Auteur Topic: Doordenkertjes  (gelezen 96489 keer)

Offline trialk

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Doordenkertjes
« Reactie #440 Gepost op: 29-05-2011, 13:40:02 »
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Vieffan

• Forumlid
« Reactie #441 Gepost op: 29-05-2011, 13:51:04 »
Ik denk persoon C. Want hij had 2/3 kans dat zijn hoedje zwart was (hij zag 1 witte).  de andere zagen niks en was dus 1/2 kans  of zagen twee kleuren en dan bleven er dus nog 2 over dus ook 1/2.
Maar volgens mij moet er een oplossing zijn dat 1 van de mannen het zeker weet.

Ik kon de verleiding niet weerstaan om even op google te zoeken. Ik wist dat ik dit over het hoofd zag, dit heb ik met psychologie ook gehad *hint*
« Laatst bewerkt op: 29-05-2011, 13:56:38 door Vieffan »

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #442 Gepost op: 29-05-2011, 13:52:41 »
Persoon D zegt niets, dus Persoon C weet dat persoon D 2 verschillende kleuren moet zien. Dus persoon C weet zijn eigen kleur ::vergroot::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #443 Gepost op: 29-05-2011, 14:04:22 »
Ik denk persoon C. Want hij had 2/3 kans dat zijn hoedje zwart was (hij zag 1 witte).  de andere zagen niks en was dus 1/2 kans  of zagen twee kleuren en dan bleven er dus nog 2 over dus ook 1/2.
Maar volgens mij moet er een oplossing zijn dat 1 van de mannen het zeker weet.

Ik kon de verleiding niet weerstaan om even op google te zoeken. Ik wist dat ik dit over het hoofd zag, dit heb ik met psychologie ook gehad *hint*

Ik snap niks van je post. xD

En Swifty heeft gelijk! :)

Persoon C realiseert zich dat omdat D niks zegt B en C een verschillende kleur hebben. Als ze namelijk hetzelfde hadden zou D het gelijk weten. Daarom kiest C de kleur die de persoon voor zich NIET heeft. (:
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #444 Gepost op: 29-05-2011, 14:54:34 »
Ah, ik was dit topic helemaal vergeten!

Okay, een vergelijkbaar probleem.
Een groep van 10 vrienden heeft een prijs gewonnen in een spel-show. Om de hoogte van het prijs-bedrag te bepalen moeten ze een hoedjes-spel doen. Elk krijgt of een paars hoedje, of een groen hoedje op. Ieder die zijn eigen hoedje correct raadt verdient 1000 euro voor het prijsbedrag - dit kan dus uiteindelijk ergens tussen de 0 en 10.000 euro bedragen Ze staan in een rij, waarbij elke persoon zijn voorgangers ziet maar niemand achter hem. De achterste persoon begint, daarna degene voor hem, und so weiter.
Vooraf mogen ze natuurlijk een strategie bepalen om het prijsbedrag te proberen te maximaliseren. Wat is het hoogste bedrag dat ze gemiddeld kunnen binnenslepen en met welke strategie?

Denk dat dat wel compleet is - als er nog vragen of onduidelijkheden zijn hoor ik het wel  :)

edit: Ze mogen alleen vooraf een strategie afspreken. Daarna hebben ze totaal geen contact meer - de uitzonderingen zijnde dat ze degenen voor hen zien en de antwoorden van degenen achter hen horen. Dus geen gepraat, geen gepor, geen morse, geen spiegels - niets van dat
« Laatst bewerkt op: 29-05-2011, 15:09:16 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #445 Gepost op: 29-05-2011, 15:01:26 »
De achterste kijkt welke hoedjes voor hem zijn. Als dat 5 groene en 4 paarse zijn heeft hij dus zelf een paarse etc steeds verder naar voren.

Laat maar het zijn er niet precies 5/5

Mogen ze praten?

