Hier zijn er 5. Vooral de 2e vind ik bezar, dat de ontwikkeling van de Tom Tom eigenlijk is te danken aan een vliegramp. Nooit geweten!
Vliegramp: Air Canada vlucht 797
Datum: 2 juni 1983
Verbeteringen: Als gevolg van zowel deze ramp als soortgelijke rampen waarbij brand uitbrak in een passagiersvliegtuig, stelde de National Transportation Safety Board verschillende voorwaarden op voor de FAA, zoals het aanbrengen van rookmelders in de vliegtuigtoiletten en automatische brandblussers. Tevens werd besloten dat passagiers voortaan standaard te horen moeten krijgen hoe de nooddeuren kunnen worden geopend, en werden er extra markeringen naar de dichtstbijzijnde vluchtwegen aangebracht in de cabines.
Vliegramp: Korean Air vlucht 007
Datum: 1 september 1983
Verbeteringen: Het vliegtuig vloog per ongeluk het verboden luchtruim van de toenmalige Sovjet-Unie binnen, waarna het uit de lucht werd geschoten. Volgens een officiële verklaring van de Sovjet-Unie dachten ze dat het een test was van het westen, om hun reactiesnelheid te meten. Het incident leidde tot wereldwijde protesten, waarna president Reagean van Amerika besloten de GPS technologie uit het leger vrij te geven voor civiel gebruik. Tegenwoordig valt GPS niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, denk maar aan de navigatie systemen in auto's en mobiele telefoons.
Vliegramp: Aeromexico vlucht 498
Datum: 31 augustus 1986
Verbeteringen: Het toestel stortte neer door een botsing met een sportvliegtuigje. Alle 64 inzittenden kwamen om het leven. De ramp had grote gevolgen voor de burgerluchtvaart: om botsingen als deze te voorkomen werd het wereldwijd verplicht om in bepaalde vliegtuigen een geautomatiseerd systeem in te bouwen: het Traffic Collision and Avoidance System of TCAS. Door dit systeem krijgen piloten automatisch een advies om te stijgen of te dalen, zodat botsingen worden voorkomen.
Vliegramp: US Air vlucht 427
Datum: 8 september 1994
Verbeteringen: Het ongeluk werd veroorzaakt door een defect aan het richtingsroer. Hier door kon het toestel niet de juiste landingskoers inzetten en crashte het, met 132 doden tot gevolg. Het bleek niet de eerste vliegramp door een defect richtingsroer. Als gevolg van het ongeluk kregen piloten training hoe ze om moesten gaan met een slecht functionerend rolroer bij een snelheid onder de 354 kilometer per uur. Aan de Flight Data Recorder werden vier extra parameters toegevoegd die tijdens de vlucht in de gaten worden gehouden, waaronder de stand van het rolroer en de commando’s van de piloten.
Vliegramp: Swissair vlucht 111
Datum: 2 september 1998
Verbeteringen: Het ongeluk, waarbij in totaal 229 mensen omkwamen, werd veroorzaakt door kapotte isolatie van een koperen kabelliet de zeer brandbare isolatiedeken ontvlammen. De desbetreffende kabel gaf het IFEN (In-Flight Entertainment Network) stroom. Dit was een systeem waarbij de passagiers in de eerste klas video's konden bekijken, op het internet surfen en met een creditcard konden gokken. Het onderzoeksrapport concludeerde dat de isolatiedeken niet brandveilig genoeg was. Hierdoor kon de brand zich gemakkelijk uitbreiden en zo alle leidingen naar de cockpitinstrumenten doen doorbreken, zodat de piloten gedesoriënteerd raakten in de donkere nacht. De TSB deed 23 aanbevelingen, waaronder nieuwe eisen voor brandbaarheid van materialen die in vliegtuigen gebruikt worden, rookmelders in cockpits van vliegtuigen en op plekken die piloten niet kunnen zien videocamera's installeren. Ook moesten piloten beter getraind worden om brand te blussen.