Ik weet niet hoe de vrije sector prijzen in Nieky's regio liggen, maar bij zijn die nogal hoog.
Voor een vergelijkbaar appartement in de vrije huursector betaal ik 2x zoveel maandlasten als ik nu aan mijn hypotheek en starterslening kwijt ben. Reken een jaar door en da's een flinke som geld.
Naja niet alleen dat.
Toen ik nog in Amsterdam werkte, en daar losjes wat rond keek voor het geval ik iets anders zou moeten, dan beginnen in praktijk de huurprijzen bij.. 900 euro. 1000. Daaromtrent. Dan zit je niet in de ring van Amsterdam or anything; omliggende regio is nauwelijks goedkoper.
Dus dat is als starter nauwelijks te betalen.
okay, zou je zeggen, dan doe je gewoon verder letterlijk geen uitgaven, ga je maar niet op vakantie - even tijdje broekriem aan, maar dan stijgt je salaris, prachtig mooi.
Maar je mag die 900 of 1000 euro helemaal niet van je starterssalaris betalen. Want, zoals Luus terecht zegt, het is veelvoorkomend dat er een salariseis is van 3-4x het huurbedrag. Of soms kan je alternatief het equivalent van een half jaar als onderpand/borg betalen.
En dan raar opkijken wanneer je scheefwoners krijgt
Als ze nou even een stelling bij een debat zouden doen waarbij politici daar hun concrete plannen en voornemens moeten schetsen..