Auteur Topic: Doordenkertjes  (gelezen 96328 keer)

Offline Molow

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Doordenkertjes
« Reactie #680 Gepost op: 15-06-2011, 06:37:49 »
Lukt mij ook niet. Hou ook 2 schuine over in de hoek. Of 2 die los van elkaar zitten.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #681 Gepost op: 15-06-2011, 08:23:24 »
moet je met al die stenen aan de slag? Volgens mij heb je er maar 2 nodig. In de hoeken waar het hout ontbreekt. Er wordt toch alleen maar gevraagd om de ontbrekende stukken af te dekken?

Of lees ik ergens overheen, net als met dat min-teken?

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #682 Gepost op: 15-06-2011, 10:12:59 »
Nee, je moet alle velden afdekken met de domino-stenen - vandaar ook dat je er 31 nodig hebt. Als het kan.

Ik mis nog een beetje een sluitende verklaring Waarom het niet zou kunnen - het zou nu nog mogelijk zijn dat het wel kan maar dat het jullie niet lukt. Maar anders post ik de verklaring wel over een paar uur  ;)

Nb: het is een logica-probleem, er hoort dus een logische [niet trial-and-error] oplossing te zijn. Had natuurlijk ook een bord van 1000x1000 kunnen nemen zodat niemand er aan zou denken te proberen  :P
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #683 Gepost op: 15-06-2011, 10:17:07 »
Volgens mij moet het wel kunnen, het belangrijkste is in ieder geval dat je niet alle stenen of horizontaal of verticaal neerlegt...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #684 Gepost op: 15-06-2011, 10:27:33 »
Volgens mij moet het wel kunnen, het belangrijkste is in ieder geval dat je niet alle stenen of horizontaal of verticaal neerlegt...
doe het
post een foto
probleem opgelost.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #685 Gepost op: 15-06-2011, 10:34:54 »
doe het
post een foto
probleem opgelost.
Hij is toch wel erg lastig... Ik zal er wel naast zitten dus...
Ich bin ein Bärliner!

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #686 Gepost op: 15-06-2011, 10:35:28 »
nee je houd altijd twee vakjes over die diagonaal staan van elkaar ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #687 Gepost op: 15-06-2011, 10:48:23 »
als je 31 hele vakjes deelt door 2, heb je 62 halve vlakjes, of beter gezegd, 62 vlakjes ter grootte van een heel veld van een schaakbord, dus rekenkundig zou het antwoord moeten zijn: nee, het kan niet.

Maar dat is denk ik slechts de helft van het antwoord.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #688 Gepost op: 15-06-2011, 11:06:21 »
Ik laat jullie nog een uurtje worstelen ['cos I'm cruel like that] - daarna zal ik de verklaring waarom het wel/niet kan in spoiler-tags neerzetten.

Mbt horizontaal/verticaal: Mij lijkt dat dat de enige mogelijkheden zijn. Met enige hoek, dus diagonaal, dek je niet meer de complete velden af. Dat kan worden afgedekt door aangrenzende domino-stenen, maar dat kan niet meer aan de rand.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline tdietz

• Forumlid
  • too hot to be true
« Reactie #689 Gepost op: 15-06-2011, 11:37:12 »
::jaja::

Pagina 31  :P

--

Dan nu even een logica-probleempje. Niet iedereen's cup-a-soup, maar ik weet verder even geen raadsel/doordenker

Stel je een schaak-bord voor [8x8, dus 64 velden]. Er was niet helemaal genoeg hout [zonde, had de maker aanvankelijk beter over moeten nadenken] dus het veld helemaal links-boven, en die helemaal rechts-onder missen - Er zijn dus 62 velden. Je legt hier domino-stenen op die precies 2 velden innemen [dus 31 stenen]. Kan je het bord vullen? Indien wel, hoe? Indien niet, waarom niet?
tuurlijk lukt het, doordat die 2 hoekjes weg zijn heb je nog maar 62 vakjes
31 steentjes leveren 62 vakjes op, dus het bord kan worden opgevuld met steentjes, alleen die gaten blijven
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #690 Gepost op: 15-06-2011, 11:40:45 »
Als ik Lukie's wijsheid mag quoten:

Citaat
doe het
post een foto
probleem opgelost.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #691 Gepost op: 15-06-2011, 11:53:26 »
tuurlijk lukt het, doordat die 2 hoekjes weg zijn heb je nog maar 62 vakjes
31 steentjes leveren 62 vakjes op, dus het bord kan worden opgevuld met steentjes, alleen die gaten blijven
volgens mij is dat ook de oplossing niet, omdat de gaten (diagonaal tegenover elkaar liggende hoekvakjes) dit verhinderen. Je begint met een dicht vakje, en dekt in jouw oplossing het gat niet af, en dat twee keer. Dit zou wel lukken met 62 halve dominostenen.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #692 Gepost op: 15-06-2011, 11:57:48 »
Ik zal een hint geven.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #693 Gepost op: 15-06-2011, 11:59:12 »
Ik zal een hint geven.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

In de opgave heb je alleen maar oneven rijen en kolommen ?
You'll never walk alone

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #694 Gepost op: 15-06-2011, 12:01:14 »
Je houdt 2 oneven rijen over...
Ich bin ein Bärliner!

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #695 Gepost op: 15-06-2011, 12:02:18 »
Je hebt beide, 7/8/8/8/8/8/8/7.
Maar dat maakt niet uit, want zonder linksboven en links-onder heb je -vanaf de zijkant gezien- hetzelfde. Bovenste en onderste rij 7, daar tussen 8.

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #696 Gepost op: 15-06-2011, 12:04:34 »
Alleen als je linksboven en linksonder niet zou hebben, betkent het dat je tussen die 2 6 lege vakjes hebt, die kan je makkelijk vullen. De overige verticale rijen hebben elk dan nog 8 vakjes, en zijn dus ook makkelijk te vullen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #697 Gepost op: 15-06-2011, 12:13:46 »
Zeker, als we even de velden zouden nummeren [beneden -> boven met 1-8; links -> rechts met a-h]; dan is dus de optie zonder a1 & a8 makkelijk te vullen. Het bord zonder a8 en h1 is onmogelijk te vullen.

Maar het gaat niet zozeer om even/oneven. Stel we hebben een bord zonder a8 en b6. Van welke kant je het ook bekijkt, 2 rijen van 7, 6 van 8. Maar je kunt gewoon een steen leggen op b7-b8 en een op a7-a6 en de rest van het bord is makkelijk vulbaar. Het gaat er dus niet om of de rijen/kolommen even of oneven zijn.

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #698 Gepost op: 15-06-2011, 13:20:15 »
Het kan niet en wel om de volgende reden:

Een schaakbord heeft 32 witte en 32 zwarte velden. Door het veld linksonder en rechtsboven te verwijderen houdt je 30 witte velden en 32 zwarte velden over.

Een dominosteen beslaat altijd 1 wit en 1 zwart veld. En aangezien je dus een ongelijk aantal witte en zwarte velden hebt, kan je de dominostenen dus niet zo leggen dat alle velden zijn bedekt.

Met dank aan m@ri@nne ::bravo::
Geniet nooit met mate...

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #699 Gepost op: 15-06-2011, 13:22:35 »
Dat is absoluut en 100% correct!

Stond net op het punt om de oplossing maar te verklappen  :D