Auteur Topic: Doordenkertjes  (gelezen 96354 keer)

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Doordenkertjes
« Reactie #600 Gepost op: 31-05-2011, 19:04:12 »
::rofl:: ::rofl:: Met wat bier op kan ik ook zo'n dinges uitkramen zoals jij,die dakdekker en haytelay...ofzo...He D*N?  :D :D
::jaja:: met bier op doe je de gekste dingen ::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #601 Gepost op: 31-05-2011, 19:07:28 »
::rofl:: ::rofl:: Met wat bier op kan ik ook zo'n dinges uitkramen zoals jij,die dakdekker en haytelay...ofzo...He D*N?  :D :D

;) ::rofl::
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #602 Gepost op: 31-05-2011, 19:44:55 »
::jaja:: met bier op doe je de gekste dingen ::)
Gelukkig heb ik daar dan weer nooit last van! ::trots::
Ich bin ein Bärliner!

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #603 Gepost op: 31-05-2011, 23:24:56 »
Dwaastoo, ik denk dat ik ontdekt heb waar het gisteren is fout gegaan. Vanwege de opzet van het probleem heeft de presentator niet de keus maar slechts de verplichting om een bepaalde deur te openen wanneer de kandidaat in het begin een deur kiest waarachter niks zit. Immers de presentator kan in geen geval de deur met de prijs erachter openen. Daardoor is de kans verbonden aan de verschillende mogelijkheden vreemd genoeg niet gelijk (waar wij wel vanuit gingen).

Ter illustratie: wanneer de kandidaat deur A kiest is de kans dat de prijs daarachter zit 1/3. De presentator kan vervolgens deur B of C openen, toch? Nee, dat kan alleen indien de prijs ook echt achter deur A zit. Als de prijs achter deur B zit wordt de presentator verplicht deur C openen en als de prijs achter deur C zit wordt de presentator verplicht deur B te openen. Met andere woorden de keus is dan geforceerd. Daaruit volgen de onderstaande vier mogelijkheden en bijbehorende kansen:

1: De prijs zit achter deur A en de presentator opent deur B: 1/6 kans
2: De prijs zit achter deur A en de presentator opent deur C: 1/6 kans
3: De prijs zit achter deur B en de presentator opent deur C: 1/3 kans (er is geen andere keus)
4: De prijs zit achter deur C en de presentator opent deur B: 1/3 kans (er is geen andere keus)

Of indien de kandidaat deur B kiest:

1: De prijs zit achter deur B en de presentator opent deur A: 1/6 kans
2: De prijs zit achter deur B en de presentator opent deur C: 1/6 kans
3: De prijs zit achter deur A en de presentator opent deur C: 1/3 kans (er is geen andere keus)
4: De prijs zit achter deur C en de presentator opent deur A: 1/3 kans (er is geen andere keus)

Nu kunnen we heel eenvoudig observeren dat indien de kandidaat wisselt (mogelijkheid 3 en 4) de kans op winst 2/3 is en vasthouden (mogelijkheid 1 en 2) in totaal een winkans van 1/3 oplevert.

Dus door de voorkennis van de presentator moet je vasthouden aan de kansen die aan het begin van belang zijn. In de meeste gevallen kiest de presentator namelijk bewust en NIET willekeurig. Er is dan geen sprake van een nieuwe situatie, de prijs is nog altijd achter één van de drie deuren gestopt en niet achter één van de twee deuren. Het kiezen tussen twee deuren moet niet gezien worden als een opzichzelfstaand feit maar als een conditionele kans. De implicaties hiervan worden duidelijk wanneer je het oorspronkelijke raadsel van drie naar honderd deuren uitbreidt. De kandidaat kiest één deur, de presentator opent vervolgens 98 deuren en geeft daarna de kandidaat de gelegenheid om van deur te wisselen. De winkans wordt 99/100 indien de kandidaat wisselt en blijft 1/100 als er halsstarrig wordt vastgehouden aan de eerste keuze. Waarom? Omdat de ‘voorkennis’ van de presentator de kansen verplaatst. De kandidaat is op de hoogte van deze voorkennis en kan zijn strategie er op aanpassen.

