Poll

Wat vinden jullie ervan?

Ik ben tegen de oorlog. Oorlogen zijn per definitie al slecht
0 (0%)
Ik ben tegen, ze hadden het de vorige keer gelijk af moeten maken
3 (18.8%)
Ik ben eigelijk tegen, maar als het moet dan moet het
8 (50%)
Ik ben voor, hadden ze maar de wapens moeten inleveren
4 (25%)
Ik weet het niet, geen mening
1 (6.3%)

Totaal aantal stemmen: 34

Auteur Topic: De oorlog in Irak  (gelezen 10962 keer)

Offline Stormpie

• Forumlid
Re:De oorlog in Irak
« Reactie #40 Gepost op: 22-03-2003, 12:20:11 »
Sorry dat ik dit moet zeggen maar dit is linkse retoriek. Het klinkt leuk (en populair) maar het is beslist niet waar. Er worden namelijk wel mensen beter van en er zijn niet alleen verliezers.
Je hebt gelijk. De mensen die aan oorlog verdienen worden er zeker beter van, dat is helemaal waar.

er was eens......

Offline Kukai

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #41 Gepost op: 22-03-2003, 15:10:20 »
Je hebt gelijk. De mensen die aan oorlog verdienen worden er zeker beter van, dat is helemaal waar.

En Stormpie, de kinderen die straks niet meer hoeven te verhongeren en de mensen die niet meer gemarteld worden en niet meer als proefkonijn dienen voor gifgasexperimenten worden er ook beter van.

“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 22-03-2003, 15:34:04 »
Ik zag net op tv de vader van die vermoorde marinier. Dat was echt zielig. Ik haat Bush.
Ik zag net op tv de vader van een door de honger omgekomen kind. Dat was echt zielig. Ik haat Saddam.

Amerika heeft dit echter niet als hoofddoel dus het is hypocriet om te zeggen dat frankrijk zich hier hypocriet opstelt. De hele amerikaanse houding is hypocriet. Overal in de wereld worden mensen onderdrukt door militaire regimes, maar amerika grijpt daar niet in, simpelweg omdat het daar geen economische belangen bij heeft.
Wat willen we nou? ??? Aan de ene kant wordt gezegd dat ze niet militair mogen ingrijpen en dat oorlog per definitie slecht is. Maar aan de kant moeten ze overal maar militair ingrijpen en het liefst hadden ze dat ook nog veel eerder moeten doen.  ::)

Om te zeggen dat ze hier niet militair mogen ingrijpen, omdat ze het ergens anders niet doen, vind ik raar. Je moet zo lang mogelijk wachten.

Citaat
Soms is militair ingrijpen nodig zoals in Kosovo of in dessert storm in golfoorlog 1 toen kuwait bezet werd. Ze hadden toen Saddam moeten pakken , maar zijn toen gestopt vanwege politieke redenen. Destijds was het dus ook niet voor de inwoners van Irak te doen, nu wel denken jullie?
Welke politieke redenen?
Er is destijds een inschattingsfout gemaakt. "Saddam Hussein was aangeschoten wild en het was een kwestie van tijd voordat de binnenlandse oppositie met hem zou afrekenen, zo dacht president Bush senior destijds. Mis. De oppositie was en is hopeloos verdeeld en Saddam taaier dan verwacht." (omroep.nl - aanval op Irak - vraag en antwoord)

Ik vind het niet onlogisch dat ze destijds Bagdad niet plat hebben gebombardeerd. Ze dachten immers dat Saddam vanzelf wel door de knieën zou gaan. De argumenten die door de tegenstanders van nu worden gebruikt, zijn destijds de argumenten geweest om het toen niet te doen. Wel raar dat veel tegenstanders van nu zeggen dat ze destijds Bagdad maar hadden moeten bombarderen.

Nog even over de hypocrisie en eigenbelang van de VS: Natuurlijk is de VS hypocriet. En natuurlijk hebben ze een eigen belang. Maar so what!??? Het gaat ons om het lot van de bevolking in Irak. Ik denk dat die per saldo er echt wel beter op wordt. Ondanks dat er nu wat slachtoffers vallen. Maar die vielen er ook al als er geen oorlog was. :(

Offline Stormpie

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 22-03-2003, 17:19:04 »
Als ik het goed begrijp is het moreel verantwoord om mensen te doden, zodat anderen het 'later' misschien beter zullen krijgen??

ik zal deze opmerking laten staan... soms zeg je dingen harder dan dat het bedoeld is... sorry :)

« Laatst bewerkt op: 22-03-2003, 20:15:54 door Stormpie »
er was eens......

