En bij Pepijn zijn de molacties het net niet. B.v. het stunten op het koord. Volgens de reactie van Miryanna had de groep dat door. Pieter-Jan kiezen, maar meteen meegaan in de tegenwerping van Karin. Anna proberen te overtuigen niet van het paard te stappen, maar zonder overtuiging. Zelfs het noemen van mosselen zou ik overbodig noemen.
Wat wel of niet een mooie molsactie is is 'in the eye of the beholder', maar persoonlijk vind ik de molsacties van Pepijn een stuk geraffineerder (en mooier) dan die van Patrick. Die komen me wel erg makkelijk voor en zijn eigenlijk altijd direct naar hem te herleiden. Dat is ofwel een overduidelijke mol ofwel een kandidaat die de mol uithangt, naar mijn mening.
Pepijn zit bij een zeer fanatieke Anna in de groep die ineens van haar ezel stapt om kokertjes op te rapen. De mannen waren te lui om van hun paard af te stappen (wat nog het meest opviel bij Pepijn aangezien die een geoefend paardrijder is - Art zat te klooien met zijn stijgbeugels, Jan zat stijfjes op zijn paard en Patrick is door zijn postuur niet erg behendig).
Het enige wat Pepijn kon doen is zeggen dat ze er niet af mochten volgens hem - niks doen was het enige andere alternatief want hij kan moeilijk Anna verbieden van haar ezel te stappen.
Op het koord geldt hetzelfde. Als acrobaat en fysiek sterk iemand zou het uitermate ongeloofwaardig zijn als hij niet over dat koord ging. Juist deze actie versterkte de angst bij sommigen en overtuigde Miryanna dat hij niet de mol was. Analoog het trucje dat Yvon destijds deed om verdenking van zich af te krijgen als zogenaamde 'hulpmol'. De aflevering heet bovendien 'iets is wat het lijkt'.
Voor wat betreft 'mosselen', dat vind ik juist een mooie subtiele mollenstreek.
Hij nam zo een duidelijk te benoemen verschil weg (dat iedereen wel gezien had, hij zegt ook nog tegen Anna: 'Van voor naar achteren : jij neemt de voorste dingen) - en pikt dan een verschil weg dat juist op de voorgrond en duidelijk was..). Dat verschil was ook nog een keer op de
linker helft ipv de rechter, waar hij op had moeten letten, volgens hun verdeling. Vervolgens doet hij een toevoeging zodat het ook nog niks oplevert.
Dus deze acties maken hem wat mij betreft juist wel de mol in tegenstelling tot de adhoc bedachte 'we kunnen ook wel geld weggooien' acties van Patrick.
Blijft uiteraard een kwestie van perspectief.