Naar aanleiding van aflevering 6, die zojuist uitgezonden is, zijn mijn twijfels bij Ron als oprechte kandidaat weer groter geworden.
Opdracht 1, aflevering 6: Aan het begin van de aflevering zegt Angela tegen 'De Mol' dat hij of zij ervoor moet zorgen dat hij of zij aan vertrouwen wint bij de rest van de groep. Wat doet Ron bij de eerste opdracht? De bijna waardeloze onderdelen voor de opdracht (wetsuits waren niet vereist, al die vlotten bleken achteraf niet nodig) eerst pakken. Daarna de benzine halen (wel nodig) en de boot (wel nodig), zodat de kandidaten hem vertrouwen voor de opdracht van de volgende dag. De Mol had er sowieso baat bij om in het hotel te slapen, omdat er anders ook op het eilandje geslapen moest worden (er even vanuit gegaan dat Elise en René niet de Mol zijn). Aangezien er in totaal 5000 euro afgetrokken werd van de pot door het openmaken van het kistje en de envelop, was er voor de Mol weinig te verliezen, hooguit dat er in totaal niets van de pot af ging. Hij of zij kon dus makkelijk vertrouwen winnen zonder teveel van zijn of haar opdracht af te wijken. Dit gedrag zag ik het sterkst bij Ron.
Opdracht 2, aflevering 6: Hier wachtte de Mol op. Door veel aan vertrouwen te winnen (Angela zei dat hij of zij dat moest doen aan het begin van het programma!) kon je in de helicopter plaatsnemen. Zo gezegd, zo gedaan. Wie komt er met het meeste vertrouwen ervan af? Ron! Vrijstellinkje weggeven aan een Mol is natuurlijk ook populair, omdat het zo lijkt alsof de Mol een gewone kandidaat is die baat heeft bij een vrijstelling, terwijl het in werkelijkheid niets uit maakt (de Mol verdwijnt toch niet uit het spel). Wat wél uit maakt, is dat als Ron de vrijstelling greep, er géén 10.000 euro bij de pot zou komen. Perfecte mollenstreek natuurlijk! Wél een vrijstelling, waarmee je bij sommige kijkers als gewone kandidaat zal overkomen, plus géén 10.000 euro in de pot!
Het begint mij steeds duidelijker te worden...