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #44 Gepost op: 22-03-2003, 17:51:38 »
oei dit topic heb ik lang niet bekeken omdat ik een te duidelijke afwijkende mening heb. maar er staan nu zoveel dingen in die zo gekleurd zijn , dat ik wel moet reageren.

Allereerst over Irak en het feit dat Irak geen olie heeft. Irak niet Kuwait wel en de Vs is bang zijn olieleverancier kuwait kwijt te raken aan Irak en valt nu dus aan om dat veilig te stellen(oa).

Verder hoe weet Bush dat Irak wapens heeft, omdat ie ze zelf geleverd heeft(VS dan , in de oorlog tegen Iran).

Verder is het meer een strijd tegen Saddam dan tegen Irak zegt Bush steeds en wat Blair zegt is nog triester, "we gaan een efoort doen bij de heropbouw." Leuk eerst alles platbombarderen om het later op te kunnen bouwen is zo goed voor je economie.

Het zou de oorlog zijn tegen het terrorisme, wie is hier een terrorist, Bush, Blair, Saddam of alle 3. en waarom het ene kwaad vergelden met het andere.

Nee ik hoop dat de uitkomst van deze oorlog 2-ledig is: een korte oorlog met relatief weinig schade, en een veranderde kijk op de suprrematie en onaantastbaarhied van het land dat deze wereld terroriseert , de VS..

Vroeger staken we onze middelvinger op naar de machthebber waar we het niet mee eens waren en de boodschap werd begrepen. Nu schieten we een boeing in zijn tere plek en nog is de machthebber blind voor het werkelijke probleem.

Het probleem is niet Irak en saddam, het probleem is de houding van de vs in de wereldpolitiek, als je voor hen bent doen ze alles voor je(kijk naar israel) en als je iets verkeerd doet ben je persona non grata (kijk naar korea)... (we are the world zongen amerikaanse artiesten). nou dat denken ze wel ja

Hallo wie test er het meest met nucleaire wapens???? Deed de VS iets toen de franse atoomproeven hielden of de Indiers, nee toch zeker.  Bush is een gedrogeerde clown die enkel de centen bekijkt en de mensen in zijn land laat verhongeren en creeeperen om zijn oorlog te kunnen voeren die zijn pa nooit heeft kunnen afmaken.

we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #45 Gepost op: 22-03-2003, 17:56:02 »
Misschien had ik beter niet kunnen reageren , want ik word nogal misselijk van de zeer eenzijdige informatie die we hier op tv krijgen. 2 britse helikopters vliegen toevallig tegen elkaar op. Zou het niet zo kunnen zijn dat ze zijn neergehaald door afweer geschut of gewone artillerie.  Nee dat kan niet want daarvoor is Irak te zwak.

Ik denk dat we nooit exact zullen horen hoe veel doden er zijn gevallen, omdat men dat gewoon niet wil weten.

Gisterennacht zou basra zijn gevallen, vanmorgen sprak men weer over een sterke verdediging van de irakezen bij basra, wat is het nu. In deze moderne tijd, kun je wel betere oorlogsverslaglegging doen dan wat we nu krijgen voorgeschoteld.

Kijk de irakezen leggen uit hoe de aanval is opgebouwd en tijdens dat filmpje zien we de landkaart bewegen door de schokken van de bomaanslagen in de stad zelf.  Dat is realistisch blijven..

Verder is saddam er al lang niet meer, zegge experts en weet ook de vs dat er meer dan 1 Saddam is en als de echte dood is, staat er zo een andere op. Helaas een evengrote tiran denken ze dan, maar zal er na Bush niet een even grote clown komen die de macht grijpt na een nog groter schandaal, dan het stemsysteem van de afgelopen verkiezingen..

