Ow, ik las dat HDD naar Florence geweest is, was het leuk?
Ohja, wilde daar nog over schrijven.
Maar had meteen aansluitend ergens sollicitatiegesprek-2, en sindsdien heb ik als 1 bol stress naast de telefoon gezeten omdat het niet bekend is wanneer ze bellen.
Dus was vergeten om er verder over te schrijven.
Anyway, Florence was fantastisch.
Heerlijk weer, eigenlijk constant zo 23-25 graden ofzo, met heel veel zonuren.
En allemaal mooie dingen gezien!
En allemaal lekkere dingen gegeten!
Florence is ook gewoon een supercharmant stadje, met allemaal van die kronkelstraatjes. Alleen omdat veel van de gebouwen iets van 4-5 verdiepingen hoog zijn, met overhangende daken, heb je echt superveel schaduw in die smalle straatjes. Dus dat hebben ze heel goed gedaan.
Uberhaupt ook dat er eigenlijk geen enkele nieuwbouw is in het centrum - maakt het zoveel leuker.
Deed me op sommige vlakken wel denken aan Lissabon, qua gevoel van de stad. Alleen dan wat drukker
Onwijs goed gegeten - hoewel we dat ook wel goed vooraf uitzochten.
Keertje bij een pizzaria in de buurt, die vrijwel alleen maar geweldige reviews kreeg. En die pizza's waren inderdaad fantastisch, zo'n goede bodem.. En nog keer bij een restaurant genaamd Fuoco Matto, dat echt heel goed was. Ook toffe bediening, hadden een dude die het ene zegt en met z'n kleine glinsteroogjes het andere bedoelt
Naja, dan kan je bij mij al snel niet meer stuk. Dude bleek ook sommelier te zijn, dus tof hoe hij toen ineens volledig in pro-mode ging
Qua cultuur is de Dom, en omliggende gebouwen, wel echt superindrukwekkend. Vooral de buitenkant. Konden met het kaartje ook in het dommuseum, dat onverwacht tof was ingericht. De spullen die ze daadwerkelijk hadden waren minder memorabel
Uffizi was natuurlijk een verplicht nummer. Maar eigenlijk net als met het Prado.. gaat de vergelijking met een wereldmuseum als het Louvre wel mank. Heel veel binnenlandse kunst, in dit geval dus Italiaanse, met niet specifiek hoge kwaliteit. Dat was aan het begin, waar het nog onwijs druk was. Een stuk verder kwam ik bij de kleine vleugel met Nederlandse, Vlaamse, Franse en misschien nog wat Duitse schilders. Liep een zaal in, waar alleen een suppost zat te suffen, verder helemaal leeg. Recht voor me, hingen netjes naast elkaar 4 Rembrandts. Echt ziek. Vleugel was bijna uitgestorven. En iedereen klagen in het Rijks bij de tentoonstelling dat je nooit eens rustig kon kijken. Naja, ga naar het Uffizi. Kon rustig meerdere minuten met m'n neus vlak voor een schilderij hangen, kijkend naar de penseelstreken. Er liepen wat mensen de zaal in, de zaal uit.. en bedachten zich toen ze mij zagen staan. Checkten even het naamkaartje, oh Rembrandt, en liepen toch maar de zaal in.
Maarja, ze hangen dan ook vrij achteraf.
Academia della Arte was natuurlijk ook verplicht. Dat was best tof. Vrijwel alle aandacht ging natuurlijk uit naar de worstelende onvoltooide beeldhouwwerken van Michelangelo.. en de David. Die was wel.. perfect. En zo enorm groot
Snap lang niet altijd dat een kunstwerk zo'n enorme status heeft - maar dit is wel iets waar je best een half uurtje bij zou kunnen zitten om het in je op te nemen. So that was cool.
Terugvliegen bleek zelfs ook geweldig. Klein toestelletje, een embraer 190, wie kent m niet.
Alleenn we vlogen laat 's avonds, dus we zaten boven de wolken toen de zon onder ging. Gaf een extreem rijke schakering, van dieprood aan de horizon, dat naar boven de gehele regenboog doorliep via oranje, geel, groen, blauw, naar een donkerdiepblauw van de nacht boven. En hoe verder je van de zonkant af keek, hoe meer grijs in de kleuren werd gemengd. Een oneindig kleurpalet
Tofste kwam daarna pas. Het was vrij helder, toen we over Nederland vlogen. Dus de laatste 10 minuten was er een zee aan lichtjes onder ons, zeker in de buurt van Amsterdam. De cabinelichten gingen uit; men was stil; en het kleine vliegtuigje zweefde lichtjes voort boven de lichtjes.. Super vredig