Italië was geweldig leuk.
Allereerst het weer: ik heb geen druppel regen gehad, en het was steeds tussen de 25 en 30 graden.
Via Duitsland en Oostenrijk reed de bus in 2 dagen naar het eerste hotel in Italië, ergens in Toscane, in de buurt van Siena. Maandag 9 mei hadden we een rondleiding in die stad met een gids, maar ook enkele uren vrije tijd. Het was leuk om op het plein rond te lopen waar de Stade Bianche haar finish heeft, het Piazza del Campo. Daaromheen was er ruime keuze aan restaurantjes en winkeltjes.
Dinsdag gingen we verder naar Rome, waar we ook eerst een rondleiding kregen door een Nederlandse gids die al jaren in de stad woonde. De groep figureerde zelfs in een scene van de laatste film van The Fast & the Furious, die volgend jaar in mei in de bioskopen komt. De Spaanse Trappen waren daar het decor voor, verder hebben we onder meer de Trevi Fontein gezien, en konden we op eigen gelegenheid Vaticaanstad binnen wandelen. Het veroorzaakte grote hilariteit toen mensen uit de groep terugkwamen met een souvenir van het plaatselijke Hard Rock Café. 's Avonds hadden we een diner en een avondtour langs onder meer het Forum Romanum en het Collosseum.
Woensdag gingen we naar een kloostercomplex met een eeuwenoude geschiedenis van verwoestingen, en wederopbouw, met de naam Montecassino, waarna in de middag een leerzame rondleiding in Pompeï volgde.
Capri stond donderdag op het programma, we hadden twee wandelingen, en tussendoor een boottocht rondom het eiland. Ook weer zeer de moeite waard.
De enige slechte dag van de week hadden we op vrijdag, toen de als zeer kleurig bekend staande kust van Amalfi enigszins werd overschaduwd door een hardnekkige mist. Gelukkig trok die in de middag weg, zodat we nog voldoende te zien kregen van de omgeving, en alsnog het geplande boottochtje kon plaatsvinden. Sophia Loren heeft ons overigens nog langs zien varen......zij heeft daar een huis.
Zaterdag was een vrij korte dag, zodat we wat konden bijkomen van de toch wel vermoeiende dagen die we achter de rug hadden, het bezoek die dag voerde de groep naar Orvieto. Zondag was de dag dat we Florence bezochten, en daar heb ik enkele bekende plekjes uit het Renaissance-seizoen van Wie is de Mol? kunnen vinden. Het varken en de draaimolen, en het plein waar de koffertjesopdracht werd uitgevoerd.
Als laatste stond Venetië op het programma. Ik had me in eerste instantie niet zoveel van die stad voorgesteld, maar vond het leuker dan ik vooraf dacht. Eerst maakten we een gondeltocht, en vervolgens een geleide wandeling door de straten en steegjes van de stad. Hierna mochten we onze weg zien te vinden in het labyrinth van Venetië. Het was makkelijker dat het leek, want overal staat precies aangegeven hoe je bij het centrale (San Marco-)plein kon uitkomen.
Hierna volgde de laatste overnachting in Italië, gevolgd door de tweedaagse terugreis naar het plaatsje Zeeland bij Uden, waar we een prima afscheidsdiner kregen aangeboden.