Auteur Topic: [Theorie] Hulpmol(len)  (gelezen 27481 keer)

Offline vveerraak

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
[Theorie] Hulpmol(len)
« Gepost op: 26-01-2011, 12:36:24 »
Ik vraag me nog steeds af wat Pieter Jan bedoelde met zijn uitspraak in aflevering 1: "Onder jullie bevindt zich, zoals jullie weten, de mol. En de mol heeft de hulp nodig van één van jullie. Doe niets; de mol neemt zelf wel contact op met je."
Tot nu toe heb ik nog geen duidelijke aanwijzingen gezien dat één van de andere kandidaten een specifieke hulpmolopdracht heeft gekregen. Dat zou overigens ook vreemd zijn, want als de mol 'contact met iemand openeemt' moet die persoon gelijk weten dat dat de mol is! ???

Wel opvallend zijn:
- Art en Patrick die samenwerken in afl. 2 om Patrick zo verdacht mogelijk te doen lijken;
- De obvious foute antwoorden van sommigen in de zoek de verschillen-opdracht;
- En het algehele gedrag van Karin, die vaak opzettelijk dingen fout lijkt te doen of overdreven onhandig/ neurotisch probeert over te komen, terwijl ze wel 3000 euro pakte in afl. 1 en veel draadjes doorknipte in afl. 2 (dus niet echt als mol gerekend kan worden, als je het geld volgt).

Zou één van de kandidaten (vooral Karin) een hulpmol zijn?

Ik heb er wel nog een theorietje over: bij de zoek de verschillen-opdracht stonden Soundos en Patrick vooraan, twee mensen die hoog op mijn verdachtenlijstje staan.Volgens Art zou de mol; achteraan staan, maar aangezien Hanna en Horace al naar huis zijn en Miryanna en Jan geld opgehaald hebben waar gemold had kunnen worden, blijft er achteraan in het rijtje behalve Art zelf niets over. Zou het kunnen dat Soundos of Patrick een hulpmol verderop in het rijtje had ingeschakeld om een fout antwoord te geven, zodat het geld van hun eigen goede antwoord verloren zou gaan?
« Laatst bewerkt op: 26-01-2011, 14:11:32 door maud, Reden: topictitel beetje aangepast »
Tell me what your telescope says

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Hulpmol(len)
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2011, 12:56:57 »
Dat zou overigens ook vreemd zijn, want als de mol 'contact met iemand openeemt' moet die persoon gelijk weten dat dat de mol is! ???
Er zijn genoeg manieren te bedenken om anoniem contact op te nemen.
The British are not impressed.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #2 Gepost op: 26-01-2011, 12:58:40 »
Het ogenschijnlijk hulpeloze van Karin valt me ook  op. Je kan nooit met zekerheid iets uitsluiten waarom iemand iets doet.

Karin: hij zit de boel te f*cken, hij is de mol, is 1 van die dingen die vraagtekens bij me oproept.

Overigens lijkt me de opdracht met het levend schilderij niet de meest uitgelezen opdracht om eens flink huis te houden. Er stond relatief weinig geld op het spel (bij 10 goede antwoorden dus 2000 euro erbij, 9 goede en 1 fout antwoord zou de mol minder goed uitkomen, dus het maakt in dit geval niet zoveel uit of de mol een goed of een fout antwoord gaf.

Verder: de kleine dingetjes zoals de Elvis-opmerking van Patrick lijken onebeduidend, maar kunnen wel het verschil maken tussen het slagen en mislukken van een opdracht.

Offline Ycaris

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 26-01-2011, 13:09:17 »
Het intrigeert mij ook, maar ik denk dat het nog moet komen. Lijkt me niet dat het moment van contact zoeken volledig buiten beeld wordt gelaten, want dan is de lol eraf. Natuurlijk wel onherkenbaar. En het is zelfs mogelijk dat we te zien krijgen dat de mol contact opneemt met iemand die achteraf de mol blijkt te zijn.

Is eerder gebeurt in seizoen met Yvon Jaspers.

The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Supernova

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 26-01-2011, 13:30:52 »
Ik heb me hierover idd ook verwonderd.  :)

Is eerder gebeurt in seizoen met Yvon Jaspers.

Met het verschil in dat geval dat de kijker hier wel weet van had.
De kijker kreeg de brieven en telefoongesprekken te horen zodat de kijker wist wie de hulpmol was (Yvon was het zogenaamd zelf ook een keer waardoor ze 'molprofessor' Sander van zich afkreeg door de duidelijke sabotage bij de stoomtrein-opdracht).

Nu zitten we inmiddels al aan aflevering 4 dus als het nu niet komt wordt het wel wat laat in de serie voor nog een introductie van het concept hulpmol denk ik.

