Auteur Topic: Doordenkertjes  (gelezen 96399 keer)

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Doordenkertjes
« Reactie #500 Gepost op: 30-05-2011, 19:33:19 »
Dat Gameshow-probleem is voornamelijk tegen-intuitief, maar toch niet controversieel? Dacht dat er wel overeenstemming was dat je van 1/3 naar 2/3 ging dmv switchen.

Citaat
vandaar ook die oplossing van je hoedjes-doordenker, om te laten zien dat de daadwerkelijke oplossing, als hij al bestaat belachelijk ingewikkeld is...

Ah, maar die valt dus wel mee. Hij wordt ingewikkeld zodra je het in formule gaat vormen zodat je ook ineens meerdere kleuren kan gebruiken. Modulair rekenen, zoals in het stuk tekst uit jouw boek, is totaal niet nodig, zoals ik in mijn woordelijke uitleg meldde. Het is gewoon een kwestie van even/oneven tellen en afspreken wat de eerste persoon zegt als hij wat ziet. Kind kan de was doen. Toevallig komt de uitkomst overeen met die wiskundige formule - maar die snapt ineens vrijwel niemand meer. Het probleem zelf hoeft dus niet 'belachelijk ingewikkeld' te zijn - het is wel zo te maken.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #501 Gepost op: 30-05-2011, 19:37:45 »
De girl-boy paradox, het driedeurenprobleem en het sleeping beauty probleem zijn allemaal tegen-intuïtief. Ga nooit op je intuïtie af bij kansberekening!
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #502 Gepost op: 30-05-2011, 19:37:52 »
ik snap daar niets van... de laatste ziet iets oneven en zegt een kleur (want je mag verder niet praten)? hoe weet die ervoor dan wat zijn kleur is??? Als de kleur die die tweede dan op denkt te hebben niet overeen komt met de kleur die hij moet noemen om even of oneven te zeggen... wat moet hij dan? de kleur die hij denkt op te hebben fout zeggen.... of de rest van de groep misleiden?
« Laatst bewerkt op: 30-05-2011, 19:40:32 door Dwaastoo »
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #503 Gepost op: 30-05-2011, 19:38:39 »
Dat Gameshow-probleem is voornamelijk tegen-intuitief, maar toch niet controversieel? Dacht dat er wel overeenstemming was dat je van 1/3 naar 2/3 ging dmv switchen.

Ja maar leg de achterliggende gedachte dan maar eens even uit hier... ;)
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline tdietz

• Forumlid
  • too hot to be true
« Reactie #504 Gepost op: 30-05-2011, 19:40:25 »
je eerste keus is 1/3 kans dat je goed zit, en dus 2/3 kans dat het achter één van die andere 2 deuren zit.

doordat 1 van die andere deuren wegvalt, is het alsnog 2/3 kans dat het in die andere deur zit, dus dat je moet switchen
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #505 Gepost op: 30-05-2011, 19:42:10 »
je eerste keus is 1/3 kans dat je goed zit, en dus 2/3 kans dat het achter één van die andere 2 deuren zit.

doordat 1 van die andere deuren wegvalt, is het alsnog 2/3 kans dat het in die andere deur zit, dus dat je moet switchen

Ik sta toch voor die deur.... de derde deur is al weg, dus kun je opnieuw je kans berekenen.... en dan is er dus 50/50 kans.... wat is daar dan fout aan?

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #506 Gepost op: 30-05-2011, 19:44:16 »

Lees die wiki-pagina maar eens... er is verre van overeenstemming ;)

Offline tdietz

• Forumlid
  • too hot to be true
« Reactie #507 Gepost op: 30-05-2011, 19:44:59 »
Ik sta toch voor die deur.... de derde deur is al weg, dus kun je opnieuw je kans berekenen.... en dan is er dus 50/50 kans.... wat is daar dan fout aan?
lijkt mij ook goed :P de kans echter dat je eerste keuze goed is is alleen 1/3de dus 2/3de dat je met je eerste keuze fout zit

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #508 Gepost op: 30-05-2011, 19:45:18 »
Een kansboom maakt het wel inzichtelijk, ik zal eens kijken of ik er één kan vinden/produceren.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #509 Gepost op: 30-05-2011, 19:47:04 »
Een kansboom maakt het wel inzichtelijk, ik zal eens kijken of ik er één kan vinden/produceren.

Het ligt allemaal aan bepaalde aannames die je moet doen en wáár je de kansboom ingaat...

Offline tdietz

• Forumlid
  • too hot to be true
« Reactie #510 Gepost op: 30-05-2011, 19:49:12 »
Het ligt allemaal aan bepaalde aannames die je moet doen en wáár je de kansboom ingaat...
klopt ::jaja::

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #511 Gepost op: 30-05-2011, 19:51:00 »
ik snap daar niets van... de laatste ziet iets oneven en zegt een kleur (want je mag verder niet praten)? hoe weet die ervoor dan wat zijn kleur is??? Als de kleur die die tweede dan op denkt te hebben niet overeen komt met de kleur die hij moet noemen om even of oneven te zeggen... wat moet hij dan? de kleur die hij denkt op te hebben fout zeggen.... of de rest van de groep misleiden?

neem aan dat ze in de volgende volgorde staan [even slechts 5 personen]:

X P G G G

Van tevoren is afgesproken dat degene aan het begin, die als eerste moet roepen - hier X, groen zegt als hij een on-even aantal groene petjes voor zich ziet.

Degene voor hem, die dus vervolgens moet, ziet ook een on-even aantal groene petjes. Hij weet dus dat hij paars op heeft, en roept Paars.

