Het is helaas wel zo dat de 'mensenrechten' zoals wij die hier kennen ook cultuurgebonden zijn.
Heel wat bevolkingen van derdewereldlanden zijn absoluut niet gediend met onze godsdienstvrijheid. Zij vinden dat bijzonder chokerend.
Amnesty Internationaal heeft 20 jaar geleden heel wat communicatie-problemen met 'regimes' gekend omdat zij toen vanuit onze westerse optiek een beeld gingen opdringen aan derde wereldlanden.
Als ik zeg 'toen' is het omdat ik niet weet hoe die problematiek nu aan de orde is binnen A.I. Overigens ben ik daar trouw lid van.
En niets is wat het lijkt. Ik ken hier in Brussel een marokaanse studente uit Kenitra, die hier niet woont maar alleen maar komt studeren. Wel, zij leert mij heel wat bij over Marokka en ik bleek vol vooroordelen te zitten. En ik ben toch niet echt een VlaamsBlok stemmer.
Wat blijkt: de marokkanen die in België zijn komen wonen, komen uit een arm, onderontwikkeld en conservatief gebied in Marokko.
Zijzelf is wel islamiet gelovig, maar ze denk er niet aan een hoofddoek te dragen en gaat regelmatig in discussie met meisjes die dat wel doen.
Maar ze zal dan bijvoorbeeld niet alleen over straat lopen, tenzij dat echt moet, want dat hoort gewoon niet in haar cultuur. Als ik haar ergens in de stad oppik, zal ze altijd binnen staan te wachten, nooit buiten. Voor de rest schuwt ze geen onderwerp: prostitutie, drugs, aids, voorbehoedsmiddelen, ze heeft over alles een moderne mening.
Kortom: wat je niet kent, moet je met schroom benaderen. Er bestaat een Mongoolse stam waar het 'not done' is om smakelijk te lachen. Als zij dus een grap vertellen, vertrekken ze geen spier op hun gezicht, maar slaan ze met hun handen op de tafel... lachwekkend natuurlijk. Maar voor hen (hun?) zij wij de rare apen.
Terug naar Irak. Wat had er dan moeten gebeuren ? Want dat is de vraag.
De bevolking had van ons de middelen moeten krijgen om bij hun (hen?) orde op zaken te stellen, zelfs als dat wapens betekent. Maar ook dit is theorie, want wie gaat er bepalen op basis van welke normen wie er ginds juist in zijn schoenen staat ?
De VN ? Het is idd een zwakke organisatie, maar door wiens fout ? Wie is er op de hoogte hier van het budget van de VN en welke landen wel/niet hun gedeelte van de kosten betalen ? En ja, we komen weer bij de VS terecht die al jaar en dag hun bijdrage aan de VN NIET betalen. Dat was al zo van voor het bewind van Clinton. Als je wilt dat er iets niet werkt, geef je het geen geld.
Het is natuurlijk te eenvoudig uitgelegd, maar wat gebeurt er. De VS geven aan de VN niet de financiële middelen die het nodig heeft, en gaan dan roepen dat als zij de vuiligheid niet opruimen niemand het zal doen. Makkelijk.