Auteur Topic: Aflevering 4  (gelezen 99656 keer)

Offline >>Tommie<<

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4
« Reactie #140 Gepost op: 28-01-2011, 19:58:13 »
Waar haal je dit vandaan? Denk aan wat PJ zei op het einde van seizoen 8: "Dennis was zelfs de enige die alle vragen goed beantwoordde."

Was volgens mij ook idd is een x op een fandag de vraag hoe een mol de test invult..
En toen was het antwoord dat de mol volgens mij altijd alles op 1 persoon probeert in te vullen..
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline Supernova

• Forumlid
« Reactie #141 Gepost op: 28-01-2011, 20:30:56 »
Ik volg al jaren vanuit België (en achtereen moet ik mss Vlaanderen zeggen?), lees graag het forum. Heb echter geen tijd om heel erg veel tips uit te zoeken, maar het volgende viel me toch op:
(Ik heb ook nog niet het hele forum doorlopen, dus srr als dit dubbel is)

666 De Duivel. Die kunnen we linken aan vuur. Pepijn zegt iets van 'ik ga met vuur spelen' en hij kon vuurspuwen (afl. 3). Ik weet niet of jullie hier iets mee kunnen, hoewel Pepijn voor mij de mol niet is.
De duivel is ook te linken aan de hel, waar Patrick dan weer iets over zei, lingo from hell (zoals eerder ook al aangehaald...)
Het rijk van de duivel is mijns inziens ook ondergronds, alsook de mol dus.
Er zijn nog een heleboel dingen te verzinnen over die duivel, maar die lijk me wat te ver gezocht (ik denk bvb aan 'dance with the devil', duivel vs. kerk, ...).

Dan de vragen van zowel Anna als Jan slagen op henzelf, ik weet niet goed wat daarvan te denken. Voorlopig vind ik zowel Patrick als Jan verdacht, maar Anna laat ik voorlopig nog niet los...

Hopelijk hebben jullie er wat aan!

Interessant!  :D
Nee die gedachtengang / link mbt de duivel was me nog niet opgevallen, wel de vuur-link, maar daar heb je idd. een punt zeker gezien de hint in het molboekje ('afl 4 waarin het getal van de Duivel moet worden gehaald') , hetgeen zowel betrekking heeft op de Lingo from Hell als de Puerta del Diablo / 666 stappen - en idd ondergronds.  ::ok::

Ik denk niet dat dat te ver gezocht is hoor, die link wordt immers juist door de makers zelf gelegd.
Vanuit dat perspectief bezien is het feit dat de mollenboekjes opdracht plaatsvindt in een kerk natuurlijk nog een sterker contrast.

Voor wat betreft ' Dance with the Devil' .. Als ze idd doorgaan naar Nicaragua (en dat zit er gezien de beelden en krantenberichten wel in): dit is het land van de vulkanen (oftwel 'vuurspuwers'  ;) )
Afl 7 (in het molboekje): 'Dansen op de vulkaan'.

By the way, Pepijn is je mol niet, uit pure nieuwsgierigheid: wie wel?  ;D
« Laatst bewerkt op: 28-01-2011, 20:33:12 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #142 Gepost op: 28-01-2011, 20:54:12 »
666 is niet de duivel, 666 is het getal van het Beest.
Citaat
Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen; er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig.
The British are not impressed.

Offline JoleinM

• Forumlid
« Reactie #143 Gepost op: 28-01-2011, 21:34:03 »
Ik denk dat ik ook een aanwijzing heb.

Pepijn en Patrick staan tegenover bij het spel van het mollenboekje.
Bij iedereen vraagt PJW als laatste vraag: Wie is volgens jou, de mol?
Maar bij Patrich en Pepijn vraagt PJW: Wie is volgens jou de mol? patrick.
de naam 'partrick' zegt hij hier achterna.
nog vreemder is, dat niet patrick op deze vraag een antwoord geeft, maar PEPIJN!
very strange. Dit moeten ze dan wel in de montage anders gemonteerd hebben, maar dit doen ze zeker niet perongeluk, ik denk dat het een hint is. Ook als je kijkt dat de titel: Iets is wat het lijkt is.
Iets is wat het lijkt, dus hiermee wordt bedoeld, dat wát ze over de mol zeggen, missschien klopt?
Ook geeft hij, wat art al zei, de jokers van pepijn zelf, aan art! Waarom zou je dit in godsnaam doen?! Ik dacht meteen, dit is de mol. Ik ben er van overtuigd !

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #144 Gepost op: 28-01-2011, 21:37:47 »
@JoleinM: "Wie is de Mol? Patrick." in combinatie met "Iets is wat het lijkt" vind ik wel erg leuk gevonden! ::ok:: Het is de combinatie die het 'm doet. (Net als met het leaderstukje van Soundos en "Zoek de verschillen, vind de Mol).

