Altijd handig om in de gaten te houden, en tevens een eeuwige discussie: waar zit de mol het best? Interessant om te letten op twijfels, gezichtsuitdrukkingen, logica, groepsvorming en combinaties van personen.
Quiz
Wat mij betreft niet belangrijk, de mol moet de vraag hoe dan ook goed hebben. Low-profile beginnen. Bovendien was de opdracht overduidelijk heel makkelijk voor de kandidaten en valt het dus enorm op als je de vraag verkeerd beantwoord.
Vuurwerkopdracht
Wat mij betreft zit de mol het best op zijn plek bij de ontvangers. Welke positie is minder van belang, want ze zijn allemaal goed te beïnvloeden, hoewel het opnoemen van de kleuren in principe door iedereen gecontroleerd kan worden en in dit groepje dus de slechtste molpositie is. Jan, Patrick, Hanna en Karin zitten bij deze opdracht goed.
Mandjesopdracht
De mol kan hier volgens mij het beste bij één van de eersten zitten. Wanneer je als laatste gaat ben je als mol bijna verplicht om geld te pakken, want je wil niet meteen de verdenking op je hebben. Maar geld pakken is natuurlijk ook geen goede keus. De mol heeft weinig invloed op zijn positie, dus Anna kan het als mol slim gespeeld hebben. Ze pakt vervolgens een vrijstelling, niet gek, dat zou een slimme kandidaat ook gedaan hebben.