Update, zoals beloofd.
De tweede week verliep anders dan ik verwachtte.
Dat kwam voornamelijk door het verschuiven en later afblazen van de geplande excursie naar Zakynthos, dat daardoor nog niet kon worden afgestreept van mijn bucketlist ("nog te bezoeken Griekse eilanden").
Maar ik heb verder niet stilgezeten, al had ik wel een paar dagen last van mijn gekneusde hand. Nog steeds zit daar nog niet de oorspronkelijke kracht in, maar het gaat wel elke dag iets beter.
Zaterdag 13 mei ging ik op zoek naar de grot van een plaatselijke kluizenaar. Er waren wel bordjes, die aangaven waar die grot was, maar helaas heb ik niets gevonden. Ook andere gasten vonden die niet. Maar ik kwam daardoor wel op plekken, die niet op de normale looproute lagen, en dat was ook wel leuk. Later in de middag bezocht ik het hotel, waar ik oorspronkelijk in 2020 naartoe zou gaan. Hotel Lassi ligt behoorlijk afgelegen, ver van de looproute naar de hoofdstad Argostoli.
Zondag ging ik wandelen langs de weg richting vliegveld, waar ook de busroute was, zo kon ik als ik moe was van het lopen, makkelijk de bus terugnemen. Haltes waten er op die route niet te vinden, hand opsteken was genoeg. Ik kwam tot 2 uur wandelen, toen vond ik het prima. In amper 10 minuten was ik weer terug in Lassi. Wel waren er diverse mooie uitzichtspunten.
Verder in de tweede week, maandag tm woensdag was er niet heel veel bijzonders te melden. Nieuwe plekken ontdekt om lekker te eten, eindelijk het dichtbij gelegen strand Makris Gialos bezocht, en even mijn voeten gespoeld in het zeewater.
Donderdag, de dag voordat ik terugging naar Nederland, volgde dan toch nog een mooi hoogtepunt. Zoek de verhalen van Odysseus en Homerus maar eens op, dan kun je je een beeld vormen van de plek waar ik die donderdag zat.
Ithaca is het beste te vergelijken met Kefalonia, maar dan op postzegelformaat. Niet letterlijk natuurlijk, maar in verhouding tot de grootte van beide eilanden.
Natuur, uitzichten, leuke dorpjes, spectaculaire haarspeldbochten, mooie strandjes, en kristalhelder water met de mooiste tinten blauw en groen (ligt aan de lichtinval). Ithaca heeft het allemaal, en is een "must-see" voor degenen die Kefalonia nu ook op hun verlanglijstje hebben gezet.
Vrijdag de 19e verliep de terugreis zonder enige wanklank of oponthoud.
Rond 9 uur werd ik samen met enkele gasten uit Seaview Village opgepikt met een minibusje. Amper 20 minuten later was ik al door de incheck, en de veiligheidscontrole.
De vlucht was rustig, ik had drie stoelen voor mij alleen, en kon uitgebreid filmen door het vliegtuigraampje, voorzover ik iets op de grond kon zien.
Na de landing verliep de bagageafhandeling probleemloos. Mijn koffer liet weliswaar even op zich wachten, maar dat kwam voornamelijk omdat er 3 vluchten tegelijk werden afgehandeld op 1 band. Gevolg van de al maanden durende problemen op Schiphol. Van het moment van de landing totdat ik in de trein stapte (waarbij ik nog een bekende forummer gedag kon zeggen), had ik precies een uur nodig.
Van de horrorverhalen over lange wachttijden op Schiphol heb ik niets gemerkt. Maar het kan per dag verschillen.
Ik heb wel een tip voor iedereen die nog gaat vliegen: let goed op wat je meeneemt in je bagage. De húidige regels rondom elektronica zijn: laptop en vergelijkbare apparatuur: handbagage. Powerbanks en losse batterijen: ook handbagage. Opladers, kabeltjes, etc. mogen in de ruim-bagage.
Om half zes vrijdagmiddag kwam dan een einde aan een prachtige en plezierige vakantie op een eiland (eigenlijk met Ithaca erbij dus 2 eilanden) waar ik jaren geleden al naartoe wilde gaan. Nu, in mei 2023, is het daar eindelijk van gekomen. Wie volgt?