Offline JoleinM

• Forumlid
« Reactie #145 Gepost op: 28-01-2011, 21:39:19 »
@Heinz
klopt, dat vind ik ook echt heeel vreemd! Nouja, bij mij staat nog steeds vast dat patrick de mol is, haha

Offline molmark

• Forumlid
  • P.A. van Momfert (de Mol)
« Reactie #146 Gepost op: 28-01-2011, 21:51:09 »
Ik denk dat ik ook een aanwijzing heb.

Pepijn en Patrick staan tegenover bij het spel van het mollenboekje.
Bij iedereen vraagt PJW als laatste vraag: Wie is volgens jou, de mol?
Maar bij Patrich en Pepijn vraagt PJW: Wie is volgens jou de mol? patrick.
de naam 'partrick' zegt hij hier achterna.
nog vreemder is, dat niet patrick op deze vraag een antwoord geeft, maar PEPIJN!
very strange. Dit moeten ze dan wel in de montage anders gemonteerd hebben, maar dit doen ze zeker niet perongeluk, ik denk dat het een hint is. Ook als je kijkt dat de titel: Iets is wat het lijkt is.
Iets is wat het lijkt, dus hiermee wordt bedoeld, dat wát ze over de mol zeggen, missschien klopt?
Ook geeft hij, wat art al zei, de jokers van pepijn zelf, aan art! Waarom zou je dit in godsnaam doen?! Ik dacht meteen, dit is de mol. Ik ben er van overtuigd !
Heb het net eens terug zitten kijken.

Voorop gesteld: ik zit in een Patrick tunnel, maar ik vind dit serieus goed gevonden. Net als wat Heinz zei: het zit 'm in de combinatie. 'Iets is wat het lijkt.' Het lijkt erop dat PJ zegt dat Patrick de mol is. Dus dan zal dat wel zo zijn in dit geval... :D
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Joff

• Forumlid
« Reactie #147 Gepost op: 28-01-2011, 22:32:32 »
De preciese uitleg van de kabelopdracht lijkt me wel vrij essentieel. Moeten de kandidaten MINSTENS 666 meter afleggen of PRECIES 666 meter? In het laatste geval (waar het in de uitleg op de site in elk geval op lijkt) zou de molactie van Patrick toch wel ijzersterk (maar ook wel doorzichtig) zijn. Hij heeft 8 meter afgelegd; dat betekent dat een andere kandidaat dan precies 103 meter had moeten afleggen, natuurlijk uitermate lastig. Ik sluit Soundos in dat geval wel uit. Soundos zou dan ongetwijfeld de held hebben gespeeld en nét een metertje teveel of te weinig hebben afgelegd.

Offline Conejo

• Forumlid
  • Look at this face..
« Reactie #148 Gepost op: 28-01-2011, 22:35:07 »
Soundos zou dan ongetwijfeld de held hebben gespeeld en nét een metertje teveel of te weinig hebben afgelegd.

Ja, of Soundos had gewoon echt hoogtevrees en was gewoon te bang om te gaan. Ik denk niet dat we door Soundos' angst af kunnen leiden of ze de mol is of niet.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #149 Gepost op: 28-01-2011, 22:40:49 »
De preciese uitleg van de kabelopdracht lijkt me wel vrij essentieel. Moeten de kandidaten MINSTENS 666 meter afleggen of PRECIES 666 meter? In het laatste geval (waar het in de uitleg op de site in elk geval op lijkt) zou de molactie van Patrick toch wel ijzersterk (maar ook wel doorzichtig) zijn.
Wieisdemol.nl: "De opdracht is: zorg ervoor dat jullie gezamenlijk 666 meter afleggen. Dit betekent dus dat minstens zes kandidaten het hele stuk moeten doen."

Ik vindt de uitleg op de .nl site toch juist vooral de andere kant op wijzen, dus minimaal. Zonder deze discussie op het forum was het niet in mij opgekomen dat het ook anders opgevat kon worden.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2011, 22:46:53 door Rat »

Offline Conejo

• Forumlid
  • Look at this face..
« Reactie #150 Gepost op: 28-01-2011, 22:43:08 »
Betekend dit trouwens, dat als bijvoorbeeld er nog 222 meter afgelegd moest worden en er nog 1 kandidaat was, dat die kandidaat 2x op en neer moest, of zou de opdracht dan gewoon over zijn?
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Kittekat

• Forumlid
« Reactie #151 Gepost op: 28-01-2011, 22:45:41 »
Volgens mij was het ook 'minimaal'..

