eh optie optie, er is toch geheel niet naar een optie gevraagd...
Je bedoelt dat we echt hier even gaan nadenken hoe er vrede kan zijn op deze aardbol..(ging er vanuit dat dat een een retorische vraag was)
Waarom kunnen zouden wij hier niet kunnen nadenken...?
Mijn vraag was niet retorisch bedoeld, maar juist heel concreet.
We hebben een probleem: in Irak heerst geen vrede, Saddam komt de VN resoluties niet na en hij vormt hoogstwaarschijnlijk ook een bedreiging voor de wereldvrede. Wat is de oplossing voor dit probleem? (heel concreet)
Ik denk zelf dat militair ingrijpen de minst slechte oplossing is. Maar ik ben erg benieuwd of jullie een betere oplossing hebben. We discussiëren om tot nieuwe inzichten te komen en daar wijzer van te worden.
(Misschien hebben jullie veel betere oplossingen waardoor ik erachter zou kunnen komen dat mijn standpunt van nu niet de juiste is. Dit maakt een discussie veeeel interessanter dan alleen maar roepen: "Ik ben voor!" of "Oorlog kan niet!" Daar wordt je niet wijzer van.)
Daar is mijn antwoord niet op niks doen en achterover leunen hoor.. het enige antwoord wat daarop te geven is, is respect voor de medemens en zijn anders zijn en respect voor zijn handelen...
Erg interessant. Maar bedoel je daarmee dat we respect moeten hebben voor Saddam?
Ok, maar daar los het het probleem nog niet mee op.
Ik vind "respect hebben" eigenlijk toch hetzelfde als "niets doen", want er gebeurt niets. Je hakt geen knopen door en blijft met het probleem zitten.
Dat over dat dictatoriel bewind omverwerpen was echt bedoeld als reden van Bush om iraq aan te vallen en aan te geven hoe hypocriet dat eigenlijk, in mijn ogen, is.
Ja, op sommige punten is de VS hypocriet. En ja, ze hebben een eigen belang. Maar betekent dat, dat de optie militair ingrijpen sowieso afvalt? Je moet kijken naar het probleem, alle opties op een rij zetten en de beste(minst slechte) nemen en uitvoeren.
Wanneer is een leider van een land een dictator??/ (nog zon retorische vraag)(duizenden zo niet miljoenen mensen in de VS willen niet leven onder Bush, waarin wijkt dat af van wat er in iraq aan de hand is).
De VS is wel een democratie.
Waarom bepalen wij, westerlingen, wat de rest van de wereld wel en niet mag doen?? (alweer retorisch)..
Niet alleen wij westerlingen. Er zijn met zoveel mogelijk landen samen allerlei verdragen opgesteld. Rechten van de mens, oorlogsverdragen etc. Verreweg de meerderheid van de wereld heeft daarin bepaald wat kan en mag. Bommen gooien op je eigen bevolking en het onderdrukken van mensen staat daar niet in.
Ik zeg altijd maar het volgende is een bosjes man in de rimboe van oppervolta ongelukkig omdat ie geen levis 501 kan dragen, zijn eten niet in een magnetron kan gooien en geen kroket uit de muur kan eten. Nee want hij heeft van al deze zaken geen weet, totdat hij verpest wordt door onze welvaart en consumptiemaatschappij.
Die bosjesman wordt niet onderdrukt. Hij kan zeggen wat hij wil. Gaan en staan waar hij maar wil. En hij hoeft niet te vrezen voor zijn leven. dat geldt allemaal niet voor de burgers in Irak.
dus laten we in VREDEsnaam Respect hebben voor iedereen die naast je staat, zelfs (of misschien wel juist) als ie anders is dan jij.
Ik blijf er bij dat je niet iedereen moet respecteren. Mensen als Hitler en Saddam verdienen geen respect.
Dus mijn vraag blijft: welke opties/oplossingen zijn er mogelijk?
We hebben nu:
- Niets doen
- Saddam laten afmaken door geheime dienst
- Respect tonen
- Militair ingrijpen