waarom heeft niemand ingegrepen toen er zoveel onschuldige burgers werden vermoord in het noorden van irak in de jaren 80? waarom kwam men pas in actie toen koeweit werd binnengevallen???
Omdat er een hoop pacifisten in de wereld zijn die niet willen dat men meteen ingrijpt, maar zolang mogelijk wacht. Het binnenvallen van Koeweit door Saddam was toen pas een echte aanleiding voor oorlog.
waarom maakt men zich nu weer zo'n zorgen over het in brand steken van oliebronnen (zo begaan is bush niet met het milieu)?
Er wordt vaak gezegd dat het allemaal te doen is om de olie. De olieproductie in Irak is marginaal. Van de 80.000 vaten olie per dag, komen er 2.000 uit Irak. Daar kunnen we best zonder mee. Bovendien kost de hele oorlog voor de VS meer dan de waarde van de totale hoeveelheid olie die daar in de grond zit.
Bush zal best een eigen belang hebben. Maar so what? Het gaat om Irak en haar burgers. Ik ben het er wel mee eens dat Bush zich nooit wat van de rest van de wereld aantrekt(Kyoto, Strafhof Den Haag, Staaloorlog, landbouwsubsidies, armoedetop, etc etc.). Maar dat is geen reden dat ze nu niet mogen aanvallen.
daar hebben we de veiligheidsraad nou voor om dat te beslissen en beoordelen...
Wie of wat is die Veiligheidsraad?
En wat stelt ie voor. De bedoeling is dat de VN alle landen in de wereld vertegenwoordigt. In feite is het niet meer dan een klein clubje vage landen. En als eentje iets niet wil, gebeurt het ook niet(veto).
Bovendien handhaaft de VN Veiligheidsraad haar eigen resoluties niet. Als de raad zegt: "Saddam, dit en dit mag je niet doen en dat en dat moet je doen.", dan moet je Saddam daar ook aan houden. Maar dat gebeurt dus niet.
De wapeninspecteurs zijn niet meer nodig. Het bewijs is zojuist geleverd door Saddam zelf dat hij wapens heeft. Vandaag heeft hij de eerste rakketen op Koeweit gegooid. ("
Irak bestookt Koeweit met Scuds")
Vanmorgen hoorde ik F. Halsema nog zeggen dat ze tegen de oorlog blijft vanwege de mogelijke slachtoffers. Ik weet, dat er nu 200 kinderen per dag in Irak doodgaan door een boycot die de goedkeuring van Groenlinks wel heeft. Ook worden per dag vele dissidenten gemarteld en vermoord. Is dat dan geen geweld?
Idd, het misverstand leeft bij veel mensen dat geen oorlog geen slachtoffers zou betekenen. Maar dat is dus zeker niet zo.
wanneer zijn de amerikanen van plan om eens in afrika te gaan " helpen" ?? of in korea??
waarom heeft het zolang geduurd voordat men in bosnie iets ging doen.......
Omdat men voor "vrede" is en dus wil dat er zo lang mogelijk gewacht wordt met militair ingrijpen. (Afrika is een iets ander verhaal. Heb ik ook wel een mening over, maar ik wil niet off-topic gaan)
In het verleden zijn fouten gemaakt. Saddam had al bij bij de golfoorlog afgezet moeten worden en wapeninspecteurs hadden zich na de golfoorlog niet mogen laten wegsturen.
Door 11 september is de questie Irak weer bovenaan de agenda gezet. Bush zal zeker een eigen belang hebben. Hij wil geen terroristische aanslagen in de VS. Voor ons geldt het belang van de burgers in Irak. Zolang die er beter van worden, vind ik een oorlog gerechtvaardigd.
We zijn allemaal voor vrede. Maar voor vrede moet je vechten. Soms letterlijk.