Tijd voor een reisverslagje. Hopelijk blijf ik binnen de 5000 tekens, en anders moet zet ik het in twee posts.
De vakantie bestond uit een drieweekse autoreis van ruim 4300 km waarbij o.a het Joburg, Kruger Park, Swaziland, Lesotho, Drakensbergen en Kaapstad op het programma stond. Het was zeker een reis om nooit te vergeten. Ik heb zoveel dingen gezien. Vooral de sloppenwijken hebben mij soms een brok in mijn keel bezorgd. Afijn, de reis zag er ongeveer zo uit. Foto's komen zsm op FB.
Dag 1: Amsterdam -> Johannesburg - Dag 1 bestond uit de heenvlucht naar Johannesburg. Na een vlucht van bijna 11 uur gelukkig veilig geland op de luchthaven. En toen begon de problemen. Na veel gedoe uiteindelijk de huurauto gekregen en naar het hotel gereden (al was dat wel erg wennen, links rijden is heel anders, vooral als ook de kruispunten/stoplichten heel anders werken dan in Europa).
Dag 2: Johannesburg: Dag 2 stond in het teken van het verkennen van de stad. Twee bustours gemaakt, eentje door de stad zelf en de andere door Soweto met een bezoek aan het Soccer City Stadium, het Nelson Mandela House en het huis van Desmond Tutu.
Dag 3: Johannesburg - Graskop: De eerste rit, van het drukke Johannesburg naar het rustige en heuvelachtige Graskop. Een leuk en klein dorpje op een berg op ongeveer 100 km van het Krugerpark. Onderweg onder andere een stop gemaakt in Pelgrims Rest
Dag 4: Graskop - Kruger Park: Dag 4 betekende de eerste safari, namelijk in het Kruger Park. Voordat we naar het Kruger Park reden, zijn we eerst nog naar een paar uitzichtspunten gereden. Na een lunch in Graskop was het dan eindelijk tijd voor het Kruger Park. AL stonden we alweer aan de kant nadat we het dorpje uit waren: Politiecontrole oftewel te hard gereden. Gelukkig na een vriendelijk gesprek mochten we zonder boete doorrijden naar het Kruger Park. Daar aangekomen gelijk de camera's in de aanslag om foto's te maken van o.a. Olifanten, Zebra's, Giraffen, heel veel bokjes/hertjes en buffels.
Dag 5: Kruger Park: Vandaag de hele dag rond gereden in het Kruger Park, en wederom verschillende dieren gezien. Helaas is het niet gelukt om de Leeuw en het Jachtluipaard te spotten
Dag 6: Kruger Park - Mlilwane (Swaziland) Vandaag de eerste keer de grens over. Het was bij de grens erg chaotisch maar we konden er gelukkig vlot uit. Je merkt wel het verschillen tussen Zuid-Afrika en Swaziland. Swaziland is toch iets armer. Uiteindelijk aangekomen in een gamelodge waar we in zogenaamde beehives sliepen.
Dag 7: Mlilwane - Mkhaya Park: De dag begon met een mountainbiketocht onder begeleiding van een gids door het natuurpark (oa. zebra's en nijlpaarden gespot). Na de lunch doorgereden naar een van mijn hoogtepunten van de reis: Mkhaya Park. Buiten dit natuurpark moesten wij onze auto achterlaten en we mochten alleen een kleine rugtas meenemen. Vanaf daar kregen we onze eerste safari en na twee uur (het was ondertussen donker geworden) kwamen we aan in het kamp. Er is geen stroom dus alles werd verlicht met olielampjes. We sliepen in een open hut met klamboes terwijl de wilde dieren (herten, volgens en hyena's) gewoon naast je hut liepen. We hebben heerlijk onder de sterrenhemel samen met de andere gasten gedineerd.
Dag 8: Mkhaya Park - St Lucia (Zuid-Afrika): Na het fantastische verblijf moesten we weer verder. Na weer een safari kwamen we weer aan bij onze auto en gingen we verder naar St. Lucia. St Lucia is een grote badplaats aan de Indische Oceaan waar je normaal gesproken goed kan vertoeven. Wij hadden alleen de pech dat op dag 10 & 11 het de hele dag geregend heeft.
Dag 9-10 St. Lucia: De enige droge dag was dag 9. Hier hebben wij een cruisesafari gemaakt over de Lagune waar o.a. krokodillen en nijlpaarden te zien zijn. Verder hebben we alleen in de lagune verbleven. Dag 10 was regen regen regen. We zouden een safari gaan maken waar olifanten gegarandeerd waren, maar die ging niet door want 's nachts was er ruim 108 mm regen gevallen. Ook de nacht daarop is ruim 75 mm water gevallen. Nog een nadeel was dat we een lekkage hadden in de keuken en de stroom uitviel.