Ik vind overigens het wikipedia artikel niet goed geschreven. Het is vast correct - maar eigenlijk alleen mensen die het toch al praktisch snappen worden er echt wijs uit.
Het gaat hier om selectie-procedure. Er zijn hier 2 mogelijkheden
* Alle kinderen, van ouders met 2 kinderen, worden op 1 grote hoop gegooid. Er wordt een willekeurige jongen gekozen, wat is de kans dat hij een zusje heeft? 50%. Het is namelijk zo dat elke jongen een gelijke kans heeft om te worden gekozen. Hierdoor hebben gezinnen met 2 jongens een hogere kans om te worden gekozen, dan gezinnen met gemengde kinderen.
* Alle gezinnen worden op een hoop gegooid, en er wordt een willekeurige familie gekozen die een jongen blijkt te hebben, wat is de kans dat hij een zusje heeft? 1/3. Nu heeft namelijk elk gezin een gelijke kans om te worden gekozen. Ditmaal zijn dus de JJ / JM / MJ allen mogelijk, met allemaal 1/3 kans om te worden gekozen.
Waar het dus om draait is of je eerste selecteert op familie of op geslacht. Ik begon het raadsel met dat er een familie is met 2 kinderen. Als dus de ambiguiteit wordt opgemerkt, en het verschil wordt gesnapt tussen selectie-methoden, dan lijkt het logisch om te veronderstellen dat er wordt uitgegaan van de familie. Immers, daar begon het raadsel mee. Dat gezegd hebbende, misschien is mijn oordeel hier partijdig.