Auteur Topic: Doordenkertjes  (gelezen 96389 keer)

Offline Goyathlay

• Forumlid
Re: Doordenkertjes
« Reactie #480 Gepost op: 30-05-2011, 17:02:35 »
66,6% omdat er nog maar drie mogelijkheden over zijn en in twee van de gevallen maakt een vrouw deel uit van de samenstelling.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
« Reactie #481 Gepost op: 30-05-2011, 17:06:24 »
 ::ok:: Dat is correct
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #482 Gepost op: 30-05-2011, 17:13:54 »
huh, ik snap het niet :P
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #483 Gepost op: 30-05-2011, 17:27:46 »
Hoezo 3 mogelijkheden? Meisje, jongen en ??

En die andere was wel slim Hulpdakdekker! :)
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #484 Gepost op: 30-05-2011, 17:32:58 »
Bedenk het als zo'n boomdiagram: bij het eerste kind is er een 50/50 voor jongen meisje; bij de tweede wederom.
Je hebt dus 4 mogelijkheden: Jongen-Jongen, Jongen-Meisje, Meisje-Jongen, Meisje-Meisje. Deze hebben allen 25% kans.

We weten echter dat een ervan een jongetje is, dus Meisje-Meisje valt af. De overige opties hebben nu allen 33.3% kans. Twee van de 3 opties hebben de combinatie van een jongen en een meisje - dus de kans op een meisje is 2/3.

Het was wel 50/50 natuurlijk geweest als ik had gezegd dat de jongste/oudste een jongen was. Dan kon je 2 van de 4 mogelijkheden afstrepen ipv 1 van de 4.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #485 Gepost op: 30-05-2011, 18:17:33 »
De vraag is dubbelzinnig...Dus er zijnmeerdere antwoorden mogelijk.

Je geeft al aan dat één van de twee een jongetje is, dus dat is een gegeven, blijft over 1/2 voor de kans op de andere....

Eén en ander is afhanklijk van de aannames die je doet over hoe bekend is geworden da 1 van de 2 al een jongen is...

zie ook voor wat meer achtergrond over deze soort vragen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Boy_or_Girl_paradox   ::zwaai::
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #486 Gepost op: 30-05-2011, 18:26:53 »
Het slaat gewoon nergens op. Iemand heeft 2 kinderen. 1 is een jongen. Dan is de kans dat de ander een jongen is niet groter of kleiner dan dat diegene een meisje is...

Net als ik heb 2 knikkers. 1tje is blauw, en de andere pak ik uit een bak met 5 rode en 5 blauwe. Dan is de kans dat ik een rode pak niet ineens groter door die blauwe die ik al heb.

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #487 Gepost op: 30-05-2011, 18:36:51 »
De vraag is dubbelzinnig...Dus er zijnmeerdere antwoorden mogelijk.

Je geeft al aan dat één van de twee een jongetje is, dus dat is een gegeven, blijft over 1/2 voor de kans op de andere....

Eén en ander is afhanklijk van de aannames die je doet over hoe bekend is geworden da 1 van de 2 al een jongen is...

zie ook voor wat meer achtergrond over deze soort vragen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Boy_or_Girl_paradox   ::zwaai::

Voor zover ik hulpdakdekker juist interpreteer worden beide kinderen in de overweging meegenomen waardoor de paradox in dit geval niet van toepassing is.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #488 Gepost op: 30-05-2011, 19:09:31 »
Ah, nee, daar heb je een compleet ander soort probleem Molow - aangezien bij jou beide observaties compleet onafhankelijk van elkaar zijn.

Ik geef toe dat er, gezien het wiki-artikel enige onduidelijkheid zou kunnen zijn. Ik denk daarentegen niet dat ik onduidelijkheid weg had kunnen nemen door de vraag anders te formuleren - zodanig dat de vraag zelf nog duidelijk was. Mogelijk ben ik hierin partijdig, aangezien ik zelf de vraag postte.

