- Je hebt geen vleesvervangers nodig. Echt niet. Al helemaal niet als je maar 2x in de week geen vlees eet. Dan kun je bij wijze van spreke nog het vlees gewoon weglaten en hetzelfde als normaal koken. Maar dat is natuurlijk niet echt lekker. Als je elke dag vegetarisch eet, dan heb je inderdaad vervanging nodig. Maar voor af en toe echt niet. Bovendien is het echt niet duurder. Gewoon een pasta met alleen groetesaus is hardstikke lekker, vegetarisch en niet per se duur.
Bovendien is het niet zo dat mensen met lagere inkomens nooit meer vlees kunnen eten. Alleen minder. Het is echt niet zo eng als het klinkt hoor
Ik heb het voor de grap even opgezocht (omdat ik geen flauw idee had hoe duur vlees is) en het blijkt dat bij de appie vega hamburger even duur of zelfs goedkoper is dan de vlees variant
- Ik snap het punt dat lage inkomens er meer last van hebben. En daar weet ik niet echt een goed antwoord op. Idd n goed punt. Maarja, als vegetarisch vlees even duur is, of zelfs goedkoper is dat ook weer niet waar. Bovendien zal die prijs nog meer gaan zakken als er meer vraag naar is.
- Ontbossing is vaak zodat er meer gewassen kunnen worden gebouwd om de dieren die gegeten worden mee te voeren, of om de dieren zelf op te zetten (als in stallen en weilanden voor dieren, niet als in dieren opzetten xD). Dus ja, de biefstuk heeft het gedaan :p Bovendien wil je niet weten hoeveel je nodig hebt om een biefstuk te maken (water, energie, transport, fabriek, ...)
- Maar inderdaad, al die andere dingen moeten ook worden aangepakt. Maar vlees is wel een van de grootste vervuilers. Neemt niet weg dat dit niet de enige maatregel moet zijn die er moet zijn. Maar het zou wel een goed begin zijn imo.
- Het probleem is ook dat er een grote groep is die het gewoonweg niks interesseert of zich er niet van bewust is dat dit een probleem is. Dus ja die moet je op een of andere manier toch bereiken en mss wel n beetje dwingen. Kan me voorstellen dat je dat geen prettig idee vindt, klinkt nu ik het zo schrijf voor mij ook zo moet ik toegeven. Maar er moet wel echt wat gedaan worden.
Stellingen als dit zorgen er iig over dat er debat komt en dat mensen er mss wat meer over nadenken.
Sorry als ik soms warrige dingen zeg; ben erg moe