Mijn eerste reactie nadat bekend was dat Patrick de mol was:
Qua montage prachtig weggezet, met dat terugspoelen naar het moment dat de mol in de bus zat. Terug naar het begin! Met een kloppend hart was ik verbijsterd. Ik zag alle kandidaten in de bus voorbij komen, zag Art en wist, Patrick moet nog komen als Mol. Patrick was eigenlijk mijn mol niet. Ik had voor de finale Art verwacht als mol.
Patrick heeft zijn vertrouwen goed misbruikt, zoals bij de vuurwerkopdracht, of goed ingeschat of hij moest saboteren voor een mislukte afloop.
Wat ik zonde vind bij deze aflevering is dat alles er zo doorheen gejaagd wordt. Heel graag zou ik zien en weten hoe de mol handelt tijdens de opdracht. Waar hij iets toegeeft om veel meer weg te nemen, op welk moment hij toeslaat, misleidt, wat hij vooraf al wist en wat hij ter plekke moest saboteren, etc etc. Tijdens alle opdrachten denk ik gelijk, hoe zou ik er als kandidaat instaan en hoe als mol, waar zou ik toeslaan, hoe, etc.
Nu is zo dat je hoort: bij die opdracht stop ik een kokertje in mijn broek, daar ging het toch al fout, daar liet ik het maar lopen, hier een leugentje. Per opdracht lijkt er dan steeds een lullig excuus te zijn en that's it. Dan zou ik het vet vinden dat ze een specifieke opdracht eruit pakken waarbij de meesterzetten van de geslepen mol te zien zijn. Patrick de mol op zijn best. Dat mis ik nu.
Voor mijn gevoel mis ik een opdracht waar Patrick echt de hele pot plundert. Hij noemde George om het weghalen van geld. George die regelmatig geld weggooide en 15.000 euro uit de pot jatte. Patrick stopt een paar honderd euro in zijn zak. Toch iets minder overtuigend. Het moet toch heerlijk zijn om in je eentje onvindbaar heel veel geld uit de pot te halen. Heeft Patrick dat gedaan? Nee, denk ik niet.
Het geven van de jokers aan Art vond ik wel slimme zet van Patrick. Uiteindelijk is het het doel van de mol om de rest uit de weg te ruimen en nu hield hij zijn bliksemafleider aan boord. Vind ik goed te verdedigen.
En eigenlijk vind ik de rol van Art heel cool. Net als Patrick Martens in seizoen 8 (met het stelen van topito's) schuwt hij geen enkel middel om zichzelf in het spel te houden. Niet beetje laf mollen (a la Hanna), maar anderen misleiden, uit het spel werken, zichzelf verdacht maken, anderen uittesten en uiteindelijk (belangrijk!) zijn kaarten aan de borst houden (daar geen veel andere kandidaten denk ik de fout in). Hulde aan Art!