Tevens, Dwaas, zou je nog een voorbeeld kunnen geven van een drie kleuren-hoedjes systeem van het raadsel eerder? Als ik nog wat zou kunnen leren tijdens het relaxen zou het immers altijd mooi meegenomen zijn  ;)

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #489 Gepost op: 30-05-2011, 19:12:57 »
Het artikeltje spreekt voor zichzelf als je er iets van snapt. Ikzelf snap er geen hol van... (en heb gene zin om me daar verder in te verdiepen nu ;) )

Wat betreft die broer zus.... het 'gegeven' is dat hij twee kinderen heeft en één daarvan een zoon is.... dus als dat een gegeven is kan ik daar van uitgaan. Dan is de vraag: hoe groot is de kans dat die andere een meisje is.... dat is dús 50% ;)
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #490 Gepost op: 30-05-2011, 19:16:04 »
Het artikeltje spreekt voor zichzelf als je er iets van snapt. Ikzelf snap er geen hol van... (en heb gene zin om me daar verder in te verdiepen nu ;) )

Wat betreft die broer zus.... het 'gegeven' is dat hij twee kinderen heeft en één daarvan een zoon is.... dus als dat een gegeven is kan ik daar van uitgaan. Dan is de vraag: hoe groot is de kans dat die andere een meisje is.... dat is dús 50% ;)

Precies. Ik snap niet hoe ik hem anders op had moeten vatten.

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #491 Gepost op: 30-05-2011, 19:25:08 »
Ik heb het een en ander gelezen over dit ‘probleem’ en de paradox is inderdaad alleen van toepassing wanneer de ouder vertelt dat de zoon de oudste van de twee kinderen is (wat in het voorbeeld van hulpdakdekker niet aan de orde is). En bijgevolg de kans schijnbaar moet worden bijgesteld naar 50%. Ik zeg nadrukkelijk schijnbaar daar ook in dit geval nog geen consensus is bereikt onder wiskundigen. Conditioneren (één van de meest gebruikte methoden in kansberekening) zou namelijk niet toegestaan zijn bij deze paradox. In de VS is de paradox trouwens onderzocht door mensen met twee kinderen waarvan tenminste één een jongen te vragen een brief te sturen met daarin het geslacht van het andere kind. Van de 18.000 reacties had 35,9 % twee jongens en 64,1% dus één jongen en één meisje.

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #492 Gepost op: 30-05-2011, 19:26:08 »
Je doordenkertjes zijn allemaal van die bekende mathematische problemen waarvan de oplossing nog niet eens in de wereld geheel duidelijk is.

Een ander voorbeeld van zulke vragen is de volgende waarop er meer meningen dan oplossingen zijn:

Bv:

Stel; je doet mee aan een spelshow. Je krijgt de keuze uit drie deuren: achter één deur staat een auto, achter de andere twee deuren staan geiten. Je krijgt de prijs die achter de deur staat die je kiest.
Je kiest een deur, bv. nr. 1. Nadat je die keuze gemaakt hebt, opent de gastheer een andere deur (bv. nr. 3). Achter die deur staat een geit. Vervolgens zegt de gastheer tegen jou; "Blijf je bij je keuze, of ga je toch voor deur nummer 2?
De vraag is: Is het in uw voordeel om te wisselen van deur, ja of nee?

Dit lijkt gemakkelijk.... maar er zit een gigantische controverse achter....

zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem

Tja...

Dus ik vind doordenkertjes wel leuk als je er even moet nadenken en dat er gewoon een bekende eenduidige oplossing is.... maar deze soort vind ik niet zo leuk... (vandaar ook die oplossing van je hoedjes-doordenker, om te laten zien dat de daadwerkelijke oplossing, als hij al bestaat belachelijk ingewikkeld is...(IMHO)...

:)

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #493 Gepost op: 30-05-2011, 19:26:42 »
Ik vind overigens het wikipedia artikel niet goed geschreven. Het is vast correct - maar eigenlijk alleen mensen die het toch al praktisch snappen worden er echt wijs uit.