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #446 Gepost op: 29-05-2011, 15:04:09 »
als ze mogen praten is het erg makkelijk.
alleen de achterste heeft 50% kans op een goed antwoord en de rest kan doorgegeven worden. Als ze niet mogen praten kunnen ze het ook op de meerkeuze-spiek manier doen. Dus doormiddel van morse, por in de rug ofso.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #447 Gepost op: 29-05-2011, 15:04:50 »
::rofl:: typisch dat de oplossing in (waarschijnlijk) valsspelen ligt volgens jullie
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #448 Gepost op: 29-05-2011, 15:05:27 »
::rofl:: typisch dat de oplossing in (waarschijnlijk) valsspelen ligt volgens jullie
::)

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #449 Gepost op: 29-05-2011, 15:07:55 »
Ze mogen alleen vooraf een strategie afspreken. Daarna hebben ze totaal geen contact meer - de uitzonderingen zijnde dat ze degenen voor hen zien en de antwoorden van degenen achter hen horen. Dus geen gepraat, geen gepor, geen morse, geen spiegels - niets van dat  ::rofl::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #450 Gepost op: 29-05-2011, 15:09:50 »
Ik weet m al denk ik.

De achterste persoon kijkt welke kleur het hoedje voor m is en die kleur zegt hij. Of hij zelf ook die kleur heeft maakt dan niet uit dus of 1000 of 0 euro. Dan weet diegene dat ie die kleur heeft en kan hij dat zeggen. De volgende zegt weer de kleur van het hoedje ervoor. Of zoiets xD

Dan zou je dus sowieso 5000 euro kunnen winnen en misschien met een beetje geluk 8000 als er nog 3 goed zijn, van degenen die de kleur opnoemen van de persoon voor hun.

Zeg maar. xD

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #451 Gepost op: 29-05-2011, 15:11:42 »
Ze mogen alleen vooraf een strategie afspreken. Daarna hebben ze totaal geen contact meer - de uitzonderingen zijnde dat ze degenen voor hen zien en de antwoorden van degenen achter hen horen. Dus geen gepraat, geen gepor, geen morse, geen spiegels - niets van dat  ::rofl::
maar ze zouden het stiekem kunnen doen ::hypocriet::.
Of ze spreken van te voren af dat als je één keer hoest het hoedje paars is en twee keer hoest groen. Tsja, hoesten kan je niet tegenhouden ::hypocriet::

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #452 Gepost op: 29-05-2011, 15:13:45 »
D*N dat is niet de goede oplossing. xD

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #453 Gepost op: 29-05-2011, 15:15:03 »
Je hebt bij jou dus 5*1000 + 5*.50*1000 = 7500. Dat is natuurlijk sowieso al veel beter dan de 5000 als iedereen willekeurig zou gokken. Maar het kan beter!

Verder zeg ik nog even niets  :)

--

@D*n  ::ohno::
De makers van de spelshow zijn een stel sadisten - en als ze vermoeden dat de groep valsspeelt wordt iedereen doodgemarteld.  >:(

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #454 Gepost op: 29-05-2011, 15:16:38 »
Is er iets bekend over het aantal hoedjes van elke kleur?

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #455 Gepost op: 29-05-2011, 15:17:02 »
D*N dat is niet de goede oplossing. xD
weet ik ::hypocriet::.
@D*n  ::ohno::
De makers van de spelshow zijn een stel sadisten - en als ze vermoeden dat de groep valsspeelt wordt iedereen doodgemarteld.  >:(
oei, ik denk dat ik ga rennen ::)

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #456 Gepost op: 29-05-2011, 15:21:11 »
Is er iets bekend over het aantal hoedjes van elke kleur?

Nee, willekeurig -- kunnen best 10 paarse zijn bijvoorbeeld

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #457 Gepost op: 29-05-2011, 15:21:32 »
Geen idee dan.

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #458 Gepost op: 29-05-2011, 15:23:50 »
Voedselgevecht? :P

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #459 Gepost op: 29-05-2011, 17:55:10 »
Had die oplossing niet met zogenaamde Hamming codes te maken... dat moet ik nog eens opzoeken...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"