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #46 Gepost op: 22-03-2003, 19:40:35 »
nou ik heb vandaag weer tegen beter weten in gedemonstreerd, en vele gelukkig met mij. iig hartverwarmend om te zien.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #47 Gepost op: 22-03-2003, 19:45:28 »
ik heb deze keer aan me voorbij laten gaan, ivm andere bezigheden en de matrakslagen van de politie van vorige keer doen nog zeer. In amsterdam waren er van die raddraaiers die de ME moesten uitdagen ja natuurlijk reageert de ME dan.  Vind dat zo zonde. het gaat om vrede en dan een paar avn dat soort volk er tussen en het is om zeep

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #48 Gepost op: 22-03-2003, 19:45:48 »
Robbie Williams komt met een 'parodie' op het nummer van John Lennon: 'Happy Xmas' getiteld 'Happy Easter-War is Coming' Dit lied zal een anti-oorlog karakter hebben.

btw, ik hoorde vandaag in een radiocommercial Angela Groothuizen mensen oproepen om te gaan demonstreren

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #49 Gepost op: 22-03-2003, 19:54:23 »
ja heb ik ook allebei al vernomen, vandaag in Londen het bolwerk van Blair, 1.5 miljoen mensen op straat..

Als je al in je eigen stad zoveel mensen tegen je hebt, hoe kun je dan in de spiegel kijken en blij zijn met jezelf

Offline Knikker

• Forumlid
  • Je moet toch wat
« Reactie #50 Gepost op: 22-03-2003, 20:09:35 »
Het mooie van Europa is dat er mensen MOGEN demonsteren...

Vul de rest zelf maar aan. :'(

Citaat
Als je al in je eigen stad zoveel mensen tegen je hebt, hoe kun je dan in de spiegel kijken en blij zijn met jezelf

Wij hebben hier zo makkelijk praten.

« Laatst bewerkt op: 22-03-2003, 20:18:39 door Knikker »
Geen boodschap hebben is ook een boodschap............

Offline Knikker

• Forumlid
  • Je moet toch wat
« Reactie #51 Gepost op: 22-03-2003, 20:12:44 »
Citaat
Militairen en pantservoertuigen zouden delen van de belangrijke tweede stad van het land Basra binnen zijn getrokken zonder enige vorm van tegenstand te ondervinden, zo meldde de BBC zaterdag. Vele honderden Irakezen zouden zich zonder slag of stoot overgeven aan de oprukkende geallieerde militairen. Honderden jonge mannen verwelkomden volgens de BBC de binnentrekkende Britse en Amerikaanse troepen met applaus.

De Irakezen houden toch heel erg van Saddam.

Bron: www.nu.nl

Geen boodschap hebben is ook een boodschap............

Offline Compuart

• Realitynet.nl Administrator
  • SMF rulez!
« Reactie #52 Gepost op: 22-03-2003, 21:28:11 »
De hoeveelheid (onuitgevoerde) resoluties tegen Israel toont twee dingen aan:
1. Amerika is zeker niet objectief als het gaat om welke resolutie wel en welke niet militaire kracht bijgezet moet worden
2. Als Amerika niets doet, steekt niemand een poot uit.

Datzelfde geldt voor Irak. Zonder Amerika was de onderdrukking van Sadam nog decenia lang doorgegaan en waren wapeninspecteurs eens in de zoveel tijd weer netjes het land uitgezet, waarna de VN weer een jaar nodig zou hebben om een nieuwe resolutie aan te nemen. Zonder Amerika was de VN een papier(en) organisatie, een discussieforum.

De vraag is of de motieven van Amerika wel nobel zijn. Daar valt uiteraard over te twisten. Maar bij stabiliteit in het Midden-Oosten, terugdringing van terrorisme, zo weinig mogelijk nucleaire, chemische en biologische wapens in handen van schurken en wereldvrede heeft iedereen belang.

Het wordt bijna een cliché om de olie-belangen aan te wijzen als het motief van deze oorlog. Het lijkt mij stug. Amerika was degene die het olie-embargo voor Irak heeft ingesteld. Bovendien laten Afganistan en Kosovo zien dat het Amerika kennelijk niet altijd om olie te doen is.

