Auteur Topic: Doordenkertjes  (gelezen 96476 keer)

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Doordenkertjes
« Reactie #460 Gepost op: 29-05-2011, 18:03:13 »
Klinkt interessant, heb wel van ze gehoord, maar me er nooit in verdiept.
Misschien een idee om dat eens haarfijn uit te zoeken, zo na half-9  ::hypocriet::

In ieder geval, niet om je plezier te bederven, maar de oplossing die ik in m'n hoofd heb heeft er niet mee te maken zo ver ik weet. Maar misschien kan je het wel verbeteren - mijn oplossing garandeert nl. niet de maximale prijs van 10.000
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #461 Gepost op: 29-05-2011, 18:17:34 »
Prima,

deel 1 van de oplossing:
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #462 Gepost op: 29-05-2011, 18:18:32 »
en deel 2

Succes ermee ::ok:: ;D
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #463 Gepost op: 29-05-2011, 19:23:13 »
Mhm, zit nog even te kijken of ik de implicaties snap van meer dan 2 kleuren hoedjes [nogal tricky aangezien ik nooit modulair rekenen heb gehad] - maar het ziet er [heh, natuurlijk] correct uit. Alhoewel veel wiskundiger opgeschreven dan nodig voor dit probleem - puur door de generalisatie.

Zou je anders een voorbeeld kunnen geven hoe bv iets van 5 of 6 personen; met 3 of 4 kleuren in z'n werk gaat mbt modules?
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #464 Gepost op: 29-05-2011, 19:37:21 »
dwaas doet onmogelijk :o
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #465 Gepost op: 29-05-2011, 19:45:30 »

Zou je anders een voorbeeld kunnen geven hoe bv iets van 5 of 6 personen; met 3 of 4 kleuren in z'n werk gaat mbt modules?
::rofl::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #466 Gepost op: 29-05-2011, 19:48:44 »
Zal even de oplossing in woorden uitleggen  ;)

De eerste antwoorder ziet iedereen. Vooraf is afgesproken dat hij bijvoorbeeld paars zegt als hij een oneven hoeveelheid paarse petjes ziet. De volgende in rij ziet misschien een even hoeveelheid paarse petjes, en weet dus dat hij zelf een paarse op moet hebben. De volgende ziet ook een even hoeveelheid petjes, en weet dus dat hij groen [ik had toch paars en groen?] op moet hebben. Zo weten dus alle personen, aan de hand van de voorgaande en of ze even of oneven paarse petjes zien wat ze zelf voor kleur hebben. De eerste persoon weet het alleen niet, en die heeft een 50% kans om goed te gokken.

Daardoor is de gemiddelde verwachte uitkomst 9*1000 + 1*.50*1000 = 9500.
Dat staat ook als generalisatie in de voor-laatste zin van dwaas' tweede stukje: 'If this is done, then P1 [eerste persoon] has probability 1/q [hier 50%] of guessing correctly, and the remaining n-1 [hier 9] players will always guess correctly'. Oftewel, in dit geval 9 zekerheden en 50/50 -- wat inderdaad de optimale uitkomst is

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #467 Gepost op: 29-05-2011, 19:51:18 »
::rofl::

Oy, dat was een serieuze vraag  :-\\

even/oneven komt hier gewoon neer op mod 2 -- aangezien we maar met 2 kleuren werken. Maar heb nog niet helemaal helder hoe de berekeningen v/d personen zouden zijn met meerdere kleuren. Vandaar  :P

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #468 Gepost op: 29-05-2011, 19:52:07 »
Oy, dat was een serieuze vraag  :-\\

::rofl:: ::rofl::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #469 Gepost op: 29-05-2011, 19:55:47 »
 ::ohno::

Ga jij die chickflick maar kijken  ;D

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #470 Gepost op: 30-05-2011, 16:08:56 »
Okay, dan een wat simpelere [hier hoeft Dwaas' wiskunde boek niet aan te pas komen]

Stel je weet dat Pietje senior twee kinderen heeft. Minimaal [en misschien wel maximaal] een ervan is een jongetje, Pietje junior. Hoe groot is de kans dat zijn andere kind een meisje is?
« Laatst bewerkt op: 30-05-2011, 16:20:23 door hulpdakdekker »

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #471 Gepost op: 30-05-2011, 16:12:14 »
dat weet je zeker omdat je zegt: één daarvan is een jongentje.
dus die andere moet wel een meisje zijn :P

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #472 Gepost op: 30-05-2011, 16:19:04 »
Interesting, had niet bedacht dat je het zo zou kunnen lezen. Mja, is een interpretatie. Zal het even veranderen [nee, 't was niet het antwoord waar ik naar op zoek was - dan had ik de accenten zelf ook aangebracht ;) :P]

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #473 Gepost op: 30-05-2011, 16:24:08 »
dan is het toch gewoon 50%, of nouja, je hebt ook hermafrodieten... maar als we die niet meerekenen ::).
dan is het 50% :P.
alleen het is een raadsel dus het zal wel niet kloppen :P.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #474 Gepost op: 30-05-2011, 16:28:39 »
Dat is inderdaad niet het correcte antwoord  ;)

En het gaat niet om zulke details en uitzonderingen. Dacht ook dat de officieele verdeling van mannen en vrouwen bij geboorte niet exact 50/50 was, maar dat zijn slechte nuances -- we kijken niet op een procentje meer of minder  ;)

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #475 Gepost op: 30-05-2011, 16:33:27 »
misschien door de benaming.
dus is het een meisje omdat je geen twee pietje juniors kan hebben? ::)

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #476 Gepost op: 30-05-2011, 16:38:03 »
Als 50% niet het antwoord is ben ik werkelijk benieuwd!
Ich bin ein Bärliner!

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #477 Gepost op: 30-05-2011, 16:39:36 »
het is een meisje omdat de moeder haar kind ook naar zichzelf wil vernoemen? :P

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #478 Gepost op: 30-05-2011, 16:40:52 »
 ::ohno::

Dat komt gewoon doordat altijd als ik in een uitleg of situatie een persoon nodig heb, die persoon Pietje heet.  :D

Citaat
Als 50% niet het antwoord is ben ik werkelijk benieuwd!

Mooi! Ik zal het raadsel nog even laten staan aangezien vast wel iemand er achter kan komen met goed nadenken  ;)
Misschien had ik je hem moeten sturen voor een van de latere zwakste-schakel rondes   :P

Citaat
het is een meisje omdat de moeder haar kind ook naar zichzelf wil vernoemen?

Alhoewel je pogingen creatief zijn kon je vreemd genoeg niet dichter bij het antwoord

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #479 Gepost op: 30-05-2011, 16:47:23 »
0% omdat Pietje junior nog geen kinderen heeft?
Ich bin ein Bärliner!