Als je bijvoorbeeld nodig hebt onder welke Romeinse keizer Hannibal werd verslagen dan kan je dat gewoon opzoeken.
Zonder te hoeven opzoeken kan ik u melden dat Hannibal door geen enkele Romeinse keizer werd verslagen om de dood eenvoudige reden dat ten tijde van Hannibal Rome nog een republiek was. Het keizerrijk ontstond enkele eeuwen later pas.
Maar ik snap het probleem op zich wel. Het programma Herexamen bevat bv heel veel vragen over de literatuur. Niet alleen wie wat geschreven heeft, maar ook veel inhoudelijk. In mijn tijd hoefde ik voor Nederlands maar 25 boeken en voor Engels 15 boeken te lezen. Blijkbaar gingen ze in dat programma uit van dat iedereen alle literaire boeken moest leren.
Opzoekvragen is op zich niks mis mee, de kunst is dan het vinden op zich. Dat je bv wel een beetje algemene kennis nodig bent om iets te kunnen zoeken. Ik weet het, het blijft lastig en ben blij dat ik slechts een vaste kijker ben en geen presentator.
PS: misschien een idee om in een volgende editie naast de deelnemers ook enkele vaste kijkers te laten meestemmen voor de zwakste schakel om zo de complotjes een beetje af te remmen. Tactisch stemmen is oké, hoort er bij, zolang het maar niet te ver wordt doorgevoerd.