Het gaat hier om selectie-procedure. Er zijn hier 2 mogelijkheden

* Alle kinderen, van ouders met 2 kinderen, worden op 1 grote hoop gegooid. Er wordt een willekeurige jongen gekozen, wat is de kans dat hij een zusje heeft? 50%. Het is namelijk zo dat elke jongen een gelijke kans heeft om te worden gekozen. Hierdoor hebben gezinnen met 2 jongens een hogere kans om te worden gekozen, dan gezinnen met gemengde kinderen.

* Alle gezinnen worden op een hoop gegooid, en er wordt een willekeurige familie gekozen die een jongen blijkt te hebben, wat is de kans dat hij een zusje heeft? 1/3. Nu heeft namelijk elk gezin een gelijke kans om te worden gekozen. Ditmaal zijn dus de JJ / JM / MJ allen mogelijk, met allemaal 1/3 kans om te worden gekozen.

Waar het dus om draait is of je eerste selecteert op familie of op geslacht. Ik begon het raadsel met dat er een familie is met 2 kinderen. Als dus de ambiguiteit wordt opgemerkt, en het verschil wordt gesnapt tussen selectie-methoden, dan lijkt het logisch om te veronderstellen dat er wordt uitgegaan van de familie. Immers, daar begon het raadsel mee. Dat gezegd hebbende, misschien is mijn oordeel hier partijdig.

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #494 Gepost op: 30-05-2011, 19:27:27 »
Bv:

Stel; je doet mee aan een spelshow. Je krijgt de keuze uit drie deuren: achter één deur staat een auto, achter de andere twee deuren staan geiten. Je krijgt de prijs die achter de deur staat die je kiest.
Je kiest een deur, bv. nr. 1. Nadat je die keuze gemaakt hebt, opent de gastheer een andere deur (bv. nr. 3). Achter die deur staat een geit. Vervolgens zegt de gastheer tegen jou; "Blijf je bij je keuze, of ga je toch voor deur nummer 2?
De vraag is: Is het in uw voordeel om te wisselen van deur, ja of nee?

JA!

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #495 Gepost op: 30-05-2011, 19:27:44 »
Ik heb het een en ander gelezen over dit ‘probleem’ en de paradox is inderdaad alleen van toepassing wanneer de ouder vertelt dat de zoon de oudste van de twee kinderen is (wat in het voorbeeld van hulpdakdekker niet aan de orde is). En bijgevolg de kans schijnbaar moet worden bijgesteld naar 50%. Ik zeg nadrukkelijk schijnbaar daar ook in dit geval nog geen consensus is bereikt onder wiskundigen. Conditioneren (één van de meest gebruikte methoden in kansberekening) zou namelijk niet toegestaan zijn bij deze paradox. In de VS is de paradox trouwens onderzocht door mensen met twee kinderen waarvan tenminste één een jongen te vragen een brief te sturen met daarin het geslacht van het andere kind. Van de 18.000 reacties had 35,9 % twee jongens en 64,1% dus één jongen en één meisje.

Als niemand het echt over de oplossing eens is, en voor alles wel iets te zeggen is,  is er blijkbaar ergens een controverse in de vraag ::)

Dat laatste onderzoek is wel geinig overigens ::jaja::

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #496 Gepost op: 30-05-2011, 19:28:14 »
JA!

met 'even' de uitleg aub ::rofl:: laat maar... ;)

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #497 Gepost op: 30-05-2011, 19:29:28 »
Hmm, het kinderantwoord vind ik wel heel erg ver gezocht!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #498 Gepost op: 30-05-2011, 19:30:21 »
met 'even' de uitleg aub ::rofl:: laat maar... ;)

Het driedeuren probleem is geweldig om weddenschappen mee te winnen op feestjes ;)

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #499 Gepost op: 30-05-2011, 19:32:34 »
Het driedeuren probleem is geweldig om weddenschappen mee te winnen op feestjes ;)

Hij stond afgelopen jaar in de Donald Duck op een puzzelpagina... vervolgens eens op een DD-forum gaan kijken.... ik geloof iets van 30-forumpagina's waren volgeschreven met allerlei conflicterende antwoorden en mensen die er geen bal meer van snapten ::rofl::