Overigens leek me Soundros angst niet gespeeld. Ze is dan wel artiest, maar dat traantje en die angstige blik leken me aardig authentiek.

Ik dacht bij 'iets is wat het lijkt' vooral aan de uitspraak van Pepijn dat zijn stuntelige acties het touw ontregelend moesten werken. De echte uitspraak van de echte mol?

Overigens vind ik Patrick ook een heel waarschijnlijke mol, hoor...
« Laatst bewerkt op: 28-01-2011, 23:11:12 door Kittekat »

Offline Marijee

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #152 Gepost op: 28-01-2011, 22:47:11 »
Betekend dit trouwens, dat als bijvoorbeeld er nog 222 meter afgelegd moest worden en er nog 1 kandidaat was, dat die kandidaat 2x op en neer moest, of zou de opdracht dan gewoon over zijn?

Dat denk ik niet.. Denk dat anders Pepijn of Anna ofzo wel nogmaals was gegaan ;)

Offline Conejo

• Forumlid
  • Look at this face..
« Reactie #153 Gepost op: 28-01-2011, 22:52:18 »
Dat denk ik niet.. Denk dat anders Pepijn of Anna ofzo wel nogmaals was gegaan ;)

Maar ik denk dat die niet meer mochten gaan, aangezien al eens geweest waren..

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #154 Gepost op: 28-01-2011, 22:59:40 »
Dan was Pepijn gewoon in het begin 6x op en neer gelopen, had niemand anders gehoeven.
The British are not impressed.

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #155 Gepost op: 28-01-2011, 23:35:24 »
Dan was Pepijn gewoon in het begin 6x op en neer gelopen, had niemand anders gehoeven.
ja daar ben ik het mee eens. Het zal echt wel door verschillende mensen uitgevoerd moeten worden.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline m0ll0m

• Forumlid
« Reactie #156 Gepost op: 29-01-2011, 00:09:34 »
Hoewel ik na de titelrol van aflevering 2 vooral op Anna zit was Karin wel erg verdacht bezig door haar bus gelijk in die andere te parkeren. Om het vervolgens af te maken door als een kopie van Inge Ipenburg "haar hoogtevrees te overwinnen"...

m0ll0m

Offline Supernova

• Forumlid
« Reactie #157 Gepost op: 29-01-2011, 02:43:14 »
Hoewel ik na de titelrol van aflevering 2 vooral op Anna zit was Karin wel erg verdacht bezig door haar bus gelijk in die andere te parkeren. Om het vervolgens af te maken door als een kopie van Inge Ipenburg "haar hoogtevrees te overwinnen"...

m0ll0m

Met als belangrijk verschil dat Inge daarna tegen Karel kon zeggen wie er nog meer zouden abseilen, en haar 'euforische staat' kon gebruiken als excuus voor deze (foutieve!) inschatting.

Waardoor er - omdat sws Alex zeker zou weigeren -  helemaal geen geld in de pot kwam, en het dus een (goed geslaagde en grote) mollenactie was.

Hier is over het touw gaan in principe geen mollenactie.
Het punt is wel dat Pepijn zo hij de mol zou zijn, volstrekt ongeloofwaardig zou zijn als hij het niet zou doen met zijn achtergrond. Hij moest dus sws wel.

Patrick als mol kan het makkelijk op zijn omvangrijke postuur gooien (al vind ik dat persoonlijk ook wat flauw, want hij heeft van te voren een fitheidstest gedaan en doorstaan zei hij - dus waarop testte dat dan precies?  ::) ) en Soundos op haar hoogtevrees..

Dat is alleen allemaal wel een beetje been there done that before - maar het kan sws.

Daadwerkelijk over de touwen heengaan naar de overkant kon in dit geval imho slechts een molsactie zijn als er bijvoorbeeld
1. de factor tijd bij was gekomen.
2. andere of extra condities golden nadat nr 1 over het touw geklommen was zonder dat dit van te voren aangekondigd was.
3. een mol was die probeerde iets anders te doen dan alleen over de touwen naar de overkant te komen (alterior motive).
« Laatst bewerkt op: 29-01-2011, 02:53:35 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #158 Gepost op: 29-01-2011, 10:05:24 »
Zou het misschien zo kunnen zijn dat Patrick als mol de antwoorden van Pepijn geeft?

Op http://ifarm.nl/demol/2011/01/24/wie-verdacht-wie-2/ lees ik in een heel zinnige overzicht:

# Patrick: noemt Anna, Karin, Pepijn en Soundos als eerste verdachten (44:49), blijft stil in de tweede test (43:58) een noemt Pepijn als verdachte in de derde test (45:23)

# Pepijn: had een vrijstelling in aflevering 1, noemde geen verdachte tijdens test 2 (44:35) maar zei achteraf op Hanna te hebben gestemd (47:48); bleef stil in test 3 (45:31)

Dus het lijkt erop dat het stemgedrag van Pepijn ontweken wordt in de montage. En van Patrick zou je zeggen dat die eerder op Pepijn zat dan op Karin.

