Zweden plus 2 dagen DenemarkenDe afgelopen twee weken heb ik een groepsreis gemaakt door Zweden, inclusief twee dagen Denemarken. Hierbij een kort verslagje
Dag 1:We vertrokken vroeg vanuit Enschede richting Duitsland en Denemarken, waar we op een camping zaten. Het was vooral een lange dag in de bus
Dag 2: Eindelijk gingen we naar Zweden toe, na een korte stop bij een kasteel in Heslingbor en de ferry waren we eindelijk in Zweden. Direct het land ingereden richting Gotenborg voor een paar uurtjes sightseeing. Bijna direct werd duidelijk hoe mooi Zweden is. Na Goteborg nog verder gereden om voor het eerst, midden in het bos, te wildkamperen.
Dag 3:Na midden in de natuur wakker te worden en ontbeten te hebben, zijn we doorgereist richting het noorden. Uiteindelijk op de camping aangekomen en na het opzetten van de tent een mooie wandeling gemaakt door de omgeving om af te sluiten met een verfrissende duik in het meer.
Dag 4: Dag 4 stond ik het teken van mountainbiken. Een mooie tocht gemaakt door de omgeving (circa 25km) om uiteindelijk na de tocht weer een duik te mogen maken
Dag 5:Vandaag een mooie kanotocht over het meer gemaakt met het doel een mooie onbewoond eiland te vinden om met de groep de nacht door te brengen. Op het eiland aangekomen, kreeg je Expeditie Robinson gevoel. Naast wat relaxen, zwemmen en eten kregen we ook nog bezoek van een das en hebben we vanaf het water genoten van de zonsondergan.
Dag 6:Na de kanotocht terug naar de camping en een lunch was het tijd om richting de volgende camping te gaan. Onderweg werden de eerste klein bosbranden, die Zweden in hun greep houden, zichtbaar (2 dagen later, op 5 km van ons, heeft zelfs een bosbrand gewoed). Na aankomst de tenten opgezet en genoten van de avond.
Dag 7:Op dag 7 een bezoek gebracht aan het Fulufjallet Nat. Park. Daar genoten van de natuur, een wandeltocht van circa 7.5 km gemaakt en de hoogste waterval van Zweden bezocht. 'S avonds ook nog een beversafari gemaakt vanaf het water. Helaas geen bevers gespot, maar wel de bloedmaan!
Dag 8:Een relaxdag waarbij we met de groep o.a. cups, beachvolleybal en voetbal gespeeld hebben. Daarnaast enkele kleine buien gehad waardoor we niet veel konden doen. 's avonds een elandensafari gemaakt en net zoals de bevers heb ik helaas geen elanden mogen zien.
Dag 9Wederom een reisdag, waarbij we tevens een bezoek brachten aan de bekendste kopermijn van Zweden, waar het koper vandaag komt waarmee de karakteristieke rode verf gemaakt wordt waarmee de meeste huizen in Zweden beschildert zijn. Later op de dag kwamen we aan op de volgende camping waarbij ik een van de mooiste zonsondergangen in mijn leven heb kunnen aanschouwen.
Dag 10:Vandaag een bezoek gebrachten aan het Triveden Nat. Park. Een groot en mooi park waar de oernatuur nog te vinden is. Daar hebben we een prachtig wandeltocht (circa 10 km) gemaakt dwars door de natuur. De wandeltocht was één van mijn persoonlijke hoogtepunten van de reis.
Dag 11:Wederom een reisdag waarbij we uiteindelijk voor de laatste keer gingen wildkamperen. Na een lange zoektocht een mooie plek gevonden aan het meer waarbij we na het avondeten met zijn allen aan het water, met een biertje in de hand, de zonsondergang hebben aanschouwt.
Dag 12:Vandaag verlieten we definitief Zweden om naar Kopenhagen te gaan. Ondanks het slechte weer in de ochtend (tijdens het rijden gelukkig), hadden we fantastisch weer tijdens ons bezoek aan de Deense Hoofdstad. Naast een bezoek aan de bekende bezienswaardigheden en de Lego-winkel de dag afgesloten met een lekkere maaltijd.
Dag 13"
Na de challenge "Pak je tent in zonder geprikt te worden door één van de 50-60 wespen' en een ontbijt zijn we op weg gegaan naar de Mont Klint krijtrotsen. Persoonlijk vond ik het heel mooi om te zien en ook best indrukwekkend. Na het bezoek doorgereden naar Duitsland voor de laatste camping, waarbij we 's avond typisch Duits gegeten hebben en de reis als groep hebben afgesloten met een drankje (of drank als je een halve liter bier had
)
Dag 14:De terugreis vanuit Duitsland naar Enschede, die vanwege de hitte en de files lang en vermoeiend was.
Op Facebook heb ik een aantal foto's gepost van mijn reis.