Studieprijzen zijn inderdaad belachelijk hoog. Wat ik krijg op woensdagmiddag hoeft echt geen 1800 euro te kosten lijkt me
Docententekort. Wisselt per schooltype/vak. Op basisschool volgens mij redelijk veel docenten. Veel invalbanen etc. Op VO vooral tekort bij Duits/SK/NA/Wi. Vakken als GS/Kunst/Gym/Engels (en bio tot in zekere zin) hebben juist een overschot. Op VMBO/MBO veel groter tekort dan op Havo VWO.
Ik denk zelf dat het beroep van docent ook wat meer aanzien krijgt en populairder wordt wanneer je juist die klassen kleiner maakt. Vroeger was het beroep van onderwijzer echt een beroep met aanzien, je werd gerespecteerd. Mijn opa heeft 45 jaar op een basisschool lesgegeven en als ik hem hoorde praten was dat een heel eervol beroep. Dat ligt er natuurlijk aan hoe je er zelf instaat, maar soms hoor ik mensen praten over de Pabo, knutselopleiding, dat iedereen dat kan etc. etc. Zo krijgt het beroep minder aanzien in de samenleving terwijl ik dat onzin vind. Ik ben heel benieuwd wat Lukie hiervan vind
Maar we willen als docenten ook wel veel. We willen meer voorbereidingstijd, we willen kleinere klassen, we willen van alles. Ik denk dat we minder moeten willen, mijn prioriteit is kleinere klassen zodat leerlingen inderdaad niet verzuipen.