Auteur Topic: Doordenkertjes  (gelezen 96357 keer)

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Doordenkertjes
« Reactie #580 Gepost op: 31-05-2011, 12:40:02 »
Woordraadsels zijn vaak door hun natuur ambigue, en volgens mij zijn voor het bovenstaande-erf-raadsel dan ook meerdere oplossingen mogelijk. Tevens zijn woordraadsels niet compleet te checken mbt meerdere mogelijkheden - aangezien het goed denkbaar is dat er een optie mogelijk is waar de schrijver niet aan had gedacht.

Had ik daarentegen gezet 'enige vorm van wiskunde', dan is aan te dragen dat het optellen van 2 eenheden of het aflezen van een weegschaal ook een getallenstelsel met inherente afspraken vereist en daarmee een vorm van wiskunde is. Ik ga er dus vanuit dat we een zekere mate van afspraken [zoals, we gebruiken een basis-10 getallenstelsel, dus 1+1=2] en een bepaald niveau [2*3=6] kunnen veronderstellen zonder het probleem als wiskundige te bestempelen. Vandaar dat het grond-niveau willekeurig is gegeven als een kind van 4.

Overigens was mijn reden om de leeftijd van 4 te kiezen licht willekeurig. Jonger had theoretisch misschien ook gekund, maar dan kom je in de kinderpsychologie mbt aangeboren wiskundige vaardigheden en hoe ver die strekken. Veel ouder en je loopt de kans dat de aanname wordt gedaan dat breuken bij de basis-kennis hoort. Het zoon/dochter probleem was in de basis weinig meer dan breuken - maar werden vervolgens dusdanig toegepast dat wiskundigen het niet eens bleken te zijn. Ik wilde evenzo de grens leggen na het begin van de basisschool, maar voor het idee van breuken werd geintroduceerd. Ik kon me niet snel bedenken welke groep dat was, en besloot de veilige leeftijd van 4 te nemen. 5 of 6 had ook vast gekund.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Jann

• Forumlid
  • Derde plaats Dixit 2020
« Reactie #581 Gepost op: 31-05-2011, 12:47:29 »
[doeterverderniettoe]Volgens mij maakte ik voor het eerst kennis met breuken op mijn achtste [/doeterverderniettoe]
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #582 Gepost op: 31-05-2011, 12:55:01 »
Duidelijk dat je niet zegt wat je wil zeggen en er dan maar voor kiest om te proberen met lappen tekst de essentie van je beledigende opmerkingen jegens een aantal forumgenoten te verhullen.

Ik ben helemaal klaar met jou (en daarmee sluit ik aan op een mening die Koekoe eerder over jou ventileerde).
Ik ga hier verder ook niet meer op in.
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #583 Gepost op: 31-05-2011, 13:16:47 »
Het was zeker niet als belediging bedoeld, maar het spijt me dat je het als zodanig opvatte. Ik probeerde me zo compleet en correct mogelijk uit te drukken wat ik wel en niet als wiskunde zag -- maar blijkbaar bracht dat weer andere problemen mee. Spijt me tevens dat ik vaak wat lang van stof ben, en vandaar lappen tekst schrijf - dat zit helaas in me.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #584 Gepost op: 31-05-2011, 14:38:43 »
Nog 1 keer. De vraag was, een man en vrouw hebben een jongen en nog een kind. Wat is de kans dat het andere kind ook een jongen is. Hoe kan het antwoord anders zijn dan 50%, ik snap er gewoon geen reet van.

En dat nieuwe raadsel weet k niet.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Jann

• Forumlid
  • Derde plaats Dixit 2020
« Reactie #585 Gepost op: 31-05-2011, 14:40:03 »
Nog 1 keer. De vraag was, een man en vrouw hebben een jongen en nog een kind. Wat is de kans dat het andere kind ook een jongen is. Hoe kan het antwoord anders zijn dan 50%, ik snap er gewoon geen reet van.

