Ik heb echt genoten van de finale aflevering! 't was een mooie afsluiter van een ongelofelijk boeiende editie. Dat is vind ik vooral de verdienste van de hele groep, stuk voor stuk ontzettend toffe kandidaten.
Mijn persoonlijke Molfavoriet is het niet geworden. Het is dus Patrick. Daar kan ik perfect mee leven, want stiekem wist ik zelf ook wel dat hij het was. Al blijf je toch altijd hopen op je eigen keuze. Patrick stond wel altijd als nr. 2 genoteerd op mijn Mol-lijstje. Ja, dan wordt het moeilijk natuurlijk om af te stappen van je nr. 1 verdachte.
De eindfase met die flashback vond ik heel goed gevonden, al miste ik dit keer dan weer de droge ontknoping in de kerk. Wat een verademing want er werd eindelijk eens iets anders en creatievers gedaan dan dat droge meedelen van de nieuwe Mol ... een combinatie van de twee was misschien nog beter geweest. De reacties van de kandidaten, vooral dan Miryanna en Pepijn, waren hilarisch om te zien.
Patrick vind ik een fatsoenlijke, vrij aannemelijke Mol. Hij heeft het goed gedaan, maar had het misschien nog wel beter kunnen doen. Maar daar kan hijzelf absoluut niks aan doen. De groep − en Art − was hem helaas vaak te slim af. Het is zoals hij zelf heeft uitgelegd. Eens de groepsdynamiek is gestart wordt het heel lastig voor de Mol om nog zware sabotage te plegen. Misschien had ik net nog wat meer Molacties verwacht, al heb ik hartelijk moeten lachen om zijn acties in het verlaten ziekenhuis, open en bloot Mollen met risico. Deed me denken aan Yvon met haar Nyoman. Zo'n acties mogen er meer inzitten, waarmee de Mol de hele boel belazert.
Het enige aspect waar ik me niet zo goed bij voel, is het winnen van de vrijstelling. Dat vond ik ten eerste niet echt eerlijk. En Art zei het gisteren nog, toen werd duidelijk dat dát een andere Patrick was dan voorheen. Agressief en bijna maniakaal. Dat kon misschien net iets anders. Dit terzijde was het wel weer een ander soort Mol, blijkbaar noemen ze hem de knuffelmol?, een wat socialer geëvolueerde soortgenoot van de vorige Mollen. Dat vond ik misschien wel het leukste aspect van zijn rol, dat hij door iedereen als vriend werd beschouwd, bij sommigen zelfs als vertrouwenspersoon.
Ben vooral opgetogen dat Art er toch nog zo goed is uitgekomen. Waauw, de winnaar! En hij is in mijn ogen de verdiende winnaar. Alleen al om het feit dat hij de Mol vaak, bedoeld of onbedoeld, het vuur aan de schenen heeft gelegd. Patrick wist soms echt niet meer waar hij het had, zo opgejaagd voelde hij zich. Een betere winnaar kan je je bijna niet wensen.
En die 3000 euro die uit de pot gaat zie ik eerder als een soort straf voor Art voor al die molstreken waarmee hij ons zand in de ogen strooide. Ergens verdiende hij dat wel. Hoe dan ook, hij had nooit gewonnen als hij het niet zo slim had gespeeld. Een supersterke speler die eerst denkt en dan zegt. Chapeau dus.
Jammer dat het nu écht gedaan is, al ben ik wel toe aan een paar weken rust, en vakantie van mijn computer.