Bedankt voor de opheldering!
Wat ik bedoelde was dat de mol in zijn opdracht de boel te saboteren een vrije taak heeft en daarbij ook verbonden met mensen kan sluiten.
Dat ben ik op zich ook met je eens. Mollen hebben ook pactjes gesloten en moeten zich in principe niet onderscheidend van kandidaten gedragen uiteraard, anders is hun cover wel erg snel weg, logischerwijze. Dit hebben we in het verleden ook herhaaldelijk zien gebeuren.
Het geven van een joker of informatie over zijn haar verdachte kan daar een onderdeel van het spel zijn. Het gaat erom wie vertrouw je en wie niet(vertrouwen winnen) Dat Patrick meerdere jokers aan Art heeft gegeven zou als hij een kandidaat was echte vriendschap kunnen betekenen (Frits en Erik) wanneer hij de mol blijkt te zijn dan zou het kunnen dat hij de jokers geeft, maar hij bevoordeelt Art wel hiermee in de hoop hem op een ander spoorn te zetten.
Tja. Maar waarom dan Art wel en andere mensen niet?
Mijn 'point of contention' erbij is een beetje het volgende:
1. Hij moest al een joker afstaan aan Art, dat was nu eenmaal de afspraak bij de vrijstellingsroute. Die afspraak naleven zou volkomen logisch zijn, daar zou vertrouwen mee gewonnen zijn zonder dat het in het oog liep.
2. Patrick besluit dan een tweede joker te geven. Uiteraard waren zijn jokers slechts geldig voor afl 2, dus ook als ('hij overschat zichzelf nogal eens') kandidaat zou dit wel kunnen. Maar begrijpelijkerwijze wordt Art (zoals de waard is..) hierdoor achterdochtig en gaat Patrick juist verdenken. Het tegenovergestelde van wat het doel dus zou zijn geweest.
3. Vervolgens is Art de enige met wie Patrick deelt dat ze ook wel eens geld weg konden gooien (i.e. potentiele molsactie). Art is daardoor al vele malen alerter op Patrick dan bijvoorbeeld Pepijn of Anna zouden zijn..
4. In afl 6 schuift (door datzelfde 'pactje') Patrick als mol wederom 3 jokers richting Art. Omdat ze nu eenmaal dat afgesproken hebben.
Kijken we naar Yvon Jaspers bijv (ok toen waren er geen jokers maar was er wel een pact), die probeerde hard van dat pact af te komen. Ook met Elise en Jon hielden die pacten niet lang stand omdat het je anders als mol een blok aan je been wordt (letterlijk de woorden van Yvon).
Hier wordt het niet alleen in stand gehouden door Patrick het wordt zelfs gevoed tijdens de jeepopdracht door zijn voorstel (dat kwam echt van hem!). Dus zelfs al is het zo dat Art hem als eerste benaderd heeft, dan is het nog steeds zo dat Patrick hier niet van af wil komen maar dit voedt ('Dat was toch onze afspraak?').
Dat laatste zou ik dus een behoorlijke verschuiving van de rol van de mol vinden, met name omdat we dan gewoon van nu af aan niet meer weten hoe de mol zijn of haar jokers wil gaan inzetten.
Ook als je zegt dat het is om Art als bliksemafleider in het spel te houden zou ik dat wat dubieus vinden want waarom zou Pepijn niet als bliksemafleider fungeren (die deed dat evengoed zo niet beter imho
).
Nu alles een dagje bezinkt merk ik dat ik het gewoon vooral met de hele gang van zaken in aflevering 7 niet eens ben vwb het 'jokerspel'. Zo laat en zo onevenredig - en daarin heeft de mol dan overmijdelijk een rol gespeeld.
Niets ten nadele van Patrick op zich maar ik word er niet echt blij van.