Interessant om over na te denken, of je de test zou willen veranderen en vraag 20 zwaarder wil laten meetellen. Vooralsnog denk ik van niet, omdat het juist zo goed werkt omdat de test is zoals 'ie is.
Ik zal het proberen te onderbouwen.
Ik denk dat het nu juist goed werkt, omdat het voor de kandidaten altijd heel moeilijk in te schatten is hóe goed ze de test eigenlijk gemaakt hebben. En dat komt omdat er redelijk veel vragen tussen zitten die je per ongeluk goed of per ongeluk fout kunt hebben. Dat maakt dat de kandidaten tot op het laatst vertwijfeld kunnen zijn over of ze op de goede mol zitten. En dat maakt het programma m.i. spannender.
Daarbij denk ik dat de vorm die de test nu heeft, an sich al betekent dat sommige vragen sterker wegen dan andere.
Bijvoorbeeld:
Vraag 1: Zat de mol in groep A of groep B?
Vraag 2: Wie is de mol?
De kans dat je vraag 1 goed hebt is groter (stel voor het gemak maar even dat beide groepen even groot waren). De kans dat anderen deze vraag goed hebben is dus ook groter. Dat maakt dat vraag 2, die je alleen goed hebt als je ook echt op de goede mol zit, in feite al zwaarder weegt.
Het is mijn indruk dat er in elke test wel een paar vragen zitten die je alleen goed hebt als je ook echt op de goede mol zit. Dat kunnen namelijk ook dingen zijn als:
- Bij wie sliep de mol op een kamer?
- Hoe heet de moeder van de mol? (<- er even van uitgaand dat die niet hetzelfde is van 2 kandidaten)
- In welk jaar is de Mol geboren? (<- als die uniek is voor iedereen)
enz.
Het daadwerkelijk weten wie de mol is, levert als het goed is dus sowieso al een behoorlijk voordeel op, omdat de kans dat anderen deze vragen fout hebben relatief groot is.
Ja, OF je moet zeggen dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt wat je allemaal van de mol weet, als je maar weet wie het is. Maar dan maak je er weer een ander programma van, want de opdracht die de kandidaten krijgen is wel degelijk om zoveel mogelijk informatie over de mol te verzamelen. Anders kun je eigenlijk de hele test wel beperken tot die ene vraag "Wie is de mol?", maar ik denk niet dat het daar echt spannender door wordt.