Terwijl men in de EU nog elkaars koppen aan het inslaan was over wat te doen met de oorlog in de Balkan, was het Amerika die de oceaan is overgestoken om de stabiliteit daar terug te brengen. De EU had hier moeten zijn, maar Amerika was er en heeft zelfs de grenzen van de NAVO uitgerekt om in Kosovo te hulp te schieten.

Welke motieven Amerika ook heeft, ze vallen toevallig wel samen met die van de duurzame wereldvrede. De motieven van Frankrijk, Rusland en China hebben volgens mij weinig te maken met wereldvrede. Zoals ook door Verdi opgemerkt, de (door vele wetenschappers als uitermate zinloze) kernproeven in Mururowa tonen inderdaad aan dat Frankrijk doof is voor internationale druk. Rusland heeft zeker geen schone handen als het gaat om Tsetjenie en China ziet de door de VN zo hooggehouden mensenrechten als een lachtertje.

Blaast de VS de VN op met deze manier van oorlog voeren? Nee. De resoluties die na de eerste Golfoorlog zijn gemaakt, maken duidelijk dat de wapenstilstand van de eerste slechts voorwaardelijk was. Resolutie 1441 voegt daar nog aan toe dat er serieuze consequenties zijn als er niet voldaan wordt aan de eisen in die resolutie. De VN zou omwille van geloofwaardigheid aan zichzelf verplicht zijn om deze consequenties dan ook daadwerkelijk uit te voeren.

Blaast Frankrijk de VN op met het dreigen met een veto? Ik vind van wel. De veiligheidsraad zou gewoon moeten werken op basis van democratie: meerderheid van stemmen geldt. Met een (dreigende) veto blaas je elke vorm van overleg op. Overigens maakt de VS zich hier net zo schuldig aan.

Tot zover mijn (enigszins gechargeerde) mening. Uiteraard ligt alles genuanceerder. Uiteraard is iedereen slachtoffer van propaganda. Maar objectiviteit bestaat in een deze discussies niet (zie ook mijn signature). Idealen wel. Voor mij komen (ongeacht de Amerikaanse motieven) die idealen wel dichterbij na het aan de kant zetten van Sadam en het openstellen voor democratie in Irak.

« Laatst bewerkt op: 22-03-2003, 21:45:59 door Compuart »
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #53 Gepost op: 23-03-2003, 01:51:56 »
Het feit dat de Vs zo reageert op Irak , waar het dat niet doet tegen bv Frankrijk(Murorowa) of nog beter Israel, geeft al aan van een gekleurde houding.

Binnen de Vn zijn er landen die een Veto hebben, dat veto betekent dat what ever he issue is, er is geen actie vanuit de VN in dat issue.

Helaas denkt de Vs daar anders over en blaast op deze manier dus wel de VN op(mijn mening).

Dat de VS zich verder verre houdt van internationale verhoudingen blijkt ook uit het onlangs geopende strafhof waar zij geen deel van willen uitmaken en waar zij willen pleiten dat daar nooit een amerikaan zal worden berecht.

En de inmenging van de VS in de balkan, zien we echt compleet anders. De eu vergaderde en kwam er niet uit, toen legde de VS druk in de vn schaal en moest er ingegrepen worden(dat dat nodig was moge duidelijk zijn). Maar de enige actie die de VS kent schijnt militair te zijn en dat vind IK ronduit verkeerd.

De nobele amerikanen die voor duurzame wereldvrede strijden, nou ja. je haalt daar Frankrijk aan dat doof is voor de internationale druk omtrent Mururowa(amerika maakte zich er niet eens druk om). china en mensen rechten is een bekend gegeven, Rusland en Tjetsjenie is ook een duidelijk punt, maar wat dacht je van de VS en Korea, Vietnam, of al de andere oorlogen waar ze zijn geweest.

Om maar te zwijgen van hoe ze omgaan met hun eigen volk en met immigratie in het bijzonder. Verder is de Vs ook niet bepaald zuiver met hun inmenging in Israel of in Irak ten tijde van de crisis Irak-Iran.

Het is duidelijk dat Saddam iets doet wat niet kan, maar of dat op deze manier opgeloste moest worden. De grote leiders van de wereld en een groot deel van de wereldbevolking zegt duidelijk nee, maar Bush is doof voor de roep van de mensheid.

