Ik zou het mooi vinden als er weer eens af en toe nachtelijke opdrachten waren. Zoals het bijhouden van de tijd met een zandloper destijds. Of toen ze op een eiland in tentjes zaten, was er toen niet ook een opdracht? Of opdracht van de dromers met de virtualrealitybrilletjes, maar dan dus een hele nacht
waarbij iedereen in het brilletje een gedeelte krijgt te zien van specifieke informatie die samen een hint vormen die leidt naar een plaats waar geld ligt ofzoiets.
Verder vind ik best dat ze iets mogen doen á la de bomenopdracht, maar dan wat eerder in de serie, als nog niet iedereen dezelfde persoon verdenkt. Dan wordt zo'n opdracht veel interessanter. Het probleem met de bomenopdracht van serie 11 vond ik eigenlijk dat het allemaal om Patrick leek te draaien. Én dat de groep gesplitst was. In die opdracht was het leuker geweest als kandidaten meer invloed konden uitoefenen op wie wat zou doen, en dat kon niet echt zodra ze uit elkaar waren.
Of opdrachten die voor de ander geheim zijn. Zoals in serie 7 dat ze door een museum moesten en iedereen een opdracht kreeg die voor de andere kandidaten geheim waren. Idem met het diner.
Wat erg leuk is aan seizoen 3 waren die enveloppen die ze niet mochten openen. Een beetje spelen met dat soort psychologische spelletjes met de kandidaten kan ook spannend zijn.
Afgelopen series waren de meeste opdrachten met de hele groep.
Dat vind ik eigenlijk juist een pluspunt. Ten eerste krijgen dan meer mensen de kans de mol aan het werk te zien. Ten tweede krijgen de kandidaten zelf wat meer een verdelende rol (denk boobytrapopdracht, de voorstelling, de polaroid-opdracht, de jeep-opdracht). Er zijn wel groepjes, maar die worden pas gevormd als duidelijk is hoe de opdracht in elkaar zit. Juist dat verdelen in kleine groepjes vind ik zelf dat je niet te vaak moet doen.
Maar goed. Verder qua opdrachten even niet zo veel ideeën...