het laatste avondmaal in zout gemaakt hadden.
De dag erna gingen we naar Auswitsch, dat was erg indrukwekkend natuurlijk alhoewel ik het ook heel erg toeristisch vond. Aan de ene kant was dat wel fijn want het haalde de lading er een beetje vanaf. En ik wist natuurlijk al wat ik kon verwachten nadat ik met school al in Treblinka was geweest. Ze hadden er hele indrukwekkende tentoonstellingen waarbij vooral de zaal waar ze het afgeschoren haar ( wat teruggevonden is na de oorlog ) van de Joden hadden tentoongesteld.
De laatste dag in Krakau hebben we doorgebracht in de stad en het kasteeltje bij de stad. Gezellige stad met een prima sfeer!
Vervolgens weer een prima nachttrein naar Praag. Hele mooie oude stad, maar wel veel te druk. De eerste dag het stadsdeel met het bekende plein en klokkentoren bezocht en de tweede dag de Karelsbrug en het kasteel en het gouden straatje. De laatste dag vooral spelletjes in parkjes gedaan, biertjes gedronken en nog even naar het fort geweest waar Praag ontstaan is.
Vervolgens gingen de 2 vrienden van ons naar huis en gingen M en ik verder naar het kleinere en onbekendere Cesky Krumlov, maar dit was zeker niet minder mooi. Heel mooi dorpje gelegen aan een riviertje en een mooi kasteel erbij. Een dag het dorpje bezocht hier en een dag gefietst. Was nog best een steile hoge berg, arme M, maar we kwamen boven
Daarna via Salzburg naar Munchen. Salzburg is gewoon een overdaad aan Barok en we hadden de eerste ( en enige ) regen van de vakantie hier. En Munchen is gewoon heel veel bier en het mooie Speechplein van Louis
. Ook daar nog heerlijk een middagje in een megagroot park ( Een van de grootste van Europa ) gelegen, daar had je ook een golf waar de locals aan het surfen waren en paar mooie gebouwtjes.
En toen met een idioot snelle trein ( We waren in 3,5 uur van München naar Düsseldorf ) naar huis gegaan.
Al met al echt mijn leukste vakantie ooit gehad, en ik kan het iedereen ( zeker de jeugd onder ons ) aanraden