Dus hetzij we horen er hier nu en/of binnenkort (volgende afl?) iets hetzij het wordt miss. tijd om eens de acties na te lopen en te bedenken wat mogelijk een hulpmolactie geweest kan zijn, als de 'hulpmol' niet langer meer bekend gemaakt wordt aan de kijker.  :)
« Laatst bewerkt op: 26-01-2011, 14:33:36 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #5 Gepost op: 26-01-2011, 13:56:50 »
We kunnen er denk ik van uitgaan dat het nog komt. Als wij het niet te zien krijgen, hadden we het PJ ook niet zien vertellen. Het hoeft ook niet te betekenen dat er elke week hulpmollen worden ingezet, daar zou ik ook echt niets aan vinden. En ook veel te flauw, het molteam wordt steeds beter, ze komen tegenwoordig echt niet meer met een simpel hulpsint verhaaltje.
The British are not impressed.

Offline G-root

• Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Theorie] Hulpmol(len)
« Reactie #6 Gepost op: 26-01-2011, 14:28:13 »
"Onder jullie bevindt zich, zoals jullie weten, de mol. En de mol heeft de hulp nodig van één van jullie. Doe niets; de mol neemt zelf wel contact op met je."

Ik moet zeggen dat ik hier ook af en toe nog van wakker schrik, je bent namelijk geneigd deze belangrijke opmerking te vergeten. Toch denk ik, waarom zou een kandidaat helpen om iets te laten mislukken, daar moet ie dan toch iets voor krijgen ? En in dat geval hadden wij dat denk ik moeten zien.

Zou het kunnen dat Soundos of Patrick een hulpmol verderop in het rijtje had ingeschakeld om een fout antwoord te geven, zodat het geld van hun eigen goede antwoord verloren zou gaan?

Dat lijkt me erg tricky, in dit scenario weet die hulp-Mol namelijk dat een van de mensen voor hem/haar die een goed antwoord gaf De Mol is.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #7 Gepost op: 26-01-2011, 14:39:19 »
Het zou misschien kunnen dat er bij de busopdracht, net als in 2009, nog geen mol 2011 bekend was. En dat de mol van b.v. 2010 in de bus zat. En dat die daarna heimelijk contact heeft opgenomen met de kandidaat die de mol van 2011 zou moeten zijn.

Offline Jelsir

• Forumlid
  • Hij/hem
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2011, 15:13:08 »
Het zou misschien kunnen dat er bij de busopdracht, net als in 2009, nog geen mol 2011 bekend was. En dat de mol van b.v. 2010 in de bus zat. En dat die daarna heimelijk contact heeft opgenomen met de kandidaat die de mol van 2011 zou moeten zijn.
Het zou wel zo kunnen zijn dat bijv. Kim in de bus zat! Slaande op Tien Tien = Tiende mol!
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #9 Gepost op: 26-01-2011, 15:17:27 »
Het zou wel zo kunnen zijn dat bijv. Kim in de bus zat! Slaande op Tien Tien = Tiende mol!

Ik wilde het net nog toevoegen, maar jij was al iets eerder.

Dus dan refereert een "dubbel"-hint naar het feit dar er twee mollen zijn en "tien" verwijst dan naar de mol van vorig jaar. Combineren geeft dan "Tien Tien"!
;)

(Ik vind hem zelf wel leuk gevonden eigenlijk.)

PS: Het past ook nog eens bij het "kopieergedrag" van Patrick.
« Laatst bewerkt op: 26-01-2011, 15:26:20 door Avogadro »

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 26-01-2011, 16:10:04 »
Ik vraag me nog steeds af wat Pieter Jan bedoelde met zijn uitspraak in aflevering 1: "Onder jullie bevindt zich, zoals jullie weten, de mol. En de mol heeft de hulp nodig van één van jullie. Doe niets; de mol neemt zelf wel contact op met je."

Naast alle originele mogelijkheden die al genoemd zijn, moet ik bij deze zin eigenlijk gelijk denken aan de "contactadvertenties" van aflevering 2. De mol heeft de hulp nodig van een andere kandidaat om zijn/haar molactie te doen slagen.(een contactadvertentie die niet goed thuis is te brengen, c.q. het doorgeven van een hint). Iemand anders leest namelijk de contactadvertentie van de mol voor. Zo simpel zou het gewoon kunnen zijn, ook al omdat er een tweet was over contactadvertentie/contact opnemen.

Iets anders dat me door het hoofd schiet, zijn die rare woorden in de Roodshow. Wat nu, als wij stukje bij beetje, de zin krijgen te horen die de "hulpmol" van de mol kreeg te horen? Tien jokers aannemen als beloning om te helpen mollen? Dan krijgen we dat misschien door als iemand plots nog jokers heeft terwijl wij dachten dat ze op waren.

Offline Milk

• Forumlid
  • Vacht up!
« Reactie #11 Gepost op: 26-01-2011, 18:14:23 »

Krijg echt een enorme flashback van mol George die naar zichzelf belt ;) (Hoewel dat niet echt op de opmerking slaat..)

Misschien krijgen we wel weer iets met een gescrambelde stem ofzo...?
No Milk today???