En volgens http://ifarm.nl/demol/2011/01/28/kerkvragen/ moest Patrick één vraag over aflevering twee beantwoorden. En verhip, daar blijft het bij Patrick stil in de test.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2011, 10:22:02 door Avogadro »

Offline Supernova

• Forumlid
« Reactie #159 Gepost op: 29-01-2011, 10:40:15 »
Op http://ifarm.nl/demol/2011/01/24/wie-verdacht-wie-2/ lees ik in een heel zinnige overzicht:

# Patrick: noemt Anna, Karin, Pepijn en Soundos als eerste verdachten (44:49), blijft stil in de tweede test (43:58) een noemt Pepijn als verdachte in de derde test (45:23)

# Pepijn: had een vrijstelling in aflevering 1, noemde geen verdachte tijdens test 2 (44:35) maar zei achteraf op Hanna te hebben gestemd (47:48); bleef stil in test 3 (45:31)

Dus het lijkt erop dat het stemgedrag van Pepijn ontweken wordt in de montage. En van Patrick zou je zeggen dat die eerder op Pepijn zat dan op Karin.

Hij noemt Pepijn als een van de drie die hij twee maal in zijn test heeft meegenomen, ja.
Verder horen we idd bij Pepijn de hele tijd niets over wie hij verdenkt. Nu is hij niet de enige bij wie dat gebeurde (bij Horace bijvoorbeeld was het gedurende 3 afl lang onduidelijk op wie hij stemde), en van andere testbiechts kunnen we ook niet altijd zeggen dat die even eenduidig zijn (van Art bijv, maar sws werd er tijdens de laatste executie weinig gerept over op wie wie zat - terwijl in het verleden hier wel meestal op zijn minst suggesties zijn geweest. Misschien ook onderdeel van de nieuwe stijl?)

Uit de antwoorden van Patrick valt weinig op te maken in de zin dat deze zowel voor Karin als voor Pepijn opgingen, behalve vraag 3 waar Patrick uiteindelijk  Karin heeft gekozen als mol. Maar in hoeverre hij over beiden gespreid heeft, of in welke mate de vragen nog meer voor beiden opgingen is natuurlijk voor ons niet na te gaan.  :)

Patrick:
Hoe beantwoorde de mol de vraag bij het levendstilleven?
FOUT    GOED -> Karin/ Pepijn.

Pepijn:
Wat was de rol van de mol bij de voorstellingsopdracht?
Publiek werven    GOED (Karin? Volgens eigen zeggen in kerk-opdracht)

Patrick:
Werd de mol tijdens de boobytrapopdracht gedood door een sluipschutter?
Ja   GOED   -> Karin/ Pepijn.

Pepijn:
Was de mol een plakker of een werver?
Plakker GOED  Karin
(natuurlijk ook Pepijn maar ik ga ervan uit dat de mol niet voor de camera en ten overstaande van een kandidaat gaat verklaren dat hij of zij op zichzelf gestemd heeft)  ::)

Patrick:
Wie is de Mol?
Karin GOED

Edit:
PS Het was wel een verrassing dat Pepijn op Karin zat overigens.
Een beetje vreemd want we horen hem in zijn biechts ook bijna nooit over wie hij verdenkt oid.
Bij Jan is het duidelijk, in zijn handelen, in biechts - hij wil Art in de gaten houden.
Art heeft een uitspraak over Karin als kamikaze-actie en daarnaast al eerder gesproken samen met Patrick over dat andere mensen dan Karin verdacht moesten worden (als soort verbondje).
Daarmee wordt aannemelijk dat Patrick eerder ook richting Karin dacht (of dit als mol gesuggereerd heeft).

Pepijn's verdenking van Hanna kwam nogal uit de lucht vallen, en nu weer op Karin eigenlijk ook - het zou kunnen dat hij samen met Art fanatiek probeerde Karin te stoppen (terwijl Jan fanatiek probeerde Art weg te houden  ;D ) Maar als mol zou hij natuurlijk ook als eerste over de finish willen komen. En we zien geen biechts ter ondersteuning of ander gedrag wat er erg op lijkt tot nu toe.

Citaat
En volgens http://ifarm.nl/demol/2011/01/28/kerkvragen/ moest Patrick één vraag over aflevering twee beantwoorden. En verhip, daar blijft het bij Patrick stil in de test.

Wat bedoel je hier precies mee?  :)
« Laatst bewerkt op: 29-01-2011, 10:50:41 door Supernova »