Bij het herbekijken vond ik deze zin in het begin erg frappant. "Art en Patrick lijken overal schijnbaar moeiteloos door te laveren." (heeft te maken met zeilen, één van Arts hobby’s terwijl hij in het theater net opschreef dat hij geen hobby’s had.) Wind komt ook altijd terug, meestal gekoppeld aan Art.
Dit terzijde, Patrick was toch echt wel de grootste stoorfactor in de groep. Tesamen met Karin en Mr. Kunst, die kunnen natuurlijk nooit achterblijven.
Patrick zag de vuurtoren helemaal niet, Karin ziet de vuurtoren, blijft ernaar kijken maar zag het nummer niet. En Soundos bleef maar kijken door de verrekijker, ook toen Karin en Patrick druk bezig waren met het nummer uit te beelden. Eigenlijk hebben ze alledrie wel iets fout gedaan.
Karin kwam wel weer met een paar goede ideeën naast Patrick idee van in het zand te schrijven (wuiven en voorwerpen/dingen op het strand plaatsen, met het cijfer meelopen). Je kan het natuurlijk ook anders interpreteren en zeggen dat ze het nodeloos moeilijk wou maken maar ik denk echt dat ze naar een oplossing zocht. In wezen zijn het dus telkens positieve acties die ze uitvoert.
Patrick wou dan weer als eerste in het zand schrijven, maar volgens mij deed hij dat eerder omdat hij in de mening was dat ze het zo nooit zouden raden. Daarom ging hij misschien telkens ook zo snel mee met Karin wanneer die weer met iets nieuws op de proppen kwam. Hij gaf dus nogal snel op en zaait zo verwarring door op verschillende manieren de cijfers uit te beelden. Wat pijnlijk (om het met Karins woorden te zeggen) is voor de Mol, is dat misschien wel zijn idee het beste werd bevonden door Art en Anna.
Art viel me op doordat hij weer een heleboel vragen stelde alvorens tot actie over te gaan. “Wat zijn ze aan ’t doen?", "Weet je zeker dat het 3 is? "zeker?" wanneer Soundos het antwoord Magma geeft. "Is dat niet een dozijn dozijn? Is dat niet 12"
en deze quote: "Vroeger hebben mensen gedacht dat dit de hel was, begreep ik. Ik kan het me heel goed voorstellen, het zag er onheilspellend uit; rook, stenen, stank van zwavel, d’er vlogen gieren rond, niks groens, niks lieflijks, allemaal ruw en eng en allemaal onheilspellend."
Weeral haalt hij dat onheilspellende karakter aan van de omgeving, remember ünheimisch .. en doet me denken aan die theorie van Sissyphos en Tartaros die ik op dit forum heb gelezen. Komt daarbij dat het soms lijkt alsof hij zelf geketend rondloopt met zijn polsband en uurwerk om. Misschien verwijst hij wel naar zichzelf als Sissyphos op Tartaros?
Patrick, Art en Karin zijn de drie die alles in het honderd laten lopen. Zij zijn degenen die foute dingen roepen, maar ze reiken alledrie ook een goed antwoord aan waardoor ze onrechtstreeks geld in de pot brengen.
Karin: Emma, Patrick: 1600, Art: Costa Rica, Soundos: Magma
Enkel dat antwoord van Patrick wordt omgedraaid in het antwoord van Art, 1679. Dat komt waarschijnlijk door Patrick zelf en kan een subtiele molactie zijn. Soundos' antwoord Magma wordt echter ook niet verzilverd door Karin.
Nog meer opvallende acties van Pat & Art:
Art: "Is dat niet een dozijn dozijn? Is dat niet 12"
Patrick: "Vul maar wat in. Ga maar naar een andere deur." Anna en Soundos kijken raar op, en volgens mij is dat het moment waar Anna en Soundos zich allebei verraden als kandidaat. Karin blijft er ongelofelijk kalm bij. Maar Patrick doet niet eens moeite en laat Art vertrekken terwijl ze niet eens iets hebben ingevoerd. En dat herhaalt hij als hij zelf aan de beurt is. "Jongens, ik heb nog geen code, misschien duurt het lang maar misschien moet ik dan niet doorlopen?"
Art: "Patrick we hebben het antwoord fout dus je kan naar de volgende deur."
Patrick doet niks, blijft staan.
Anna: "Hij stond op een ander kanaal opeens."
Art: "nee ik heb enkel aan het volume gedraaid."
Bij code Marsman krijgt Patrick code 551, Hij loopt door terwijl hij geld had kunnen pakken en zegt "die code is niet goed, die code is niet goed." (weer last van dubbele spraakverwarring) en loopt recht in hun armen.
Verder nog een paar opvallende uitspraken van Art:
"Die twee haaien hangen hier om me heen", haaien kwam terug als antwoord in de test bij de vraag waar de mol bang voor is. Art had geen borstcrawlbrevet, misschien is hij ook wel bang voor haaien gezien hij geloof ik zeilt in zijn vrije tijd.
Daarbij zegt hij ook nog eens dit. "Het was zo gênant. Ik kan er niet bij hoe verschrikkelijk gênant dit was. Het was echt om je kapot te schamen. Het was echt een kansloze missie." Eigenlijk is er hier dus sprake van sisyfusarbeid. haha
Het is duidelijk dat het één van de drie musketiers, Patrick, Art en Karin moet zijn. Maar denk eerder één van die eersten. Ze doen gewoon veel te veel fout. Soundos mag echt winnen want de anderen hebben ons veel te veel voor de gek gehouden.