Als reeds gezegd. 2 dingen waar ik op hoop, een snel einde aan de oorlog en een herbezinning over internationale verdragen..

Offline Compuart

• Realitynet.nl Administrator
  • SMF rulez!
« Reactie #54 Gepost op: 23-03-2003, 02:28:48 »
Tsja, Amerika is zeker geen heilig boontje. Zal de eerste zijn die dat toegeeft. Ik heb de Amerikanen ook nooit nobel genoemd overigens. Ik ben tegen de doodstraf, voor het internationale strafhof en voor een internationale aanpak van milieuproblemen. Op die gebieden mag Amerika van mij nog wel een draai van 180 graden maken.

Amerika heeft zich wel degelijk druk gemaakt om Mururowa. Ze hebben zelfs onderzoeksgegevens aangeboden die de atoomproeven overbodig zouden maken.

12 jaar lang zijn andere oplossingen dan militaire geprobeerd. De wapeninspecteurs zijn vanaf het begin dankzij Amerika er gekomen. Het heeft allemaal niet gewerkt. Ik vind het onjuist om na 12 jaar te concluderen dat het enige middel dat Amerika kent, het militaire middel is.

Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #55 Gepost op: 23-03-2003, 10:14:35 »
als ik zeg dat ik tegen deze oorlog ben, wil het natuurlijk niet zeggen dat ik pro-saddam ben. ik vraag me alleen af of er met al de technologieen van deze tijd (ze kunnen met de satteliet bekijken wat je op je brood hebt) er geen andere oplosiing is om die man even stilletjes van de aardbodem te laten verdwijnen. zou niet de eerste keer zijn dat de geheime diensten zoiets zouden doen, en naar mijn idee veel prettiger dan al dat machtsvertoon met al die wapens. laten ze dat geld (1 miljoen per mohawk) beter besteden...

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #56 Gepost op: 23-03-2003, 10:46:21 »
ach wat is 1 miljoen per tomahawk.. als je dat afzet tegen de kosten van eenw erkende ziektekostenverzekeringssysteem, of een werkend sociaal vangnet voor mensen die niet kunnen werken???

Mururowa, ik zeg niet dat de Vs niks deed, maar over militaire intereventie is nooit gesproken toen, ook niet toen india en pakistan lekker bezig waren.

Nu wel omdat Kuwait in het gevaar zit.Ik zeg hiermee niet dat je Irak gewoon moet laten doorgaan met zijn praktijken, maar om ze aan te vallen omdat ze massa vernietigingswapens hebben is wat vreemd. VS heeft die nl zelf ook, rusland, China en hoogstwaarschijnlijk Cuba ook, misschien nog wel veel meer landen in deze wereld.  Maar die vallen ze ook niet aan.

Gaat het dan om de agressieve dictator, nou nee hoe neemt men anders het regime van Spanje een paar decennia terug, of Cuba nu of roemenie een paar decennia terug.  Deed de VS toen iets om daar orde te komen handhaven.

Je kunt mij niet wijsmaken dat deze oorlog  tegen het terrorisme, de massavernietiginswapens of de dictatoriele overheersing gaat. Deze oorlog is bedoeld om de verhoudingen in het Midden-oostebn te verleggen in het voordeel van die landen waarmee de Vs een bondgenootschap heeft (israel en Kuwait) en dat de olie daar voor iets tussen zit lijkt me duidelijk.

En cb als we Saddam liquideren staat er wel een nieuwe op, helaas. Van mij mogen ze een ker een sniper op het witte huis laten richten. Misschien dat we dan weer een Pindaboer aan de macht krijgen, die wel weet wat vrede is en hoe je het schrijft.

En ja ik weet dat mijn uitspraken erg zwart-wit zijn

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #57 Gepost op: 23-03-2003, 10:52:32 »
om je heel eerlijk te zeggen heb ik het helemaal gehad met al die "mannetjes" die de wereld willen regeren. en dat zal best een domme opmerking zijn, maar so be it...

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #58 Gepost op: 23-03-2003, 10:59:07 »
Nee is een prima opmerking, alleen wat wil je dan???   Power to the people, communisme, absolute monarchen???

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #59 Gepost op: 23-03-2003, 11:00:29 »
misschien wat meer moeders..........  :-\