Concluderend: de kansen veranderen niet nadat er één deur is geopend omdat er geen sprake is van volledige willekeur maar van een voorwaardelijke kans.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #604 Gepost op: 31-05-2011, 23:25:17 »
Overigens denk ik nog steeds dat een intuïtief bevredigende verklaring van het driedeurenprobleem niet bestaat omdat er teveel algebra/statistiek/kansberekening bij komt kijken.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #605 Gepost op: 31-05-2011, 23:40:52 »
volgende (ontzettend niet boeiende, en doodsaaie, niet leuke) conversatie mag van mij plaatsvinden in pm of ergens in de huiskamer ::jaja::

Een verplaatsing naar de huiskamer zou ik prima vinden, daar voel ik me iets meer thuis ;)

Ontopic: het is me een groot raadsel hoe je dit niet boeiend kunt vinden, wanneer je je verdiept in dit soort 'problemen' blijven ze intrigeren en laten ze je niet meer los.

Offline Vieffan

• Forumlid
« Reactie #606 Gepost op: 1-06-2011, 10:21:41 »
Nog even over dat monty hall. Met statistiek hebben we het hier natuurlijk ook over gehad. Toen hebben we een klein experimentje gedaan. 1 persoon nam een deur in gedachten de ander moest een deur kiezen. 1 deur ging open en de rader had de keuze om te wisselen of niet. Bij ons kwam er uit dat je beter af was als je ging wisselen. nou wil ik niet claimen dat wij als groep groot genoeg waren om het representatief te maken, maar toch grappig :P.

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #607 Gepost op: 3-06-2011, 13:48:57 »
Dwaastoo, ik denk dat ik ontdekt heb waar het gisteren is fout gegaan. Vanwege de opzet van het probleem heeft de presentator niet de keus maar slechts de verplichting om een bepaalde deur te openen wanneer de kandidaat in het begin een deur kiest waarachter niks zit. Immers de presentator kan in geen geval de deur met de prijs erachter openen. Daardoor is de kans verbonden aan de verschillende mogelijkheden vreemd genoeg niet gelijk (waar wij wel vanuit gingen).

Ter illustratie: wanneer de kandidaat deur A kiest is de kans dat de prijs daarachter zit 1/3. De presentator kan vervolgens deur B of C openen, toch? Nee, dat kan alleen indien de prijs ook echt achter deur A zit. Als de prijs achter deur B zit wordt de presentator verplicht deur C openen en als de prijs achter deur C zit wordt de presentator verplicht deur B te openen. Met andere woorden de keus is dan geforceerd. Daaruit volgen de onderstaande vier mogelijkheden en bijbehorende kansen:

1: De prijs zit achter deur A en de presentator opent deur B: 1/6 kans
2: De prijs zit achter deur A en de presentator opent deur C: 1/6 kans
3: De prijs zit achter deur B en de presentator opent deur C: 1/3 kans (er is geen andere keus)
4: De prijs zit achter deur C en de presentator opent deur B: 1/3 kans (er is geen andere keus)

Of indien de kandidaat deur B kiest:

1: De prijs zit achter deur B en de presentator opent deur A: 1/6 kans
2: De prijs zit achter deur B en de presentator opent deur C: 1/6 kans
3: De prijs zit achter deur A en de presentator opent deur C: 1/3 kans (er is geen andere keus)
4: De prijs zit achter deur C en de presentator opent deur A: 1/3 kans (er is geen andere keus)

Nu kunnen we heel eenvoudig observeren dat indien de kandidaat wisselt (mogelijkheid 3 en 4) de kans op winst 2/3 is en vasthouden (mogelijkheid 1 en 2) in totaal een winkans van 1/3 oplevert.

Dus door de voorkennis van de presentator moet je vasthouden aan de kansen die aan het begin van belang zijn. In de meeste gevallen kiest de presentator namelijk bewust en NIET willekeurig. Er is dan geen sprake van een nieuwe situatie, de prijs is nog altijd achter één van de drie deuren gestopt en niet achter één van de twee deuren. Het kiezen tussen twee deuren moet niet gezien worden als een opzichzelfstaand feit maar als een conditionele kans. De implicaties hiervan worden duidelijk wanneer je het oorspronkelijke raadsel van drie naar honderd deuren uitbreidt. De kandidaat kiest één deur, de presentator opent vervolgens 98 deuren en geeft daarna de kandidaat de gelegenheid om van deur te wisselen. De winkans wordt 99/100 indien de kandidaat wisselt en blijft 1/100 als er halsstarrig wordt vastgehouden aan de eerste keuze. Waarom? Omdat de ‘voorkennis’ van de presentator de kansen verplaatst. De kandidaat is op de hoogte van deze voorkennis en kan zijn strategie er op aanpassen.

