Krakow is leuk, hoewel anderen er vaak nog veel enthousiaster over zijn dan ik het herinner
Ik ga over een maand naar Oostenrijk. 1 dag Salzburg, 2 dagen Innsbruck en sneeuw, 2 dagen Wenen. Vliegtuigen en treinen en airbnb's/hostels zijn al geboekt. Mensen nog tips?
Dat treft, dat ik net het vakantieverslag van S en van mij ga publiceren, dat voor de helft over Wenen gaat
Alrighty! Starlight en ik zijn.. ongeveer 3 maanden geleden ongeveer een week op vakantie geweest, naar Bratislava & Wenen.
Na terugkomst een hoop drukte (app-prototype afmaken; sociale verplichtingen; scripties redigeren), en nu is het ineens 3 maanden later. Hoewelll ik dit verslag al een maand geleden had geschreven..
We vlogen op vrijdag 4 oktober vanaf Eindhoven met RyanAir op Bratislava. We zaten gescheiden, want we zijn cheap bastards dus we betalen niet extra voor onze stoelen wanneer RyanAir ons uit elkaar zet. We hadden wel Priority boarding, want we zijn weliswaar cheap bastards, maar we moesten wel al onze handbagage mee mogen kunnen
We hadden vooraf uitgezocht dat het heel handig en voordelig zou zijn om een 72u-kaart voor het OV te fixen. Was iets van 7 euro per persoon. De enkeltjes waren weliswaar eveneens tamelijk goedkoop, maar dan moest je altijd kleingeld mee hebben, en weer nadenken en overwegen wanneer je de bus of tram zou pakken. Nu kon het gewoon altijd wanneer we geen zin hadden om te lopen, waren we veel flexibeler, en het was nog steeds goedkoop
Uitstekende beslissing.
Ingecheckt bij airbnb, naar lokaal locals-tentje voor wat Grieks eten (voor een tientje per persoon inclusief drinken, baklava als dessert & fooi), en daarna de beentjes omhoog uitrusten op de bank
Op zaterdag was het regenachtig. We banjerden een stukje door het centrum, proberend om de ergste regen te omzeilen. Helaas konden we niet in de Grote Kathedraal van de Hoofdstad van Slowakije (een gezellig kerkje dat in grotere steden niet enorm zou opvallen
), omdat die volledig was afgehuurd voor een trouwerij.
Daarnaast een tijdje een souvenirswinkeltje ingeschoten, omdat het ging regenen.
Die hadden ze er sowieso veel, souvenirswinkeltjes. Vorig jaar in Boedapest hebben we grondig gezocht, en er misschien 2 gevonden? Hier zo een stuk of 10 in een paar straten. Terwijl er niet eens zoveel toeristen waren, ongetwijfeld doordat het oktober was.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het totaal een puur commercieel zielloos stadje is geworden, door de nadruk op toeristen. Vergeleken met grote wereldsteden van hoofdsteden was het effectief gezellig, eerder een provinciestadje. Het centrum was prima te belopen, met allemaal verschillende huisjes in plaats van anonieme woonblokken. En naast souvenirswinkeltjes waren er ook een berg gezellige restaurantjes en cafés, waar je zo naar binnen zou willen lopen.
Ze hadden er zelfs een snoepwinkeltje, middenin het centrum, waar achter een paar grote ruiten live snoep werd gemaakt. Iemand had een bonk groene karamelsuiker (zeker een meter lang, en dik als een wielrennersbeen), die hij met een gasbrander verwarmde. Een volgende trok daar krachtig een dikke staaf uit, en sloeg die los met een paletmes. De derde rolde de staaf recht, en legde 'm aan de kant. Je kon zo een tijdje kijken, en enige tijd later was de hele bonk verwerkt. Vervolgens werden de staven in stukken gehakt voor kleinere snoepjes. Tof om te zien, aanrader in Bratislava.
We kwamen ook nog langs een ander snoepwinkeltje. Iets minder artistiek, maar met een duidelijk piratenthema. Ook hier zag het een er nog lekkerder uit dan het ander. Het unieke hier was dat ze heel veel bekend snoep hadden, maar dan 10x uitvergroot
Anyway, Bratislava is dus overwegend een gezellig stadje. Zowel het formaat, als de gebouwen, als de winkeltjes, als het algehele leeftempo. Overwegend vriendelijke prijzen, wat wil een mens nog meer. Naja, liefst goed weer, dat zat deze eerste dag nog niet heel erg mee.
Over vriendelijke prijzen gesproken: 's avonds gingen we naar een Indiër. Totaal niet aangegeven, aan de achterkant van een achterafparkeerplaats van een steegje. Met enige mazzel bleek het niet een overval-val, hoewel er verder geen levende ziel te bekennen was. Behalve de Indiër van het restaurant, die zowel de kok als al het andere personeel was. Wellicht niet verwonderlijk, gezien de locatie en het totale gebrek aan reclame, maar op de zaterdagavond waren we de enige gasten. Het eten was uitstekend, dat was totaal geen probleem. En wederom waren we net een tientje per persoon kwijt, wat een topstad.