Offline vveerraak

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 26-01-2011, 22:04:07 »
Iets anders dat me door het hoofd schiet, zijn die rare woorden in de Roodshow. Wat nu, als wij stukje bij beetje, de zin krijgen te horen die de "hulpmol" van de mol kreeg te horen? Tien jokers aannemen als beloning om te helpen mollen? Dan krijgen we dat misschien door als iemand plots nog jokers heeft terwijl wij dachten dat ze op waren.
Art en Jan hadden allebei nog jokers opgespaard en gebruikt, ik weet niet of dat klopt met wat ze eerder verdiend en uitgegeven hadden...

O en mods, waarom is dit een 'theorie' geworden? Het is meer een vraag naar wat waarschijnlijk nog moet gaan komen...
Tell me what your telescope says

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #13 Gepost op: 26-01-2011, 22:09:56 »
Bovendien kan de mol zelf ook hulpmol spelen, anders is het een kwestie van afstrepen.

Wat dachten we, toen Marc-Marie op die polaroid een boodschap schreef in de richting van een andere kandidaat, dit zet uiteraard de kijker ook op het verkeerde been. De kijker zal zeggen: ik weet zeker dat hij het niet is, maar dit zet me toch aan het twijfelen.

« Laatst bewerkt op: 26-01-2011, 22:11:33 door Bodejos »

Offline Loebas

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 27-01-2011, 23:28:29 »
Art krijgt er 2 van Patrick...heeft Patrick er nog stiekum 8?  ;)
Omnia vincit amor

Offline Lo

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 1-02-2011, 00:40:35 »
Ik denk dat er nog wel wat moois aan zit te komen aangezien er een extra aflevering is gepland en er dus 1x niemand naar huis gaat of...... wat ik denk: dat de mol een rood scherm krijgt maar dankzij wellicht de hulpmol de volgende aflevering weer terugkeert (a la Patrick of Gijs). In ieder geval doen ze elk jaar weer wat anders dus we kunnen er wel naar gissen... hetzelfde zal het niet worden...
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Supernova

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 1-02-2011, 03:34:40 »
Naast alle originele mogelijkheden die al genoemd zijn, moet ik bij deze zin eigenlijk gelijk denken aan de "contactadvertenties" van aflevering 2. De mol heeft de hulp nodig van een andere kandidaat om zijn/haar molactie te doen slagen.(een contactadvertentie die niet goed thuis is te brengen, c.q. het doorgeven van een hint). Iemand anders leest namelijk de contactadvertentie van de mol voor. Zo simpel zou het gewoon kunnen zijn, ook al omdat er een tweet was over contactadvertentie/contact opnemen.

Nou ja.. Het is dan op zijn minst wel erg voordehandliggend.. 'De mol neemt contact op' en in afl 2: 'contactadvertentie'.
Het tweede is, hoe zou dat dan in zijn werk gaan denk je?  Wie zou daar de hulpmol geweest zijn en hoe zouden wij dat als kijker hebben kunnen raden of weten? En vooral ook: hoe zouden we kunnen weten wie de 'hulpmol' en wie de 'echte' mol was?  ???

Citaat

Hmm lijkt me niet dat 1 kandidaat 10 jokers krijgt want daarmee kan hij of zij sws al het gros van de afleveringen overleven - nu is widm niet altijd een eerlijk spel, maar dat lijkt me toch wel een overdreven groot voordeel en eigenlijk ook volstrekte willekeur (iwe krijgt die 10 jokers dan, en waarom de een wel en de ander niet bijvoorbeeld? Heeft het dan ueberhaupt nog zin om mee te doen en als toekomstig kandidaten geworven moeten worden welk verhaal heb je dan naar hen toe als het dermate scheef verdeeld is..??).

Ik heb in het afl 4 topic een suggestie gedaan voor een iets minder letterlijke benadering voor het fenomeen 'hulpmol'. Misschien komt er binnenkort een twist in de serie waardoor er meer hierover duidelijk wordt. Anders is het miss. een idee om dit in gedachten te houden en/of er een andere of verdere theorie over te lanceren.  :)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #17 Gepost op: 1-02-2011, 18:55:08 »
wat ik denk: dat de mol een rood scherm krijgt maar dankzij wellicht de hulpmol de volgende aflevering weer terugkeert
Waarom zegt PJ dan (bijna) iedere keer weer dat de mol NOOIT een rood scherm kan krijgen/naar huis kan gaan...?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 1-02-2011, 19:03:21 »
Ohnee begint t weer. Er is nooit gezegd dat de mol geen rood scherm kan krijgen. :)
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Supernova

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 1-02-2011, 19:24:23 »
Waarom zegt PJ dan (bijna) iedere keer weer dat de mol NOOIT een rood scherm kan krijgen/naar huis kan gaan...?

Waarom blijf jij dat, jaar in jaar uit zeggen...?  ::)
Het heeft nooit geklopt, het klopt nog steeds niet en het zal nooit kloppen ook as far as I am concerned.  ::)

'De mol krijgt nooit een rood scherm' is niet hetzelfde als 'de mol gaat nooit naar huis'.