Op maandag regende het voor een eerste keer (maar dat was al in Nederland voorspeld); die dag stond in het teken van de wijk waarin het hotel stond (Jamaica) en een bezoek aan een mega-supermarkt. Helaas regende het dusdanig waardoor we niet lang door Jamaica konden lopen. Wel ben ik nog in een kringloopwinkel geweest (tja, gezien mij werk kon ik natuurlijk niet anders) Ook die was enorm! Daarna ging het met de stoptrein naar Rosedale voor een bezoek aan een winkelcentrum (dat tegenviel) en een Walmart. Echt, wat een megagrote supermarkt is dat. We zijn zeker anderhalf uur in de winkel geweest... En zo als alles in Amerikanen: groot, groter, grootst... Verpakkingen van 24 blikjes cola, zakken snoep met 100 zakjes, dozen met 60 eieren... En overal zoveel soorten van! Een shirt van Nascar en een doos baseball cards rijker (als je in Amerika bent moet je toch Amerikaans doen, vind ik) ging ik weer terug naar het hotel. Oh ja, ik heb daar voor het eerst bij een Subway-restaurant gegeten!
Op dinsdag gingen we eerst naar de Harry Potter-store. Man, die is echt enorm groot! Eerst een keer rondkijken wat er zoal te koop is, om later in de vakantie in te slaan. Wel hebben we een echte butterbeer gedronken. Met een mooie beker als herinnering. Blond vakantiemoment nummer 3: niet vergeten de camera op tijd op te laden... Na een aantal foto's bleek de camera leeg te zijn... Gelukkig gebeurde dat op dinsdag en niet op woensdag. In de buurt was ook een Legostore (ook de moeite waard) en toen we op een pleintje wat zaten te drinken bleken we ook bij het flatiron gebouw te zijn... Bij zijn bouw het hoogste gebouw van New York! Helaas staat een deel in steigers en was het dus niet helemaal te bewonderen. Maar goed, ik kon toch geen foto's nemen.
Na de tentoonstelling zijn we weer richting Rockefeller Plaza gegaan en hebben we nog een aantal winkels bezocht, waaronder ook de grote Lego Store. Oh ja, en ook nog de MLB-winkel. Oftewel een winkel alleen maar gewijd aan baseball.
Op woensdag eerst even de vakantiekaarten weggestuurd. Opvallend: mijn moeder heeft haar kaart 3 dagen eerder gekregen dan mijn tante, terwijl de kaart voor mijn oom (die helaas op een gesloten afdeling zit) nog niet binnen gekomen was... Daarna naar een hoogtepunt van de vakantie: de Harry Potter tentoonstelling. Net als de filmstudio bij Londen was het heel mooi opgezet. Iedere bezoeker kreeg een kaartje waarmee hij spelletjes kon spelen en punten kon verdienen voor zijn huis. Mijn zus koos natuurlijk Gryffindor, terwijl ik mijn punten ging verdienen voor Slytherin (immers het huis van professor Snape). Onderweg zagen we ook veel mooie props uit de verschillende films langs komen. Voor de liefhebbers: als je kans hebt ergens deze tentoonstelling te bezoeken: aarzel niet en ga, want het is echt de moeite waard! Veel mooie props (zoals verschillende kledingstukken van hoofdrolspelers), en ook veel interactief spul!
Schuin tegenover de tentoonstelling was ook het bekende Macy's warenhuis. Denk aan Harrods in Londen, maar dan nog groter en veel toegankelijker voor de normale burger. Een hoogtepunt daar was op de enorme speelgoedafdeling een legomaquette van de Thanksgivingparade die ieder jaar door Macy's wordt georganiseerd. Ook deze winkel is een echte aanrader; zelfs als je net zoals ondergetekende weinig hebt met kleding... Wel had ik hier blond vakantiemoment nummer 4: na de lege camera van gisteren besloot ik ook om oude foto's die er blijkbaar nog op stonden te verwijderen. Alleen verwijderde ik net iets te veel foto's. Ik kwam erachter dat ik dus ook de foto's van donderdag had verwijderd... Gelukkig waren dat geen echt belangrijke foto's, maar toch. Na nog een bezoek aan de NBA winkel (gewijd alleen maar aan basketbal) hebben we 's avonds voor een tweede keer bij Gordon Ramsey gegeten, alleen nu gegaan voor de zogenaamde dirty chips. Zoals de naam al zegt: patat met van alles en nog wat erdoor. In ons geval: bacon, lenteuitjes, kaas en nog veel meer.
