Na een tijdje geen opdracht meer te hebben bedacht (mede door drukke studieperiode) hier weer een nieuw uitgewerkt opdracht idee
Deze opdracht begint met de volgende situatie:
De kandidaten krijgen voor nog voor zij aan de opdracht beginnen de mogelijkheid om gratis en voor niets voor het vraagteken te kiezen. Als er niet kan worden gekozen krijgen zij een voorstel om de inhoud van het vraagteken te kopen voor 500 euro, om daarna een besluit te nemen.
De inhoud van het eerste vraagteken is dat de groep 8 jokers krijgt, die verdeeld moeten worden over de groep. Echter moeten zij, wanneer zij voor het vraagteken kiezen, een spel spelen om deze jokers te verdienen. (met de mogelijkheid om er meer te kopen, het aantal te verdubbelen, te halveren en er zelfs mee te gokken, kan dus een heel duur spelletje worden.)
Mochten de kandidaten niet voor het eerste vraagteken kiezen, wordt eerst de inhoud aan de kandidaten verklapt. (dit voor het psychologische effect)
Hierna wordt de echte opdracht uitgelegd.
De opdracht is als volgt: De kandidaten moeten op zoek gaan naar 10 geldzakjes, 10 dingen op internet, 10 bepaalde checkpoints of wat dan ook(keuze is aan de spelleiders)
De dingen die gevonden worden hebben elk een waarde van 150 euro per stuk.
Maar dan is er een addertje onder het gras, wat er namelijk niet aan de kandidaten is verteld is dat zij beginnen op -750 euro. Wanneer er minder dan 5 objecten worden gevonden gaat er de waarde waar de teller van deze opdracht op staat, x 2 eraf. Bijvoorbeeld: 2 gevonden objecten = -450 euro, dat x 2 = 900 euro UIT de pot)
Elk zakje dat wordt gevonden brengt de teller dichterbij 0 euro. De grens van 0 euro wordt behaald gebeurd bij het 5e zakje/dingen op internet/checkpoints.
Hier wordt de tijd stopgezet en krijgen de kandidaten wederom een keuzemoment voorgeschoteld. Afhankelijk van het spelverloop (worden de zakjes/dingen op internet/checkpoints snel gevonden, of juist niet?) wordt er een dilemma voorgelegd aan de kandidaten. Ze kunnen voor een nieuw vraagteken gaan en dan wordt het spel gestopt. Zij verliezen dus geen geld, en er komt ook geen geld in de pot.
Of toch niet.. Dit maal is het kiezen of delen. Als ze besluiten te stoppen verdienen de kandidaten niks, maar wordt er wederom weer een spel gespeeld om het tweede vraagteken. (het tweede vraagteken is een vrijstelling voor één persoon uit de groep)
Wanneer de groep niet kan kiezen wordt er aangeboden om de inhoud van het vraagteken te kopen voor de zojuist verdiende 750 euro. Er wordt hun wel verteld dat dit vraagteken meer waarde heeft dan het eerste vraagteken (dit om hen nog meer te laten twijfelen over stoppen of doorgaan)
Wat ze ook kunnen doen is voor het overige geld EN het derde vraagteken gaan. Zodra de groep besluit door te gaan wordt hen, wederom voor het psychologische effect verteld dat er met het tweede vraagteken een vrijstelling was te verdienen.
Wanneer de kandidaten doorspelen is er dus 5 x 150 euro = 750 euro te verdienen.
Als het hun lukt binnen de tijd ALLE 5 de overige zakjes/dingen op internet/checkpoints te vinden ontvangen zij het derde vraagteken helemaal gratis(de supervrijstelling) en wordt de 750 euro verdubbeld naar 1500 euro.
Het kan echter ook gebeuren dat de kandidaten bijvoorbeeld maar 3 objecten binnen de tijd vinden. Zij krijgen dan 3x 150 = 450 euro erbij voor de pot. Maar dat is nog niet alles: De kandidaten krijgen in deze situatie een aanbod om het derde vraagteken voor een bedrag van 2000 euro uit de pot te kopen. Aangezien er een stijgende lijn in de beloning van het vraagteken zit (jokers, vrijstelling) zal het extra aanlokkelijk worden 2000 euro uit te geven. Al met al een erg psychologische opdracht waarin de juiste keuze maken en het groepsproces centraal staan.
Ook de mol zal hierin keuzes moeten maken in de manier waarop hij de groep beïnvloedt. Loopt de opdracht lekker, moet hij ze overtuigen te stoppen zodat zij niet de 1500 euro voor de pot en de supervrijstelling verdienen. Of wil hij juist de verhoudingen op scherp zetten door voor 500 euro het jokerspel te spelen. Of wil hij ze overhalen om bij het 0 euro punt door te spelen, hier te saboteren, maximaal 600 euro te verdienen, en er vervolgens 2000 euro uit te halen. Deze opdracht kan dus alle kanten op..