Wie is de Mol? Art of Patrick?Molduel tussen de hoofdverdachte van wieisdemol.nl en de hoofdverdachte van wieisdemol.com.1.1 kippenbus We zien Art als tweede de bus instappen en Patrick als achtste. Aan geen van de twee stelt Pieter Jan een individuele vraag.
1.2 vuurwerk Art en Soundos vormen een duo verzenders. Art vuurt twee groene vuurpijlen af in plaats van één. Patrick past het plan van Horace (groepje letters per kleur, aantal keer kleur laten zien om letter in het groepje aan te duiden) wat aan: in plaats van de kleur een aantal keer laten zien om de letter in het groepje aan te duiden, de kleur laten zien die voor deze positie in het groepje staat. (Hier kun je een molactie in zien. Zie
deze post van Erik Leppen.) Patrick: "Horace, wij moeten ontvangen." Horace: "Wij begrijpen het helemaal." Hanna: "Dan moet je dus niet samen." Patrick gaat bij de ontvangers met Hanna, Jan en Karin. Zijn rol bij de ontvangers is onduidelijk. "Ik werd overvallen door de adrenaline. (..) Ik kon ook niks meer doen eigenlijk, ik was gewoon paralysed een beetje." De ontvangers kiezen een verkeerde envelop.
1.3 vrijstellingsroute Art loopt als zesde de vrijstellingsroute. Hij volgt Jans advies op en pakt vijf jokers. Art wil dat Patrick vier jokers pakt en er één aan hem geeft. Dit doet Patrick. Patrick vertelt dat niemand geld heeft gepakt en alle jokers (en vrijstellingen) op zijn. Toch vertrouwt Soundos hem niet en loopt ze na Patrick door tot het laatste lege mandje. Art en Patrick pakken allebei geen geld. Patrick zegt tegen de groep dat hij heeft doorgegeven dat de kandidaten na hem 1000 en 3000 euro moeten pakken, terwijl er twee keer 3000 ligt.
2.1 theater Vijf van de tien kandidaten herkennen het stukje van Art. Dit levert geen 250 euro op. We horen: "Ik ben energiek, jong van geest, en houd van topografie. Het zuiden, noorden, westen of oosten, overal voel ik me meestal wel thuis. Structuur, daar houd ik niet zo van. En oh ja, ik ben jaloers op mensen met hobby's, al was het maar omdat ze zo handig zijn om jezelf te omschrijven." Vier van de tien kandidaten herkennen het stukje van Patrick. Dit levert geen 250 euro op. We horen: "Gedachten en krachten sturen mij bij. Niet zweverig, maar geaard en krachtig. (..) En met mij kun je lachen. Ik heb humor, althans, dat probeer ik." (In de promo voor aflevering 2 aan het eind van aflevering 1 horen we nog het zinnetje: "Ik probeer altijd tomeloos positief te zijn.")
Art en Patrick hebben afgesproken om elkaar verdacht te maken, om de verdenkingen van Karin af te halen. Art grijpt na de opdracht in het theater zijn kans en richt de aandacht op Patrick.
2.2 boobytraps Art en Jan gaan samen als laatsten, zoals ze met Pepijn hadden afgesproken. Volgens Art had Pepijn beslist dat Jan 1500 euro mee zou nemen en Art 1000 euro. Art vooraf tegen Jan: "Maar het is natuurlijk eigenlijk niet handig om samen te gaan hè." We zien Art een stuk rennen en dan afgeschoten worden. De 1000 euro die Art bij zich draagt gaan verloren. Patrick gaat als tweede het boobytrapparcours in. Hij wordt al snel uitgeschakeld door een mijn en komt minder ver dan de kandidaat (Karin) voor hem.
2.3 levend stilleven Art is als zesde aan de beurt met de tussenstand op 200 euro. Het verschil dat hij noemt is fout. De tussenstand gaat terug naar 0 euro. Art: "De man van de ijscokar stond de eerste keer de krant te lezen en de tweede keer niet." Patrick is als tweede aan de beurt met de tussenstand op 200 euro. Hij weet een verschil te noemen en brengt de tussenstand op 400 euro. Patrick: "De politieagent van rechts stond een stuk naar voren, stond achter de lezende vrouw in plaats van aan de andere kant van het pad."