Ik heb geen idee wat een maaltijd van 500 gram met aardappelen, groente en vlees (van welke soort dan ook) echt moet kosten. Thuis wel, voor mijzelf, maar ik bedoel in een restaurant.
Wat in een restaurant natuurlijk meetelt, en wordt meeberekend in de prijs, is de ambiance, de inrichting. Het ''eet'' natuurlijk een stuk prettiger als je een gezellige sfeer aan een tafeltje zit dan dat je in een vreetschuur zit.
Dat snap ik allemaal best. Maar moet zo'n maaltijd 5 euro kosten, 10 of 12 euro?
Lukie4 had het over gesubsidieerde restaurants. Wij hebben in Maastricht ook zoiets. in de bediening vind je (licht) verstandelijk gehandicapten, die hun taak zeer serieus nemen, en je bent daar best bereid om even wat langer op je maaltijd te wachten, en een oogje dicht te knijpen, als de vork niet helemaal ligt waar die hoort te liggen.
Maar goedkoop is het er beslist niet.
Om terug te gaan naar de stelling:
als er een subsidieregeling komt, om mensen over te halen om voor een bepaald product te kiezen, omdat dat bijdraagt aan een beter milieu, zullen mensen eerder geneigd zijn om dat te doen.
Het geld dat beschikbaar is voor die regeling, is echter beperkt. Nummer 1001 die belangstelling heeft, heeft dan pech, en moet de volle mep betalen.