Degene voor hem heeft eerst groen gehoord, en weet dus dat de eerste persoon een on-even aantal zag. Hij weet tevens dat de persoon erna Paars zei, dus schijbaar zag ook die persoon een on-even aantal groene petjes. Zelf ziet deze persoon een even aantal petjes en kan hij dus beredeneren dat hij zelf Groen heeft.

Dit gaat zo door, als algemene regel geldt dus [en hier komt jouw formule in woordelijke zin naar voren]:
De persoon aan de beurt heeft de informatie van de eerste gehoord, en de uitkomst van de redeneringen van degenen die eerder moesten antwoorden. Hierdoor weet hij de totale hoeveelheid groen [even/oneven], de kleuren van hun petjes, hiermee heeft hij alle informatie nodig.
Stel hij weet dat de eerste persoon die moest zeggen via zijn antwoord doorgaf Oneven te zien. En stel dat de hoeveelheid groen dat hij daarna hoorde + de hoeveelheid groen die hij ziet, samen een even getal is - dan heeft hij dus zelf groen. Anders had de eerste persoon nooit een oneven getal gezien.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #512 Gepost op: 30-05-2011, 19:55:17 »

Dat wordt vaak aangehaald maar wanneer het geheel goed is omschreven hoef je geen aannames te doen, het grootste probleem is denk ik dat men de oorspronkelijke formulering van het probleem nogal eens 'verkracht' en vervolgens allerlei zaken meeneemt die in het specifieke geval niet van toepassing zijn.

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #513 Gepost op: 30-05-2011, 19:56:36 »
En hoe werkt dit dan als er alleen paarse petjes zijn met dezelfde afspraak... wat moet de eerste dan zeggen?

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #514 Gepost op: 30-05-2011, 19:58:48 »
Hieronder de kansboom (even snel in paint gemaakt), V = vasthouden en W = wisselen. Zoals je ziet is er 2/3 kans op de prijs (C) bij wisselen en 1/3 kans bij vasthouden.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #515 Gepost op: 30-05-2011, 20:01:21 »

Staat gewoon op wikipedia:

Als je aanvankelijk voor deur 1 kiest

--

Citaat
En hoe werkt dit dan als er alleen paarse petjes zijn met dezelfde afspraak... wat moet de eerste dan zeggen?

Dan moet hij Paars, van even zeggen. Namelijk, als hij groen zou zeggen, dan zou #2 aannemen dat er oneven is. Hij ziet er geen, dus blijkbaar heeft hij groen op zodat de eerste persoon er totaal 1 [oneven zag].
Daarentegen, als hij Paars zegt, van even, dan ziet #2 geen groene. Hij heeft dus zelf ook geen groene op [want dan zou het oneven zijn, en had #1 Groen gezegt], dus hij zegt Paars.
In beide gevallen zullen alle personen na #2 Paars zeggen, want het totaal is blijkbaar even en ze zien zelf geen groene.
« Laatst bewerkt op: 30-05-2011, 20:03:00 door hulpdakdekker »

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #516 Gepost op: 30-05-2011, 20:02:44 »
Ja maar die kansen veranderen op het moment dat die derde deur open is... dan kun je ook een reset van het spel pakken en dan is het 50/50... waarom zou je dan aan kansen vasthouden die uit een situatie komen toen er een onbekende factor meer was?

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #517 Gepost op: 30-05-2011, 20:09:03 »

--

Dan moet hij Paars, van even zeggen. Namelijk, als hij groen zou zeggen, dan zou #2 aannemen dat er oneven is. Hij ziet er geen, dus blijkbaar heeft hij groen op zodat de eerste persoon er totaal 1 [oneven zag].
Daarentegen, als hij Paars zegt, van even, dan ziet #2 geen groene. Hij heeft dus zelf ook geen groene op [want dan zou het oneven zijn, en had #1 Groen gezegt], dus hij zegt Paars.
In beide gevallen zullen alle personen na #2 Paars zeggen, want het totaal is blijkbaar even en ze zien zelf geen groene.
Nu heb ik weer iets gedaan....Ik open een topic....maar ik snap er zelf nog de ballen van  ??? ??? ??? ???
 ;D ;D ;D

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #518 Gepost op: 30-05-2011, 20:10:46 »
Ja maar die kansen veranderen op het moment dat die derde deur open is... dan kun je ook een reset van het spel pakken en dan is het 50/50... waarom zou je dan aan kansen vasthouden die uit een situatie komen toen er een onbekende factor meer was?

Je bekijkt het probleem denk ik verkeerd, draai het eens om! Stel dat je besluit om te gaan vasthouden aan de eerste keuze, dan heb je alleen prijs indien je direct goed gokt. Die kans is één op drie. Maar indien je voornemens bent om te gaan wisselen dan heb je prijs wanneer je in het begin de verkeerde deur kiest en die kans is twee op drie. Er wordt namelijk altijd een lege deur opengemaakt, en als je dan wisselt kom je uit bij de deur met de prijs.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #519 Gepost op: 30-05-2011, 20:13:03 »
Citaat
Nu heb ik weer iets gedaan....Ik open een topic....maar ik snap er zelf nog de ballen van 

Het ligt aan De Dwaas!  ::hypocriet::

..hoogstens een mini-beetje aan mij door toevallig met een stel raadsels te komen waar sommige mensen veel te lang over hebben nagedacht en hele wetenschappelijke artikelen over hebben geschreven..

..het zal jullie daarom goed doen te horen dat ik even geen raadsel meer uit m'n hoofd weet.