Neee, niet nog een keer!
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #586 Gepost op: 31-05-2011, 14:40:35 »
Nou dan niet. :') Ik wil gewoon weten waarom het geen 50% is.

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #587 Gepost op: 31-05-2011, 14:41:03 »
Ik vrees dat dit gewoon niet te begrijpen is voor niet wiskundigen... Dus ik zou zeggen: laat het rusten!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #588 Gepost op: 31-05-2011, 14:58:10 »
mss dat iemand het per pm aan Molow kan uitleggen? dan kunnen we hier weer verder met andere raadsels en doordenkertjes ;)

Drie mannen doen een roeiwedstrijd over 10 kilometer.
Ze starten tegelijk.
De winnaar heeft bij de finish een voorsprong van 2 km op nummer 2 en 4 km op nummer 3.
De snelheden van de drie mannen zijn constant.
Welke voorsprong heeft nummer 2 op nummer 3 bij zijn finish?
Keep calm and eat chocolates!

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #589 Gepost op: 31-05-2011, 15:02:32 »
2,2 kilometer?
Ich bin ein Bärliner!

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #590 Gepost op: 31-05-2011, 15:04:39 »
Nou dan niet. :') Ik wil gewoon weten waarom het geen 50% is.
Ik eigenlijk ook ::jaja::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline tdietz

• Forumlid
  • too hot to be true
« Reactie #591 Gepost op: 31-05-2011, 16:08:38 »
2,5 km
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #592 Gepost op: 31-05-2011, 16:09:43 »
2,2 kilometer?

Zou juist zeggen 2,5 km -- maar gezien je specifieke antwoord heb ik misschien een fout gemaakt.

--

Molow, D*n en andere gegadigden - ik zal het op een andere manier proberen uit te leggen, misschien werkt dat beter. Zal het in de spoiler hieronder zetten zodat de rest gewoon door kan met raadsels [zijn trouwens nog 2 open. Degene die ik eerder schreef met erfgenamen en eentje van Goyathlay met een weegschaal twee pagina's terug].

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #593 Gepost op: 31-05-2011, 16:14:49 »
2,5 kilometer zou ook best kunnen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #594 Gepost op: 31-05-2011, 16:16:48 »
2,5 kilometer zou ook best kunnen!

In de tijd dat de eerste persoon 10km aflegde, deed de 2de 8 en de derde 6. Ze gaan met constante snelheid, dus #2 gaat 1/3x sneller dan #3 - dus voor elke 4km van #2 legt #3 er 3 af. #2 moet nog 2, dus #3 zal 1.5 afleggen, en daardoor 2.5 overhouden.

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #595 Gepost op: 31-05-2011, 16:17:41 »
Ah in die context snap ik t! :)

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #596 Gepost op: 31-05-2011, 16:22:37 »
Ik snap hem ook ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #597 Gepost op: 31-05-2011, 16:23:21 »
Super!  ::ok::

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #598 Gepost op: 31-05-2011, 18:23:37 »
2,5 km

In de tijd dat de eerste persoon 10km aflegde, deed de 2de 8 en de derde 6. Ze gaan met constante snelheid, dus #2 gaat 1/3x sneller dan #3 - dus voor elke 4km van #2 legt #3 er 3 af. #2 moet nog 2, dus #3 zal 1.5 afleggen, en daardoor 2.5 overhouden.

juist ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #599 Gepost op: 31-05-2011, 18:59:14 »
Ja zeg, ik zit hier doodmoe met een biertje op de bank, na de hele dag gewerkt te hebben... ik ben niet helemaal helder meer... ik ben benieuwd ::ok::
Dank voor de mentale training van de avond :)

::rofl:: ::rofl:: Met wat bier op kan ik ook zo'n dinges uitkramen zoals jij,die dakdekker en haytelay...ofzo...He D*N?  :D :D