Wat ik vooral jammer vind, is dat er in mijn beleving steeds meer geacteerd wordt en je steeds minder pure spelbeleving ziet. Natuurlijk is dit een enorm verschil met de series met onbekende Nederlanders, maar ik zie daarin ook al best een groot verschil met bijvoorbeeld serie 5 (met Yvon Jaspers, Marc-Marie Huijbrechts enz.).
Serie 5 heb ik toevallig net zitten terugkijken en er is naar mijn mening toch wel een opvallend verschil met nu in hoe men bijvoorbeeld reageert in die interviewtjes tussendoor. Daar zijn het nog echte mensen die met een spannend spel bezig zijn (en toevallig ook nog BN'er zijn), terwijl ik nu vaak het idee heb dat ik naar mensen zit te kijken die spelen dat ze een WIDM-kandidaat zijn. Alsof het een film is. Fictie, gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Helpt ook niet mee dat er in de huidige serie wel heel veel (semi-)acteurs zitten, natuurlijk. Maar zelfs bij iemand als Art vind ik het overkomen alsof hij het meeste zit te acteren.
Ik weet niet waar het aan ligt... Wordt men gevraagd dit te doen? Wordt er op een andere manier geregisseerd? Lijden deze mensen aan een vorm van beroepsdeformatie, dat als ze een camera zien ze direct in de acteermodus schieten?
Ik vind Karin momenteel nog het meest 'echt' overkomen in haar reacties (zul je net zien dat ze de Mol is
).
Ik zal zelf de series met de onbekende nederlanders misschien wel altijd leuker blijven vinden, maar als het dan toch BN'ers moeten zijn, dan liever wat meer types als Sander de Heer er tussen (die speelde het spel wel echt). Of Gijs Staverman, die de chaos echt niet trok. Of zelfs Victoria Koblenko, die mensen echt tegen zich in het harnas joeg.
Ja, misschien gewoon wat meer radiomensen er tussen....