Concluderend: de kansen veranderen niet nadat er één deur is geopend omdat er geen sprake is van volledige willekeur maar van een voorwaardelijke kans.
En verder is alles OK met je enzo?  ???

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #608 Gepost op: 3-06-2011, 18:25:59 »
En verder is alles OK met je enzo?  ???

De kans op een goede geestelijke gesteldheid is in ieder geval groter dan 2/3 ;)

Gezien een aantal reacties, wordt het echter niet door iedereen gewaardeerd om hier de diepte op te zoeken. Hetgeen jammer is maar je bent toch niet verplicht om dit te lezen of interessant te vinden? Ieder heeft zo z'n eigen uiteenlopende interesses en passies.

Offline Dolfie

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
« Reactie #609 Gepost op: 3-06-2011, 19:12:58 »
Je mag zo diep gaan als je wil, maar de bedoeling van de relaxhoek, is "relaxen". Gewoon luchtige topics met een hoop flauwekul en onzin en af en toe een plagerijtje. Dit soort "doordenkertjes" zijn voor veel mensen niet te volgen, of niet boeiend genoeg. Die horen in de huiskamer thuis.
Ga vooral door met het uitdiepen van dit soort vraagstukken, want ze zijn boeiend genoeg voor een aantal mensen!
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #610 Gepost op: 3-06-2011, 19:21:48 »
Degene die het heeft zegt het niet, degene die het neemt weet het niet, degene die het weet wil het niet. Wat is het?
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #611 Gepost op: 3-06-2011, 19:25:57 »
Je mag zo diep gaan als je wil, maar de bedoeling van de relaxhoek, is "relaxen". Gewoon luchtige topics met een hoop flauwekul en onzin en af en toe een plagerijtje. Dit soort "doordenkertjes" zijn voor veel mensen niet te volgen, of niet boeiend genoeg. Die horen in de huiskamer thuis.
Ga vooral door met het uitdiepen van dit soort vraagstukken, want ze zijn boeiend genoeg voor een aantal mensen!

Je doordenkertjes zijn allemaal van die bekende mathematische problemen waarvan de oplossing nog niet eens in de wereld geheel duidelijk is.

[...]

Dus ik vind doordenkertjes wel leuk als je er even moet nadenken en dat er gewoon een bekende eenduidige oplossing is.... maar deze soort vind ik niet zo leuk... [...]

Ik heb al eerder woorden van deze strekking geuit...

Maar áls deze soort doordenkers hier geplaatst worden, mag je ook aannemen dat mensen ze zullen proberen te beantwoorden... Goyathlay probeert enkel te beantwoorden wat hier gevraagd is...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #612 Gepost op: 3-06-2011, 19:36:01 »
Degene die het heeft zegt het niet, degene die het neemt weet het niet, degene die het weet wil het niet. Wat is het?

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #613 Gepost op: 3-06-2011, 20:46:25 »
 ::ok:: Molow - vond hem zelf toch wel vrij tricky
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #614 Gepost op: 3-06-2011, 21:33:52 »
Maar kende m al. ;p Toen k m voor t eerst hoorde wist k t niet.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline tdietz

• Forumlid
  • too hot to be true
« Reactie #615 Gepost op: 3-06-2011, 21:35:05 »
eigenlijk verbaast het me dat deze smiley hier niet vaker wordt gebruikt:
 ::wenkbrauw:: ::wenkbrauw::

het topic heet namelijk "doordenkertjes"
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #616 Gepost op: 3-06-2011, 21:59:16 »
Mja, het veranderde -zo te zien- al vrij snel in raadsels.

Okay, nieuwe aangezien Molow zo snel was:

Je wilt me niet,
maar als je me wel hebt,
wil je me niet verliezen.
Wat ben ik?

Offline tdietz

• Forumlid
  • too hot to be true
« Reactie #617 Gepost op: 3-06-2011, 22:01:43 »
een leugen

Offline tdietz

• Forumlid
  • too hot to be true
« Reactie #618 Gepost op: 3-06-2011, 22:02:03 »
of geheim

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #619 Gepost op: 3-06-2011, 22:05:26 »
Hoe kun je een leugen hebben/krijgen? of verliezen? kan hoogstens bekend raken
en waarom zou je geen geheim willen hebben?  ;)