Laten we dan eens uitgaan van 45 jaar werken. In principe is het een sympathieke gedachtengang. Tellen de jaren die iemand ww krijgt dan wel of niet mee als werkverleden? En bijstandsjaren? Krijgt iemand die helemaal niet gewerkt heeft (zeg maar professionele bijstandstrekker, zoals in sociaal mindere wijken relatief vaak voorkomt) dan nooit AOW? Of krijg je na 45 jaar bijstand dan ook automatisch ww, ook al krijg je bijstand omdat je vroeger zonder diploma bent gestopt met school?
Ik denk dat in principe iedere werkende in Nederland geld opzij kan zetten.
Het niet hebben kunnen sparen voor je pensioen is een beetje flauwe smoes. De AOW-leeftijd wordt geleidelijk opgeschoven. Mensen die nu 65 worden weten al sinds 2013 dat ze langer door moeten. Ze moeten 9 maanden langer wachten op de AOW-uitkering.
Voor een alleenstaande is de netto AOW 1000 euro per maand. Je hebt het dan dus over een gat van 9000 euro. Dat had je dan sinds 2013 opzij moeten zetten om dit op te vangen. Dat is niet weinig, dat besef ik, maar het is echt niet onoverkomelijk. En de andere optie is dus 9 maanden (of evt wat minder, als je wel iets hebt kunnen sparen) doorwerken.
Voor ons, veertigers, is de AOW-leeftijd op dit moment 69 jaar en 9 maanden, waarschijnlijk wordt dit later nog bijgesteld. Ik heb nog ruim 25 jaar om te sparen om evt eerder te kunnen stoppen met werken.
De AOW-leeftijd nu verlagen naar 65 jaar kost 12 miljard euro. Dat is echt ongelooflijk veel geld. Dat is meer dan de jaarlijkse begroting van bijv Veiligheid en Justitie. Het is meer dan dat we nu per jaar uitgeven aan basisonderwijs. En zo kan ik nog wel wat andere zeer belangrijke zaken noemen.