Op donderdag een nieuw hoogtepunt in de planning: het Vrijheidsbeeld. Na een ontbijtje bij de Mac op Broadway (en een eerste korte blik op Wall Street) door naar de Staten Island ferry. Met deze ferry kan je gratis heen en weer reizen tussen Manhattan en Staten Island, en word je getrakteerd op een wondermooi uitzicht op de skyline van zowel Manhattan, als Queens als New Jersey. En je vaart ook nog eens behoorlijk dicht langs Ellis Island (waar vroeger alle boten met immigranten aankwamen) en het Vrijheidsbeeld. Aangezien wij geen zin (en tijd) hadden om uren in de rij te moeten staan om het Vrijheidsbeeld te mogen zien (met de kans dat je niet eens naar binnen mocht) besloten we het op deze manier te doen. En dat is zeker een aanrader voor degenen die ook eens naar New York willen gaan. Op Staten Island is er ook nog eens voor de liefhebber een outletstore met de nodige interessante winkels. Zelf hebben wij het treintje genomen naar de andere kant van het eiland, waar een trading card winkeltje was. Klein, vol maar wel leuk! En heel aardig personeel. Helaas rijdt er maar een lijntje... Er schijnt namelijk ook een mooi winkelcentrum op Staten Island te zijn.
Weer terug op Manhattan hebben we een echte must gedaan bij een bezoek aan New York: een bezoek aan Ground Zero. Echt heel indrukwekkend (en dat uit mijn mond... ik ben zelf niet snel ergens stil van namelijk). Een mooi monument op de plekken waar eens de torens stonden, met alle namen van de slachtoffers van 9/11; niet alleen van degenen in New York maar ook die van Washington en het elders neergestorte vliegtuig. Het museum zijn we niet ingegaan. Ten eerste ben ik 'geen groot fan' van dit soort musea, maar ook liep het al tegen sluitingstijd. Nog een tip: bezoek de Survivor Tree. Het enige boompje dat de aanslag op het nippertje had overleefd, en na veel liefde weer op Ground Zero is terug geplant.
Aangezien het op zaterdag (en zoals later bleek bijna de hele tweede week) zou gaan regenen, zijn we op vrijdag naar de Brooklynbridge gegaan. Na eerst een heerlijk Oreo-shake te hebben gedronken (Amerikanen zijn echt gek op Oreo!) zijn we de brug over gelopen van Brooklyn naar Manhattan. Wat een imposant bouwwerk, en wat een magistraal uitzicht heb je van de brug... En dan te bedenken dat de brug al bijna 150 jaar oud is... Daarna hebben we nog het Grand Central Station bezocht. Absoluut een van de mooiste gebouwen van New York!
Blond vakantiemoment nummer 5: we wilden ook graag het Chryslerbuilding bezoeken, dus we volgden in de metro de borden die kant op. Buiten aangekomen hadden we werkelijk geen idee welke kant we op moesten. De landkaart gaf geen uitsluiting, evenmin als Google maps. Toen keek ik omhoog... Wat bleek: we stonden de hele tijd al voor het Chryslerbuilding... Maar wat een mooi gebouw is het! Je krijgt wel een stijve nek van het omhoog kijken, maar het is meer dan de moeite waard. We zijn vervolgens maar een zijavenue ingelopen om het van een afstandje te bekijken. En dan wordt het met al zijn details zelfs nog mooier. Overigens op dat moment ook mijn allereerste politie-Smart gezien... Ze rijden daar in New York bij de politie echt in ik weet niet hoe veel verschillende voertuigen.
Even verderop ligt het Central Station. Ook al zo'n monument. Van buiten is hij al mooi, maar als je binnen loopt kom je echt terecht in een van de mooiste stationsgebouwen van de wereld. Een wel heel mooie antieke stationsklok, een fantastisch mooi geschilderd plafond, een enorm grote centrale hal, en dan zal ik vast nog wel het nodige missen. Beneden is er voor de liefhebbers ook een afdeling met allerlei restaurants.
De rest van de dag hebben we gebruikt om een aantal winkels nogmaals (uitgebreider) te bezoeken.