oké, ik heb het eerste deel van de discussie terug gevonden en even gelezen. Ik zal mijn mening geven als iemand die de zaak van 2 kanten ervaart.
Zoals ik al eerder heb gezegd, sta ik sinds 3 weken in een winkel met alleen zelfscan/pin kassa's. en ik vind het geen verbetering. Ondanks dat wij 2 grote creditcards accepteren, en daar zijn we echt een uitzondering in, kunnen heel veel toeristen bij ons niet afrekenen. Omdat ze geen, of niet de juiste, creditcard hebben.
Verder merk ik dat het voor heel veel oudere mensen allemaal te snel gaat. In deze winkel is er tijd genoeg om ze te helpen en dat moeten we ook regelmatig doen. Geen probleem, maar in feite ben ik dan toch als cassiere aan het werk. Ook schoolkinderen hebben niet altijd een pinpas (bij zich), ook niet als ze 13.14 jaar zijn.
Zelf pin ik vrijwel alles en ben ik ook blij met zelfscankassak's. Maar ik vind dat ze er altijd beide moeten zijn.
Ik snap best waarom winkels liever willen dat mensen pinnen. Niet alleen vanwege overvallen, maar ook vanwege de kosten. Personeelskosten voor de cassiere, maar ook voor kassa's tellen, een kluis om het gled op te beren en waardetransport voor de afvoer van dat geld.
Bovendien zijn kassa's met contant geld gevoelig voor fraude (diefstal) door personeel.
De limieten vsn 25€ per keer en 50€ per dag zijn er inderdaad om je te beschermen als je pas gestolen wordt, of je hem verliest.
@Bodejos, betalen met de app op je smartphone werkt over het algemeen prima. Weet je zeker dat je alles goed geactiveerd heb? Of anders had je gewoon pech. Het is zeker geen systeem dat vaak niet goed werkt.