Uiteindelijk is het antwoord op de vraag voor mij heel simpel, denk ik. Er zijn 2 dingen die een mol m.i. niet mag doen wat dit betreft:
1) Een bepaalde kandidaat, buiten de opdrachten om, 'zomaar' een joker/topito/vrijstelling of ander voordeel toespelen, waardoor de kans dat die kandidaat de ronde overleeft groter wordt. Wat er tijdens opdrachten gebeurt is gewoon deel van het spel, net als deelnemen aan de handel in jokers/topito's die er toch al plaatsvindt. Ik vind dat de mol wat dat laatste betreft trouwens wel terughoudend moet zijn met het nemen van initiatief daartoe.
2) Een bepaalde kandidaat uit zichzelf informatie 'met voorkennis' doorspelen voor de test, zeker als hij weet dat die kandidaat hem toch al verdenkt. Dus als de mol weet dat er in de komende test een vraag zit over de naam van z'n opa, die naam uit zichzelf nog even vertellen aan een kandidaat die hij graag verder ziet komen.
n.b. Van het laatste zijn nooit aanwijzingen geweest en is ook moeilijk aan te tonen, maar ik zet hem er toch maar even bij.
Verder is het aan de kandidaten zelf hoeveel jokers e.d. ze verzamelen en hoeveel informatie ze van iedereen te weten krijgen. Dat is het spel, waar de mol gewoon aan meedoet, omdat die toch gewoon ook de kandidaat uit moet hangen.