Eigenlijk alleen maar ervaring met alleen reizen, maar niet met interrailen. Tot eind jaren zeventig met ouders broer en zussen, daarna 1 keer eens met mijn broer.
Ik moet zeggen: ik zou liever met iemand reizen, waar ik ervaringen mee kan delen.
Meerdere nadelen, maar ook voordelen.
Nadelen zijn onder meer financieel, voornamelijk de toeslag die voor single rooms betaald moeten worden. Je kan ervoor kiezen om die niet te betalen, maar dan wordt er niet eens geboekt. En voor sommige bestemmingen heb ik die toeslag er dan wel voor over. Maar bijvoorbeeld een cruise, die zit er voor mij financieel niet in, helaas. In de praktijk is het echter zo dat de laatste jaren de toeslagen wat gematigd zijn, mogelijk onder invloed van het feit dat er steeds meer mensen alleen reizen.
Alleen eten in een restaurant: ik heb er in principe niet zoveel moeite mee, maar de laatste keer op Madeira was het zo dat er in mijn hotel mensen waren die een 6-persoonstafel voor 2 ''claimden''. ''Nee: bezet'', krijg je dan te horen, dan zetten ze hun tas op de vrije stoelen. Na een gesprek met de restaurantleiding werd daar toezicht op gehouden, en had ook ik de keuze uit de leukere tafels. Vroeg het restaurant binnen gaan, wil dan ook nog weleens helpen.
Over restaurants/terrasjes gesproken: ik heb het regelmatig meegemaakt dat personeel je vaak niet ziet staan als je alleen aan een tafeltje gaat zitten (brengt kennelijk minder op, ik weet niet wat de echte reden is). Als ze dan de bestelling willen opnemen van een stel of groepje dat na mij binnen is gekomen, dan meld ik me wel. Ik ken meerdere alleenstaanden die regelmatig hetzelfde mee zeggen te maken. Maar je moet natuurlijk wel je mond open durven doen, en ook eens accepteren dat dit ''gewoon'' gebeurt.
Voordelen: jij wil dit, de ander wil dat. Die keuze hoef je als alleenreizende niet te maken. Verder: je maakt doorgaans best wel contact met mensen die in dezelfde accommodatie zitten, en dan vooral degenen met wie je samen bent gearriveerd. Toevallig was ik de laatste keer in mijn hotel de enige nieuwe gast die dag, maar de contacten met de hostess verliepen via een ander hotel, waar wel veel van mijn reisgenoten zaten. Die kom je dan toch regelmatig tegen, en het leukste is: je wisselt tips uit, en maakt soms dezelfde excursie.
Mijn ervaring: je bent nooit helemaal alleen als je solo reist, maar je moet je niet voor anderen afsluiten, en niet iedere dag in een hoekje in de lounge van het hotel een boekje gaan zitten lezen, dan maak je dus geen contact.