Goed. Vakantieverslag liet even op zich wachten, omdat mijn 'weekend' alsnog vol zat. En na een werkdag zoals vandaag heb ik wel tijd - riddle me that.
Anyway, het is al laat, dus ik ga het kort houden.
Voor zover mogelijk. Eh, ik laat mij ook verrassen.
Het was een zonnige Meimiddag toen het vliegtuig vertrok uit Eindhoven. Het Wizz Airvliegtuig was prachtig roze en de beenruimte behoorde helaas niet tot de opties. Na het instappen..
Te uitgebreid? Okay,
fine.
We vlogen dus in de namiddag van woensdag 23 mei heen naar Boedapest. Ondanks enige vertraging hadden we alles tot in de púntjes voorbereid, dus we pakten een bus bij het vliegveld, waren precies op tijd op het station.. waar onze trein 44 minuten vertraging had. De volgende mochten we met ons kaartje niet in (die was slechts een kwartier vertraagd), maar gelukkig was er na ongeveer 25 minuten een andere optie, die slechts 10 minuten vertraagd was. Een half uur later stapten we de trein, en zodoende rechtstreeks de jaren 60, in. We reden langs stations zonder licht en zonder naam, en de conductrice zette haar handtekening op onze kaartjes omdat ze stiekem altijd filmster had willen worden.
We kwamen bij onze Airbnb aan (stylish in al z'n IKEAheid), checkten in een minuut in, en spendeerden de rest van de avond met uitzoeken hoe het slot werkte. Het slot was niet van IKEA.
De volgende dag wandelden we naar een supermarkt verderop, ontdekten de fantastische broodjes, en gingen terug. Later op de middag liepen we naar Heroes Square: een plein met zo'n grote overwinningspilaar en stoerkijkende Hongaarse koningen er omheen. Aldaar draaide een Roemeense televisiecrew opnames van een Roemeense zangeres, een Roemeens bandje, Roemeense dansers en een grote Roemeense vlag. Daar hebben jullie niets aan gemist. Wat jullie wel hebben gemist was onze eerste poging om een duo-selfie te maken. Dat doen we niet zo vaak, en zijn we niet zo goed in, dus dat was een goed moment ter oefening. We zouden nog vaak oefenen. We werden steeds slechter.
Maar vooruit, omdat jullie er niet waren.. Ohnee, grapje, ik zou een andere plaatsen.
Anyway, daar is ook een park bij waar de wereldtentoonstelling ooit is gehouden met wat kitcherige gebouwtjes, en een paar aardige beeldjes, en een badhuis dat rammend duur is.
De volgende dag gingen we wat meer het centrum in.. en heel toevallig naar misschienwelhetbeste thee/taart-tentje van Boedapest.
Daarnaast even het Nationaal Museum meegepakt, waarbij de bankjes zijn goedgekeurd, en toen.. Naar restaurant ruben. Er zijn weinig restaurants waar ik vaker ben geweest, dan restaurant ruben in Boedapest - dit was de derde keer. Dan denk je, dat komt door de naam, en dat klopt helemaal/niet. Nee, kijk.
(vergeet ook niet de woestcharmante verschijning aan de andere zijde van de tafel te bewonderen
)
Je kunt bijvoorbeeld Rosé-gebakken eend met een abrikozenchutney en koolnoodles nemen. Plus een voorgerecht, en nagerecht, en drinken, en plofvol zitten.. voor 19 euro per persoon. Restaurant ruben dus. Aanrader.
Op zaterdag gingen we weer aan de stadswandel, onder meer door de Joodse wijk - waar natuurlijk alles dicht was. Inclusief "Den Haag Pizzeria Apartman". Apart, man. Even verderop was Fricci Papa wel open. Ook een aanrader. Maar dan omdat het belachelijk goedkoop is
Met acceptabele kwaliteit, en grotere porties dan je op kunt. Highlight van de kaart was Fruitsoep (1 euro 80). Voorgerecht, koud, zoet - een goede halve liter bosvruchtensoep, met een grote dot slagroom, en een pot kersen erin. Ik herhaal, dit was een voorgerecht. Lowlight: 'Applepepper' (1 euro). Niet doen. Is heet.
Ohja! Maar ook deze dag! De Selfie. Nou, houd u vast. (Vermoedelijk delete ik 'm weer over een week, but let's be honest - dat ga ik vergeten).
Uhmmm de laatste echte Budapest-dag gingen we eindelijk eens van stadsdeel Pest de Donau over naar hogergelegen Buda. Hoop lopen en klimmen, maar er zijn dan ook leuke gebouwtjes. Paleisje, kerkje, vissermansbastionnetje.. oh kijk, een legendarisch thee&taart-tentje. Dat wisten we echt niet van tevoren
Ruszwurm, en de taart die ze hun naam hebben gegeven
Okay, dit is de laatste foto hoor, hierna moeten jullie weer zoet zijn.
Na daadwerkelijk een keer zelf te hebben gekookt, zat Boedapest er alweer op! De volgende dag, maandag, vroeg vlugvlug naar het vliegveld, voor nog een paar dagen Bologna. Die zal ik even in een nieuwe post gooien
Die zal minder lang worden. Denk ik. Het waren minder dagen!